20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    sven551

Imac 2011 of 2012

beste OMT’ers
    ik zit te twijfelen om nu de imac 2011 te kopen met 100 euro korting of wachten op het 2012 model
    advies is welkom

Bijdrager
    stavos

Het aloude en nog steeds geldende advies:

Nu nodig = nu kopen..

En dan komen daar nog alle opmerkingen over “zoekfunctie”, “bestaande draadjes” en “onnodig nieuw topic” bij.. :sealed:
    http://www.onemorething.nl/community/?q=nieuwe+imac

Bijdrager
    jobz

12 september komt de nieuwe. Althans aangekondigd. Als je kunt wachten zou ik het doen. Anders koop je wat er nu is, is ook geen troep.

Bijdrager
    stavos

@jobz – bron? Er is een groot vermoeden dat er 12 september een Apple event zou zijn. Maar dat is officieel nog niet bevestigd. En dus ook nog niets over de eventuele inhoud ervan..

Bijdrager
    jobz

kan ik niet zeggen natuurlijk, maar als ik zeg dat ik iemand in LA ken, weet jij (meer dan) genoeg.

Bijdrager
    stavos

Dat geloof ik pas als je een mailtje van die persoon kan laten zien.. :sarcastic:

Bijdrager
    jobz

nouja ik heb wel een mailtje, maar dat gaat over 2013. In alle eerlijkheid: er komen nieuwe iMac’s. Niemand buiten Apple weet zeker wanneer. Er komt waarschijnlijk (97,23%) een event op 12 september. Daar wordt waarschijnlijk (91,37%) een nieuwe iPhone 5 gepresenteerd. Over de iMac’s is niet veel bekend, buiten de geruchten.

De iMac’s en Pro’s zijn aan vervanging toe. Dat kan stilletjes gebeuren (najaar) of met iets meer tromgeroffel (all new iMac and Mac Pro’s in voorjaar 2013).

Kortom we weten het niet. Feit is wel dat de 2011 iMac al een tijdje onveranderd is. Kans is dus aanwezig dat er over een paar weken/maanden een nieuwe versie is met betere specs en een (nagenoeg) zelfde prijs.

Bijdrager
    deSpaanseRente

Hangt ervan af waarvoor je hem nodig hebt.

De Ivy Bridge processor is niet echt noemenswaardig veel beter dan de Sandy Bridge-processoren die er nu in zitten.

De reden waarom ik wacht op een nieuwe iMac is USB 3.0 aangezien ik mijn externe harde schijven aan dezelfde snelheid als mijn interne moet kunnen benaderen. (en op een betaalbare manier, ergo Thunderbolt is geen optie.)

Maar als je dat niet echt nodig hebt en er niets mee inzit een machine te kopen die sowieso op korte termijn zal worden vernieuwd kan je overwegen het huidige model te kopen :). Het lijkt me sterk dat ze pas tot 2013 wachten en 2012 overslaan maar je weet nooit..

Bijdrager
    stavos
    jobz op 16 augustus 2012

Feit is wel dat de 2011 iMac al een tijdje onveranderd is. Kans is dus aanwezig dat er over een paar weken/maanden een nieuwe versie is met betere specs en een (nagenoeg) zelfde prijs.

Deze uitspraak was ook aan de orde toen ik begin dit jaar aan het kijken was voor een nieuwe iMac. In januari toch een iMac gekocht en wat ben ik blij dat ik toen niet het besluit heb genomen om nog even te wachten. Ik heb er nu al veel plezier aan beleefd en mijn iMac wordt er niet minder op als morgen zijn opvolger bekend wordt gemaakt.

Dus.. QFT:

jobz op 16 augustus 2012

Kortom we weten het niet.

Bijdrager
    leopard

Ik zal geen minuut langer nadenken en meteen al bestellen, die van 2011 zijn perfect super goed.

