30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    Johan B

iMac 2011 vervangen door 2019?

Ik overweeg mijn 21,5 inch iMac 2011 te vervangen door het nieuwste model.
    Reden:
    – retinascherm

Om welke andere redenen zou ik moeten vervangen?

Is het omdat ik nu niet de nieuwste versie van OSX kan draaien? En zijn er belangrijke voordelen van die nieuwste versie tov macOS High Sierra?
    Ik heb het idee dat updates van Pages en Numbers niet draaien op macOS High Sierra. Is dat een reden?

Meer redenen?
    Voor de rest doet het oudje het nog prima.

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 1 dag geleden door Johan B.
    Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Als je nergens last van hebt, van traagheid of van te slecht scherm, zou ik niks vervangen.

Nieuw OS 10.15 zou ik sowieso niet doen, 10.12 of 13 of 14 is beter

Bijdrager
    digilb

Een paar vragen:

1. wat doe je nu / wat wil je gaan doen met je iMac?
    2. hoe belangrijk is snelheid / responsiviteit voor je?
    3. hoe belangrijk is veiligheid voor jou? Online bankieren op een verouderde versie van MacOS is niet verstandig.
    Bijdrager
    sedikit

digilb: “Online bankieren op een verouderde versie van MacOS is niet verstandig.”

Mag ik vragen waarom? Op zowel mijn Mavericks als op mijn ElCapitan gelden dezelfde veiligheids-inlogprocedures als op hogere systemen.

Bijdrager
    digilb

Nouja, uiteindelijk zullen veiligheidsrisico’s niet meer gerepareerd worden in oudere versies van MacOS.

Maar zolang je je hier bewust van bent, en bijv. online bankieren op een bijgewerkt MacOS doet, is er niks aan de hand:-)

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben echt een netwerk-noob hoor…

Maar is de beveiliging van je netwerk niet veel belangrijker dan wat er op je computer gebeurt?

Als het in de ‘meterkast’ (modem/router) maar goed geregeld is bedoel ik?

Bijdrager
    Johan B

<p class=”cite”>digilb op 9 maart 2020 om 16:00</p>
    Een paar vragen:

1. wat doe je nu / wat wil je gaan doen met je iMac?
    2. hoe belangrijk is snelheid / responsiviteit voor je?
    3. hoe belangrijk is veiligheid voor jou? Online bankieren op een verouderde versie van MacOS is niet verstandig.

1. Mailen, pages, numbers, internet, Sibelius (muzieknotatie), agenda, notities. Geen idee of ik meer ga doen.
    2. best wel. Hou niet van wachten…
    3, ook belangrijk, uiteraard.

Bijdrager
    KarelWillem

1: Kan prima op je 2011 model

2: Nieuwer is sneller, dus maak de keus. .;)

3: … weet ik niet.

Bijdrager
    digilb

Je hebt geen acute reden om te upgraden, als ik je zo lees.

Dus je zou kunnen wachten tot de eerstvolgende upgrade, en dan een 2020-versie óf een 2019-versie (in de uitverkoop) kopen.

Tips: kies een 256GB SSD (geen Fusion Drive) en 16GB geheugen. Processor-upgrade zou ik niet doen; en wellicht 27-inch i.p.v. 21.5 inch??

Bijdrager
    mowat

Even terzijde ,

Kan men ergens op de site van Apple natrekken tot en met welk OS Apple nog beveiligingsupdates ter beschikking stelt of zal stellen?

Bijdrager
    digilb

https://support.apple.com/nl-nl/HT201222

Het is niet de meest heldere website, maar je vindt er wel terug dat er op 28 januari 2020 een veiligheidsupdate is uitgebracht voor:

macOS Catalina 10.15.3, Beveiligingsupdate 2020-001 Mojave en Beveiligingsupdate 2020-001 High Sierra

Bijdrager
    digilb

En op https://www.howtogeek.com/350901/which-releases-of-macos-are-supported-with-security-updates/ staat:

Apple does still has a plan, though, even if they don’t describe it publicly. For quite a few years, Apple has consistently updated the last three versions of macOS—in other words, the current release of macOS and the last two releases—with security updates. So, assuming Apple releases a new version of macOS every year, each release of macOS will be supported with security updates for roughly three years. But Apple provides no guarantees, and that’s just an informed guess.

