10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Kasper

iMac 2013 ME087N/A enorm traag

Ik heb een vrij oude iMac met een 1TB HDD.

Deze is de laatste tijd behoorlijk traag waardoor ik hem eigenlijk vrijwel niet meer gebruik.

Ik heb al naar “upgrade” mogelijkheden gekeken maar wat zo hier en daar lees is er een behoorlijk risico op een defect scherm bij zo’n upgrade. Nog los van het feit dat dit vrij prijzig is door de marge die de meeste pakken op de SSD.

Zelf doen vind ik niet echt een optie door het risico wat er aan zit.

Nou bedacht ik me dat misschien booten van een SSD een optie is. Volgens de specs zijn er USB 3.1 gen1 poorten en thunderbolt poorten.

1 TB poort gebruik ik voor een extern scherm maar de ander is vrij.

Wat is de beste optie? Een externe tb of USB 3 schijf? Wat is sneller en gaat de beste resultaten opleveren als boot drive.

Of heeft er iemand ervaring met upgraden van de interne schijf en wordt dit risico overdreven?

Een vriend die wat meer verstand heeft van hardware merkte terecht op dat er hoogstwaarschijnlijk een grote hoeveelheid stof is opgebouwd binnenin en dat dat ook wordt schoongemaakt bij een ssd upgrade dus dat dat de beste route is.

Ben benieuwd of er hier iemand advies heeft over wat te doen.

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 dagen, 14 uren geleden door Night. Reden: Duplicaat topics verwijderd
    Bijdrager
    Kasper

Ik zie dat ik per ongeluk 3 berichten heb geplaatst. Ik kreeg in de iPhone app een foutmelding.

misschien kan een mod er 2 sluiten? Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    Shmoo

De vraag is vooral hoe lang je er nog gebruik van wil blijven maken. Als dat langer is dan twee a drie jaar dan zou ik kiezen voor een partij die ervaring heeft met SSD’s inbouwen – omdat je het zelf niet kunt of wilt doen.

Is de verwachte gebruikersduur korter dan dat, of twee jaar, dan zou je een optie kunnen overwegen om vanaf een externe SSD te werken. Vergeet niet dat zo’n machine al bijna zeven jaar is.

Optie 3

Ga eens kijken wat bepaalde mensen op Marktplaats en dergelijk op dit moment nog willen geven voor deze, toch al redelijke oude machine. Vaak sta je daar nog van te kijken. Stel je krijgt er nog X acceptabel bedrag voor, leg daar het bedrag bij dat je eigenlijk wil (moet) uitgeven aan een SSD-upgrade + misschien nog een 250,- en je hebt een veel jongere machine waar al een SSD in zit.

Bijdrager
    Moriarty

<p class=”cite”>Kasper op 16 januari 2020 om 11:48</p>
    Ik heb al naar “upgrade” mogelijkheden gekeken maar wat zo hier en daar lees is er een behoorlijk risico op een defect scherm bij zo’n upgrade.

Of heeft er iemand ervaring met upgraden van de interne schijf en wordt dit risico overdreven?

Het risico op glasbreuk is wel degelijk aanwezig, en dan met name in de 27″ modellen.

Yep, ik heb ervaring met de reparatie van deze machines, en je moet echt heel voorzichtig zijn:)

Bijdrager
    Kasper

Dank voor de reacties.

Ik zal nog eens kijken naar optie 3. Toevallig kwam ik op marktplaats een 27” 2017 model tegen met 500GB SSD en 16GB aan ram. Refurbished met 2 jaar garantie. Maar dan heb je het over 1700 euro. Dat komt niet in de buurt van de waarde van de huidige denk ik.

is dat trouwens een redelijke prijs voor tweedehands “refurbished”?

hoelang ik de huidige nog wil gebruiken is lastig te zeggen behalve “zo lang mogelijk”

ik doe er vrij weinig mee. Er staan wat spelletjes op gekocht via de app store. Ik doe er word processing op etc. Ik heb ook een dell laptopje 12” met linux. Daar doen dagelijkse dingen op als server onderhoud ettc. De imac alleen voor dingen waarvoor 12” te klein is.
    een nieuwe komt met ssd upgrade op 2000 euro grofweg. Dus dat vind ik eigenlijk nog te duur. Zeker omdat Apple nog steeds zo irritant bezig is met totaal belachelijke prijzen voor BTO
    @Moriarty: dank ik ga het sowieso niet zelf doen als ik dit zo lees.

• Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 14 uren geleden door Kasper.
    Bijdrager
    Shmoo

Dat refurbished moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen. Dat is tegenwoordig gewoon de algemene term geworden voor tweedehands. Dit omdat tweedehands negatief klinkt en refurbished positief. Elke PC-boer of zolderkamer-handelaar wil je wel twee jaar garantie geven op tweedehands Mac computers. Kijk eens naar dit soort sites. Hier heeft het gross van de mensen nog een computer thuis staan die gekocht is met de winst uit de investering in appel – het fruit! Als een Mac zonder problemen door de eerste twee a drie jaar heen komt dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat deze ook makkelijk tien jaar wordt. Los van het vervangen van een accu of opslagmedium door slijtage.

Ik denk dat het een aardige prijs is maar ik geef toch de voorkeur aan kopen van een particulier. Langsgaan bij de mensen en dan kun je gewoon een indruk krijgen wat je koopt. Je moet wel even opletten wat voor SSD er in zit. Eentje die Apple bij aankoop erin heeft gemonteerd of een aftermarket die ze zelf hebben gemonteerd (laten doen). Daar zit wel verschil in qua kwaliteit en snelheid. Zo’n aftermarket is natuurlijk vaak ook meer dan prima maar ze zijn gewoon niet zo goed als dat wat Apple erin bouwt. En RAM is niet zo belangrijk, als je eentje zou vinden met 8GB is dat ook prima want dat kun je zelf natuurlijk later nog altijd upgraden – in het 27 inch model.

Bijdrager
    penseel

Met dit; https://www.mobile-harddisk.nl/product/1761/sharkoon-quickstore-portable-pro-usb30-zwart.html

en deze;  https://www.megekko.nl/product/2018/999804/SSD-2-5-SATA/Crucial-MX500-500GB-SSD

Daar kan je van opstarten, dat heb ik ook gedaan met mijn iMac van 2013.

Hiermee kan je een kloon maken;  https://bombich.com/nl

• Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 12 uren geleden door penseel.
    Bijdrager
    Kasper

<p class=”cite”>penseel op 16 januari 2020 om 14:59</p>
    Met dit; https://www.mobile-harddisk.nl/product/1761/sharkoon-quickstore-portable-pro-usb30-zwart.html

en deze;  https://www.megekko.nl/product/2018/999804/SSD-2-5-SATA/Crucial-MX500-500GB-SSD

Daar kan je van opstarten, dat heb ik ook gedaan met mijn iMac van 2013.

Hiermee kan je een kloon maken;  https://bombich.com/nl

Dank!

zeker die clone is erg handig! Was zelf waarschijnlijk met clonezilla aan de slag gegaan.

wat zijn jouw ervaringen mbt prestaties vanaf usb3?

Bijdrager
    penseel

Dat de externe schijf sneller is dan de interne schijf dat is een gewone hdd schijf.

Met opstarten moet je wel aangeven dat de Mac met de externe schijf opstart.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202796

• Deze reactie is gewijzigd 2 dagen, 6 uren geleden door penseel.
    Bijdrager
    Kasper

Wederom bedankt!

Heb het geprobeert met een clone maar dit duurde me te lang. Ga kijken of ik een schone installatie van Mac OS op de externe ssd kan zetten.

Dan zet ik documenten etc wel handmatig over. Iedereen bedankt voor de input!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.