11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    nickdw

iMac 2011 upgraden of vervangen?

Ik wil mijn med 2011 iMac upgraden of vervangen. Ik gebruik geen zware programma’s maar merk wel dat nieuwe OS El Capitan langzaam is!

Heb nu een 2,7 GHz Intel core i5 4 GB 1333 MHz DDR3 erin zitten. Ik zat te denken om volgend jaar mijn iMac te vernieuwen. Nu vraag ik mijn af of het upgraden van geheugen naar 8GB helpt of ssd erin zetten. Of misschien beide? Iemand met ervaring hiermee?

Alvast bedankt:)

Bijdrager
    makoe

Als je alleen de ssd plaatst ben jij weer klaar voorlopig. Als je niet veel zware toepassingen draait is 4 gb voldoende. Maar ja, als je toch bezig bent kun je 8gb meteen plaatsen. Ben je helemaal klaar voor de toekomst. Daar heb je geen nieuwe Mac voor nodig.
    Ik heb geen ervaring met het plaatsen van een ssd in een iMac, schijnt wel wat werk te zijn. Kijk maar eerst op ifixit of je dit kan en wil.

Mocht je hem gaan vervangen straks dan heb je met deze upgrade al meteen voor meerwaarde gezorgd.

Bijdrager
    bbqwerty

Ooit eerst mijn Macbook pro 13” uit 2012 uitgebreid met 4 extra gb RAM geheugen, toen vond ik dat al een heerlijk verschil. Maar na vorig jaar een SSD erin gezet te hebben, is dat verschil van RAM (wat ooit echt als een flinke boost voelde) als een inimini upgrade in het geheugen verplaatst.

Een SSD erin is echt een verademing. Volgens mij heb je tegenwoordig voor onder de 100 euro een schijfje van 120 GB of zelfs 250 GB en echt, hier krijg je geen spijt van. Bouw nu vrije regelmatig SSD’s bij vrienden en kennissen in, die geloven bijna niet hoe groot het verschil is.

Bijdrager
    TheBigZ

Er kan maximaal 4x8GB geheugen in jouw iMac.

Als je er 2x8GB (€100) bijplaatst kom je op 20GB totaal. Je zult het verschil merken.

http://tweakers.net/pricewatch/299915/corsair-cmsa16gx3m2a1333c9.html

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Ik heb ook de iMac 2011 27″, mét DIY Fusion Drive én ik heb een Retina Macbook Pro 2015. Ik gebruik beide computers intensief. Ik vind ze even snel werken.

Bijdrager
    fixar

Ik onderschrijf wat er hierboven genoemd wordt….. met de juiste upgrades is voor een relatief laag bedrag de iMac weer zo vlot te krijgen dat je volgend jaar helemaal geen behoefte meer hebt aan een nieuwe iMac… deze is dan nog steeds snel zat.

Bijdrager
    TandMac

Die traagheid heeft niets met je Mac te maken, maar de bijzonder slechte EC.
    Toevoegen van werkgeheugen helpt altijd.
    En een SSD doet helemaal wonderen!! ik heb in al mijn oude witte MacBooks SSD’s geplaatst. Je weet niet wat je ziet. (Wel niet zo in 1 2 3 bij te plaatsen in een iMac.)

Er kan meer geheugen in je mac dan wat de handleidingen vroeger aangaven, omdat EC met meer werkgeheugen overweg kan.

Maar het is vooral uitkijken naar een degelijke update van EC!

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  TandMac.

Bijdrager
    Ziegler

Ik werk op een iMac uit 2009 en (behalve het langdurige opstarten) dat functioneert prima. Dan moet één uit 2011 toch ook redelijk werken?

Bijdrager
    Shmoo

Precies dat…

Een SSD is leuk en aardig maar als je gewoon wat huis, tuin en keuken dingen doet op de computer en niet gevoelig bent voor de laatste nieuwe snufjes dan kun je nog steeds heel goed op een Mac werken zonder SSD.

Mijn dagelijkse Mac mini heeft ook nog steeds een standaard HD en zoals @ziegler al aangeeft het opstarten duurt zo’n drie weken (fictief) maar als de computer eenmaal opgestart is en je bent er me aan het werken dan heb ik nog nooit het gevoel gehad dat ik snelheid te kort kom.

Bijdrager
    Franky Mac

Ik heb een mid 2010 iMac i3 en vond de machine nadat ik er Mavericks op had gezet niet prettig meer werken. Twee geheugenbankjes van 4 GB per stuk erbij en het draaide een stuk soepeler, ook met Yosemite. El Capitan heb ik nog niet geïnstalleerd. Het opstarten kan wat mij betreft beter, maar de harddisk vervangen door een SSD is een grotere ingreep dan het geheugen uitbreiden, dit laatste was een simpel klusje om zelf te doen.

Bijdrager
    FFH

Ik heb recent mijn MBP eind 2011 een upgrade gegeven van 4gb naar 8gb ram. Dit gaf helaas niet tot nauwelijks merkbaar effect. Toen nog een upgrade uitgevoerd en dit was het vervangen van de trage 5400rpm HDD voor een samsung 850 EVO 250gb. Binnen 15min gefixed. (zal dit bij een imac meer tijd in beslag nemen). Wat een enorm verschil met eerst, absoluut een aanrader om te upgraden naar een SSD schijf. Niet alleen programma’s openen gaat sneller, maar ook bestanden kopiëren comprimeren etc etc. icm met de i7-processor kan mijn mac nu zeker weer een paar jaar mee.

De samsung 850 EVO 250gb is nu in de aanbieding bij de MM : KLIK

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.