Bijdrager
    mowat

@ digilb

Bedankt voor de info .

Als ik zo dat artikel lees dan loopt op dat punt  wat informatieverstrekking  en duurtijd betreft Apple wel een stuk achter op Windows .

Het lopende systeem plus  de twee vorige houdt in dat men maximaal 3 jaar lang ondersteuning geeft want Apple brengt elk jaar een nieuw systeem uit , wat daar het nut ook van moge zijn. Sierra ,hetgeen ik als nog hoofdsysteem gebruik , is in feite dus al niet meer ondersteund. En als ik de topics hier lees zijn er nog redelijk wat gebruikers die El Capitan , Mavericks tot zelfs Snow leopard gebruiken.  Is zo’n ondersteuning dan echt nodig ? Waarschijnlijk wel anders zie ik er de noodzaak ook niet van in om die eerste 3 jaar wél veiligheidsupdates uit te brengen!

Apple kan beter om de 2 jaar een degelijk afgewerkt systeem op de markt gooien dan zou men tenminste tot 6 jaar veiligheidsondersteuning hebben. En de gebruikers degelijk  informeren over dit gegeven lijkt me toch ook niet zo’n onoverkomelijke opdracht.

Bijdrager
    Shmoo

Als je iemand kunt vinden die een Fusion Drive kan uitbouwen en een SSD er weer in dan heeft de MediaMarkt in de outlet shop een 2019 model voor 1240,- staan. Volgens mij alleen uit de doos geweest. Ideaal dus.

Moderator
    Night

Nee. Alleen de huidige situatie zal Apple op zijn website zetten. Zelfs Apple heeft geen glazen bol en daarnaast zou het bedrijf zich in zijn eigen vingers snijden door zoiets te publiceren, want dit zou ten koste gaan van potentiële aankopen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zo te zien doe je geen zwaar werk op je Mac dus zoals KW al zei: Dat is prima te doen op je huidige Mac.

Maar als je de behoefte hebt om na ruim 7/8 jaar een andere Mac te kopen is dat eigenlijk best logisch ook al hoeft dat niet perse voor je werkzaamheden.

Je vraagt echter om redenen. Dat betekend dus dat je ze zelf niet hebt afgezien dan van een retina scherm wat inderdaad een sprong vooruit is als je een ‘gewoon’ scherm gewend bent. En denk er ook om dat als je nu een nieuwe Mac koopt met daarop het laatste OS (of te wel 10.15 Catalina) dat dan de 32 bits programma’s het niet meer doen. Dus als b.v. Sibelius (nog) 32 bit is en geen 64 dan werkt dat niet meer.

Wat veiligheid betreft bij online bankieren: Het OS is daarbij niet de zwakste schakel maar je browser… Want ook al heb je de laatste beveiligingsupdate van het OS, dan schiet dat niet op als je met een oude versie van een browser werkt want die en niet het OS, maakt contact met een site. (Om nog maar niet te spreken van Phishingmails en rondslingerende papiertjes met een pincode)

Bijdrager
    SvS
    Bijdrager
    RW076

Ik heb het ook pas gedaan (weliswaar mijn 27″ 2011 voor een 27″ 2019), voor mij was de achterhaalde videokaart de hoofdreden.
    Om diezelfde reden ben ik ook niet gaan upgraden naar de laatste versie van MacOs. Hang nu op .14 en zal dat zeer waarschijnlijk voor altijd blijven doen op deze iMac.

Bijdrager
    Koezel

Retinascherm vind ik wel een reden na 9 jaar:)

Bijdrager
    Zweef

Ik heb dezelfde, voorzien van een 512Gb SSD. Werkt perfect en nog snel ook, ik zie zelf geen reden om alleen voor het retina scherm te upgraden, en de machine is echt lekker vlot.

Ik adviseer je dan ook om je HDD te (laten) vervangen voor een SSD, de komende jaren kun je er nog prima mee vooruit.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>Koezel op 10 maart 2020 om 15:16</p>
    Retinascherm vind ik wel een reden na 9 jaar:)

Dat mag ik hopen 😂

Wij zijn Retina volgens mij zo normaal gaan vinden maar ik denk dat veel mensen niet beseffen wat voor kwaliteit het eigenlijk is. En dat je zoiets niet in de winkel los kunt kopen voor de prijzen waar wij van denken dat een monitor moet/mag kosten.

