30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    rudi010

iMac 2011 loopt compleet vast na inlog op gebruikersaccounts

hoi, heb al nodige afgezocht in forums maar nog niet dat zetje waar ik op hoop gevonden. Sinds afgelopen weekend is mn iMac (model 2011) van slag. Opstarten lukt nog wel, tot aan het overzicht met de gebruikers. Wanneer je vervolgens een gebruiker aanklikt en wachtwoord ingeeft verschijnt een grijs scherm met apple logo en een ‘lopend balkje’. Helaas, sinds een paar dagen komt het lopende niet meer tot het einde van die balk en blift inloggen ‘hangen’. Kom dus met geen mogelijkheid meer in de gebruikersomgevingen. Heel erg naar.

Wie heeft tips?????? Wat te doen??? Uiteraard is een nieuwe iMac kopen een optie, maar wat met de data die nog achterblijft…. er is wel regelmatig back up via time machine gemaakt op externe schijf.

Is bovenstaande te algemeen of kunnen jullie er iets mee?:P

vriendelijkste groet
    Rudi

Bijdrager
    GoeieDag

Nieuwe Mac kopen omdat je een (waarschijnlijk) software probleem hebt? Klinkt als:
    “James, haal een nieuwe Rolls Royce, de asbak zit vol”…8-O

Kun je wel opstarten in een andere gebruiker?
    Heb je al eens opgestart in de veilige modus?

Sticky in dit forum onderdeel: https://www.onemorething.nl/community/topic/standaard-troubleshooting-stappen-voor-macos/

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    MrBelloNLD

vaker gezien,

inloggen onder ander beheerder’s account (of root gebruiker, passwd in te stellen vanuit terminal recovery mode)
    account verwijderen (bestanden bewaren)
    herstart
    account opnieuw aanmaken (zelfde shortname, zelfde “nice-name” zelfde wachtwoord)
    en dan op hoop van zegen….

Bijdrager
    rudi010

@goeiedag, ahahaha, goeiedag ook. Ja uhm…ik heb de ballen verstand van de software. Er zit een knop om aan te zetten en dan gaat alles vanzelf. Als het vastloopt zit ik met mn handen in het haar…geen idee. Nieuwe kopen zal inderdaad wat te decadent zijn, maar geeft beeld van mijn basiskennis bij probleemoplossing. Ik hoop hier de oplossing te vinden die ik stapsgewijs thuis kan uitproberen. Ik ga je link absoluut volgen!

Bijdrager
    rudi010

@mrbellonld: wow… dat klinkt heftig. Daar moet ik echt ergens een stappenplan van vinden anders ben ik lost:)
    Op zich klinkt het logisch. Op hoop van zegen dan! Ik moet toch wat…. 2011 vindt ik nog te jong om weg te gooien

thnx

Bijdrager
    rudi010

@goeidag
    Kun je wel opstarten in een andere gebruiker?
    -in eerste instantie wel, maar sinds gisteravond blijft de boel ook daar hangen:( Ik hoop dat een van de profielen nog toegankelijk zal blijken als ik weer inlog
    Heb je al eens opgestart in de veilige modus?
    -ja, dat lukte wel voor de andere accounts maar niet voor mijn eigen account. Heb de andere accounts zo al wel op ‘beheerder’ kunnen zetten. Als ik na goed in te lezen straks pogingen ga nemen, dan dus via veilige modus inloggen om mee te beginnen.

Bijdrager
    tarmac58

In jouw geval: je gaat ermee naar apple zelf of zo’n leuk apple-winkeltje en je vraagt of ze er eens naar kunnen kijken. Meteen een SSD er in en wat extra geheugen, even schoon laten blazen en het is weer als nieuw. Dan ben je spekkoper. Of er is iets echt stuk – alsnog een nieuwe iMac kopen
    – lijkt mij –

Bijdrager
    rudi010

@tarmac58 ja, ik maak me wat zorgen om hoe omgesprongen wordt met persoonlijke databestanden. Heb geen zicht op wat daar mee gebeurt. ik neem aan dat ze verlangen dat je je paswoord achterlaat:P

Iemand ervaring met dit? Apple of een reseller?

thnx

Bijdrager
    heliasje

en helpt een cleaninstall van osx niet ?

Moderator
    Night

Voor dit soort gevallen hebben we dus de volgende pagina in het leven geroepen:

https://www.onemorething.nl/community/topic/standaard-troubleshooting-stappen-voor-macos/

Bijdrager
    rudi010

nee helaas. geprobeerd vanuit de cloud, maar dat had het resultaat dat niet alleen mijn eigen profiel niet meer te benaderen was vanaf het profielkeuzescherm, maar ook die van n ander loopt nu vast:(

Bijdrager
    rudi010

@heliasje zie vorige bericht:(

Bijdrager
    rudi010

@night dank ja, werd er al op gewezen. ik ga me erin verdiepen en hopelijk is er iets op te lossen positive thinking

Bijdrager
    rudi010

UPDATE: EtreCheck gedraaid op veilige modus, omgeving system administrator.