Bijdrager
    mhoeve

Ik zit met hetzelfde ‘probleem’, maar het vooruitzicht van een iMac zonder optische drive en zonder Ethernet-aansluiting klinkt nog niet erg aanlokkelijk, om van de geruchten over wel of geen Retina-scherm nog maar te zwijgen. Met Retina-scherm zal een 27 inch (of 30 inch?) behoorlijk prijzig worden en een stuk duurder dan de huidige versie. En ik vraag me af of je echt een Retina-scherm op je iMac nodig hebt.

Omdat de iMac een eigen grafische kaart heeft, denk ik dat Ivy Bridge in de prestaties niet veel verschil zal maken. De huidige versie van de iMac vind ik qua design nog steeds niet vervelen. Alleen USB 3.0 zou ik wel een groot voordeel vinden t.o.v. de huidige versie.

Probleem bij Apple is altijd dat wanneer er een nieuw model verschijnt of aangekondigd wordt, de oude versie niet meer te bestellen is. Want anders zou je gewoon kunnen wachten totdat deze aangekondigd wordt. Maar eerlijk gezegd verwacht ik een nieuwe versie pas in november (feestdagen!) of in het voorjaar van 2013.

Bijdrager
    jobz

Soms is de stille update ook niet noemenswaardig. Soms wel.
    Mijn ervaring is dat je met een recente Mac (voor mij:alles met intel) jaren vooruit kan, zeker als het geheugen uit te breiden is naar 4 à 8 GB.

Bijdrager
    computer space

Wat gaat er veranderen:
    – Minder warmte
    – Minimaal sneller (5-10% max). Ivy is in principe hetzelfde als Sandy, maar dan op 22nm ipv op 32 nm. Door de kleinere transistors worden ze soms net iets harder geklokt, maar hoger dan 3Ghz gaan ze toch nooit.
    – DVD drive weg
    – Wat USB 3 erbij
    – Wellicht FW800 weg
    – 1-2 cm dunner (TB display form-factor).

Zeg het maar: is dit het wachten waard?

Bijdrager
    TheBigZ

Oktober 2012 komt de iMac 2012. Zie email van Tim C.

Just wait.

Bijdrager
    RonaldE

Ik denk niet dat de dvd drive weg gaat. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk omdat de iMac niet een draagbaar apparaat is en dat er achter het grote beeldscherm altijd wel een plek is om de drive te plaatsen.

Bijdrager
    Dave123

Zou de videokaart ook een upgrade krijgen?
    Ik veronderstel dat het weer nvidia wordt. (mbp en rmbp hebben weer een nvidia)
    En ethernet en Superdrive gaan ze er echt nie uitgooien, zelf met een retinascherm, het is een dekstop.

Bijdrager
    @Mathijss95

Wachten en afwachten tot de prijzen. Anders kun je goedkoper voor de (high-end???) 2011 nog gaan. Blijft de prijs leuk dan voor de 2012. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn 2012 macbook pro 15″ (non-retina) en denk dat dat beter is. Zoals al gezegd:
    Nu nodig = nu kopen.

Ps, hoe komt Jobz aan die getallen?

Bijdrager
    Haike

Dat schrijft hij toch… vriendje in L.A.

Bijdrager
    computer space
    RonaldE op 16 augustus 2012

dat er achter het grote beeldscherm altijd wel een plek is om de drive te plaatsen.

Zo denkt Apple niet. Daar denken ze:
    – De gemiddelde appelaar gebruikt zijn DVD speler 1x in de 3 maaden
    – Kostenbesparing (producten klein maken is OOK kostenbesparing)
    – Iemand moet als eerste zeggen: de DVD drive zuigt BIG TIME. 70% van de verkochte macs is al zonder, waarom die paar iMacs nog laten afwijken.
    – Een losse van 15 euro kostprijs voor 89 euro verkopen is leuk voor de aandeelhouders.

Hij gaat weg! 100% kans!

Bijdrager
    stavos
    computer op 17 augustus 2012

100% kans!

Is dat net zoiets als 98% zwanger? Of 80% steriel?:nerd:

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.