Een computer van Apple zonder Retina is niet te doen. Dat is hetzelfde als een machine zonder SSD opslag. Zoiets moet je gewoon niet meer willen in 2020.

Bijdrager
    SvS

Het is gewoon onzin dat een computer van Apple zonder Retina niet te doen is. Hier 1 retina iMac en 2 verschillende Macs met traditionele scherm. Retina is hartstikke mooi, maar nog niet alle websites zijn voorbereid op Retina. En de 2 andere Macs die hier nog regelmatig worden gebruikt zijn beide dik in orde, dat zijn 2009 en 2015 modellen. Retina is eigenlijk een vorm van luxe, een hele mooie vernieuwing, maar beslist geen grote noodzaak. Dus ik zou persoonlijk gewoon op dat iMac (2011) blijven werken zolang het gewoon goed en normaal doet en indien mogelijk tot Apple eens met nieuwe serie iMacs komt in assortiment (zonder Fusion Drive).

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>SvS op 12 maart 2020 om 08:52</p>
    Het is gewoon onzin dat een computer van Apple zonder Retina niet te doen is. Hier 1 retina iMac en 2 verschillende Macs met traditionele scherm.

Het gaat over een nieuwe computer kopen. Niet over wat jij allemaal al thuis hebt staan en waar je zelf acceptabel mee bent. 🙂

En websites die niet geschikt zijn voor retina is geen argument om technologische verbeteringen maar niet door te voeren. Dan zouden we Safari net zo goed kunnen verbieden.

Bijdrager
    KarelWillem

Anyway; retina of niet… wil je in de vaart der volkeren mee, dan zal je die 2011 moeten gaan vervangen.

Want OS-updates krijg je er niet meer voor.

Heb je daar geen probleem mee, dan zou ik hem lekker nog even houden.

Bijdrager
    SvS

De Topic starter vraagt of het noodzakelijk is om nu nieuwe te kopen. Terwijl het eigenlijk nog prima werkt en de huidige serie iMacs aan vernieuwing toe is. Ik ben er wel mee eens, dat àls je nu eentje gaat kopen, dat je voor Retina-Mac (met alleen SSD) moet gaan.

En ja, terug naar zijn openingsvragen, de Pages en andere Apple-softwares hebben wat vernieuwingen gehad, maar niet zo noemenswaardig tov die van paar jaar terug.

Bijdrager
    Shmoo

En ik reageerde op Koezel, die 9 jaar + Retina al reden genoeg vond om te upgraden. Ik deel die mening.

Ik vind verder niet dat de huidige machines toe zijn aan vernieuwing. Natuurlijk wil iedereen een heel nieuw design en een space grijze en wat niet allemaal maar ik wil ook een Tesla – dat zit er ook niet in. Jaarlijkse upgrades is een beetje van de gekke om dat in deze tijd nog te verwachten. Op standaard SSD bij de verkoop na, zijn de huidige machines gewoon perfect om nog makkelijk een jaar verkocht te worden. Ik durf zelfs zo ver te gaan dat het 2017 model met standaard SSD op dit moment nog heel goed zou verkopen wanneer deze 350 – 550,- (21 – 27 inch) goedkoper waren dan de huidige 2019. Zo goed is de iMac van de afgelopen jaren.

Daarom koop deze machine. En zoek iemand die je voor ongeveer 250,- all-in een 500GB SSD in die machine kan bouwen. Dan heb je voor 1450 – 1500,- de nieuwste iMac inclusief SSD.

Dit is alleen de processor qua verbeteringen.

Dan heb je nog Retina, flink betere videokaart, Thunderbolt 3 / USB-C, de helft minder stroomverbruik in slaapstand en een computer die je gewoon up to date kan houden zonder steeds te moeten kijken, werkt software X wel op mijn machine, Krijg ik nog wel updates voor dit of dat.

