15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    mattie2904

iMac 2012 voor school en video editing

Hallo ik hier nieuw en ik heb gelijk een paar vragen.

Ik ben van plan om een iMac 2012 instapmodel te gaan aanschaffen voor o.a. Video editing is deze hier goed genoeg voor?
    Veder wil ik ook graag bijna alle Adobe software er op gaan draaien en eventueel later ook fcp.

Mijn tweede vraag is of het mogelijk is om een iMac te reserveren bij de Apple store in Amsterdam en dan ophalen en betalen.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Bijdrager
    flyerking

Ik zou in dat geval 1 stapje omhoog naar de i7 toe, geeft je toch ff die extra kracht mee waar je echt geen spijt van zult hebben vooral met video editing

Bijdrager
    Moos

Het zwaarste waar ik mijn nieuwe mac voor ga gebruiken is ook videobewerking.
    Ik ga toch voor de mac mini ipv de iMac instapmodel. Het geheugen bij de 21.5″ iMac kan je niet later nog upgraden dus je moet de hoofdprijs bij apple betalen en je kan bij het instapmodel ook geen FusionDrive nemen.
    In principe is die iMac gewoon snel genoeg om te doen wat je wilt.
    Reserveren is volgens mij niet mogelijk maar dat kan je natuurlijk altijd proberen.

Bijdrager
    mattie2904

Bedankt voor jullie snelle antwoorden Ik vind persoonlijk de i7 wel erg duur worden dat word voor mij dan €1570 en de instap is voor mij €1218 en dat schilt nog wel wat?

De Mac mini ziet er ook wel goed uit maar ik weet dan niet waar wat voor een soort scherm ik erbij moet gaan kijken.

Ik werk zelf ook wel redelijk veel met een hardeschijf omdat ik mijn projecten vaak naar school mee moet nemen en weer terug.

Dus daardoor weet ik niet of fusion drive buiten het sneller opstarten veel nut heeft.

Maar is het met de i5 wel te doen is het echt zo erg dat je er niet aan moet beginnen??

Bijdrager
    Afroman

Nee man voor video-edit wil je gewoon een i7. Hoe meer CPU power hoe beter. En meer RAM ook.

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    computer space

Neem een Mini 2.3 quad met een Dell U2713. Dat scherm is 2560×1440, zodat je nog wat werkruimte rond je films hebt (op de iMac 21 inch is een FullHD beeld bij 1:1 pixel weergave beeldvullend.) en instaat tot 24p weergave, ook lekker bij beeldbewerking.
    Je kunt de Mini ook makkelijk zelf van 16Gb voorzien (+/- 80 euro) en een SSD (+/- 200 euro voor 256Gb met montagekit) plaatsen is ook goed te doen. Goedkoper en beter dan de BTO opties in de iMac.
    En je neemt de Mini zo mee naar school, als je daar kunt inpluggen op een scherm is dat ook wel lekker.

Bijdrager
    stel maar

Met een i5 kan het ook prima. Ik heb een iMac uit 2007 intel core 2 duo 2,4Ghz en draai ook prima Final Cut Studio 3. Het draait dus altijd alleen moet je misschien 2 sec langer wachten na een render opdracht. Nu draait bij FCPX alles op de achtergrond dus weet niet precies hoe het daarmee gaat maar de systeemeisen zijn een intel core 2 duo processor dus.

Bijdrager
    Afroman

Ja tuurlijk, me een G5 werkt het ook maar hoe sneller het renderen verloopt hoe efficiënter je met het project door kunt gaan.
    En tussen een Core 2 Duo en een i5/i7 scheelt het wel veel meer tijd dan die 2 seconden hoor. Zit niet voor niets 6 jaar techniek tussen.

Bijdrager
    stel maar

Die 2 sec zit tussen de i5 en de i7, en niet dat ik het gemeten heb maar veel zal er niet van afwijken.
    En het is natuurlijk ook hoe je wilt gaan editte. Omdat je je geld er mee verdient of omdat je het leuk vindt.

Bijdrager
    Afroman

Oh sorry dan heb ik je verkeerd begrepen. My bad.

Bijdrager
    mattie2904

Ik wil gaan editten omdat ik het leuk vind en omdat ik er een opleiding in volg maar ik wil wel een aantal jaren ermee vooruit kunnen.
    Dus jullie zeggen dat in mijn geval mini beter is maar dat het wel kan op een iMac (dus niet alleen fcp maar Adobe premiere enz.)?

Toevallig weet ik dat we op mijn school (GLR) de vorige generatie iMac hebben met i5 en 8gb en ik heb nog geen problemen daarmee ondervonden.

Maar de ene zegt dat i5 goed gaat en andere je kan beter i7 dus waar doe ik goed aan want ik ben van plan om het snel te gaan halen/bestellen

Bijdrager
    Moos

Je zegt het zelf al, je wilt er een aantal jaar mee vooruit. Ga voor de mini.

Bijdrager
    Afroman

Ja, maar het GLR kan altijd nieuwe Macs aanschaffen. Je hebt verschillende generaties door elkaar. Soms zit ik achter een 2008 model, soms een 2010 en soms een 2011 model.

Maar inderdaad, op die van de William boothlaan in het edit-lokaal werkt dat echt relaxed. Dat zijn die 2011 modellen.

Dus als ik jou was zou ik niet al teveel besparen. Sowieso moet het RAM lekker maximaal zijn als je veel met AVID, After Effects en Premiere gaat werken.

Bijdrager
    Rickje

Nieuwe iMacs hebben 5400 toeren schijf, dus als je 8 gb ram vol zit, dan gaat ie over op extreem slome snelheid. Fusiondrive kan dan wellicht compenseren, maar veel meer profijt zal je hebben van wellicht nog 16 gb werkgeheugen.

Reden dat ik dit zeg: Ik bewerk nu een project van 2 uur in Final Cut Pro en.. naja, zie foto. Ik heb zelf een Macbook Air en de SSD compenseert veel. Maar met 5400 toeren wil je echt niet dat daar aanspraak op wordt gemaakt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.