Hoe kunnen al deze voordelen nu in godsnaam niet een 250,- investering in een 2011 oldtimer overklassen. Ik kan die logica nooit zo goed volgen. Je 2011 machine wordt echt geen 2020 machine met een ingebouwde SSD-upgrade. Het blijft een oude computer.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb 7 jaar gewerkt met mijn vorige iMac (een 27″, i7, 2,8 GHz – late 2009). Na zoveel jaar betekend een nieuwe kopen sowieso een grote sprong vooruit. Nu heb ik een mid 2017 21,5″ 4K retina, i7, 3,6 GHz met twee maal zoveel RAM (16 GB).

Ook de GPU is natuurlijk veel sneller en dat was nodig omdat de vorige Mac bepaalde vereisten niet meer had zodat b.v. de nieuwere versie van de X-Plane vluchtsimulator niet vooruit te branden was. (Ook het beeldscherm was niet meer 100%). Verder ging ik van USB 2 naar 3 en had ik uiteraard Thunderbolt 3. Ook dat kwam goed uit want aangezien deze iMac (nog) een fusion drive had (iets beters was boven mijn budget) start ik nu op van een externe 1 TB SSD, de Samsung X5.

Ook retina kwam goed uit want ik vond een 27″ scherm eigenlijk te groot vanuit ergonomisch oogpunt gezien. Maar ik had de resolutie nodig voor bepaalde projecten. Nu zie ik dus het zelfde en scherper op een kleiner en dus beter overzichtelijk scherm.

Nu had ik dus naast het simpele feit dat elke computer ooit toe is aan vervanging enkele redenen om een nieuwe te kopen maar de TS heeft die redenen kennelijk niet echt want hij vraagt aan ons welke redenen (naast retina dus) er nog meer zijn. Welnu dat is dus o.a. de snellere USB maar daar heb je alleen iets aan als je gelijk oude USB 2 drives gaat vervangen. De TS heeft daar kennelijk geen behoefte aan en gezien de zaken die hij doet met zijn Mac zal de enige reden die je kunt hebben om een nieuwe te kopen gewoon het feit zijn dat de huidige achterhaald en afgeschreven is en niet omdat het vlot werken ermee niet meer lukt.

Bijdrager
    Zweef

<p class=”cite”>Shmoo op 12 maart 2020 om 10:25</p>
    8<—-

Ik vind verder niet dat de huidige machines toe zijn aan vernieuwing. Natuurlijk wil iedereen een heel nieuw design en een space grijze en wat niet allemaal maar ik wil ook een Tesla – dat zit er ook niet in.

8<—

Hoe kunnen al deze voordelen nu in godsnaam niet een 250,- investering in een 2011 oldtimer overklassen. Ik kan die logica nooit zo goed volgen. Je 2011 machine wordt echt geen 2020 machine met een ingebouwde SSD-upgrade. Het blijft een oude computer

Ieder zijn meug, of logica zo je wil. Het zijn slechts keuzes.

die Tesla staat inmiddels hier op de parkeerplaats, en die ouwe iMac met SSD doet het nog uitstekend:D

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 4 dagen geleden door Zweef.
    Bijdrager
    Johan B

Beste mensen,

Wat aardig dat jullie de moeite hebben genomen mijn vraag te beantwoorden. Uiteraard zijn de meningen verdeeld. Maar ik heb er toch wat aan. Inderdaad werkt mijn iMac nog redelijk goed. Ik was vergeten te melden dat ik een SSD heb, en dat maakt de machine acceptabel snel. Dus niet vervangen? Maar ik lees ook dat retina erg fijn is, nou dat heb ik in de winkel ook gezien!

Inmiddels ben ik op een tweede reden voor vervanging gekomen. Ik gebruikte Duet Display – software dat mogelijk maakt een iPad als tweede scherm te werken. Dat werkt al een tijdje niet meer, wordt niet ondersteund door de huidige versie van High Sierra en dat komt pas goed bij upgraden naar macOS Mojave 10.14.2, maar dat kan niet op mijn iMac 2011.

Dus het kunnen gebruiken van mijn iPad als tweede scherm met Duet Display is ook een reden voor een nieuwe machine…

Bijdrager
    mvdenberg

Ik weet niet precies hoe recent jouw iPad is, wellicht heb je Duet display bij een nieuwe machine ook niet meer nodig:
    https://support.apple.com/nl-nl/guide/mac-help/mchlf3c6f7ae/mac

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.