Opvallende uitkomst:

System Launch Agents: ⓘ
    [failed] com.apple.security.cloudkeychainproxy3.plist (Apple, Inc. – installed 2017-12-01)
    [not loaded] 8 Apple tasks
    [loaded] 202 Apple tasks
    [running] 79 Apple tasks

System Launch Daemons: ⓘ
    [failed] com.apple.ucupdate.plist (Apple, Inc. – installed 2017-12-01)
    [not loaded] 33 Apple tasks
    [loaded] 183 Apple tasks
    [running] 114 Apple tasks

NOG interessanter:

Time Machine: ⓘ
    Skip System Files: NO
    Mobile backups: OFF
    Auto backup: NO – Auto backup turned off
    Volumes being backed up:
    Macintosh HD: Disk size: 2.00 TB Disk used: 1.19 TB
    Destinations:
    Data [Network]
    Total size: 2.00 TB
    Total number of backups: 8
    Oldest backup: 2/8/17, 12:59 AM
    Last backup: 12/1/17, 6:48 PM
    Size of backup disk: Too small
    Backup size 2.00 TB < (Disk used 1.19 TB X 3)

Wat nu???????????????

Bijdrager
    koen

Draai Etrecheck eens zonder safe modus, en post hier dan de hele log.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door  koen.

Bijdrager
    rudi010

@koen. ok ga ik doen. even duimen dat zonder veilige modus het system administrator profiel wil openen :P. to be continued

Bijdrager
    rudi010

@koen…. hehe, gelukt. hier de uitkomst:

EtreCheck version: 3.4.6 (460)
    Report generated 2018-01-10 21:35:30
    Download EtreCheck from https://etrecheck.com
    Runtime: 4:19
    Performance: Good

Click the [Lookup] links for more information from Apple Support Communities.
    Click the [Details] links for more information about that line.

Problem: Beachballing

Hardware Information: ⓘ
    iMac (21.5-inch, Mid 2011)
    [Technical Specifications] – [User Guide] – [Warranty & Service]
    iMac – model: iMac12,1
    1 2,8 GHz Intel Core i7 (i7-2600S) CPU: 4-core
    8 GB RAM Upgradeable – [Instructions]
    BANK 0/DIMM0
    4 GB DDR3 1333 MHz ok
    BANK 1/DIMM0
    4 GB DDR3 1333 MHz ok
    BANK 0/DIMM1
    Empty
    BANK 1/DIMM1
    Empty
    Handoff/Airdrop2: not supported
    Wireless: en1: 802.11 a/b/g/n
    iCloud Quota: 49.06 GB available

Video Information: ⓘ
    Intel HD Graphics 3000 – VRAM: 512 MB
    AMD Radeon HD 6770M – VRAM: 512 MB
    iMac 1920 x 1080

Disk Information: ⓘ
    ST32000541AS disk0: (2 TB) (Rotational)
    [Show SMART report]
    EFI (disk0s1 – MS-DOS FAT32) <not mounted> [EFI]: 210 MB
    (disk0s2) <not mounted> [CoreStorage Container]: 2.00 TB
    Recovery HD (disk0s3 – Journaled HFS+) <not mounted> [Recovery]: 650 MB

HL-DT-STDVDRW GA32N ()

USB Information: ⓘ
    USB20Bus
    hub_device
    Apple, Inc. Keyboard Hub
    Apple Inc. Apple Keyboard
    Apple Computer, Inc. IR Receiver
    Apple Internal Memory Card Reader
    USB20Bus
    Apple Inc. FaceTime HD Camera (Built-in)
    hub_device
    Apple Inc. BRCM2046 Hub
    Apple Inc. Bluetooth USB Host Controller

Thunderbolt Information: ⓘ
    Apple Inc. thunderbolt_bus

Virtual disks: ⓘ
    Macintosh HD (disk1 – Journaled HFS+) / [Startup]: 2.00 TB (813.14 GB free)
    Encrypted AES-XTS (Unlocked)
    Physical disk: disk0s2 2.00 TB Online

System Software: ⓘ
    macOS High Sierra 10.13.2 (17C88) – Time since boot: less than an hour

Gatekeeper: ⓘ
    Mac App Store and identified developers

System Launch Agents: ⓘ
    [not loaded] 9 Apple tasks
    [loaded] 171 Apple tasks
    [running] 110 Apple tasks

System Launch Daemons: ⓘ
    [not loaded] 32 Apple tasks
    [loaded] 188 Apple tasks
    [running] 111 Apple tasks

Launch Agents: ⓘ
    [not loaded] com.adobe.AAM.Updater-1.0.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2016-10-21) [Lookup]
    [failed] com.adobe.CS5ServiceManager.plist (? 40cdc1ff 21868ea0 – installed 2011-09-05) [Lookup]
    [loaded] com.citrix.AuthManager_Mac.plist (? 8bba567b 876ad013 – installed 2014-10-19) [Lookup]
    [running] com.citrix.ReceiverHelper.plist (? 75b63b97 fc80e170 – installed 2014-10-19) [Lookup]
    [running] com.citrix.ServiceRecords.plist (? 484f5457 2954f09a – installed 2014-10-19) [Lookup]
    [loaded] com.google.keystone.agent.plist (Google, Inc. – installed 2017-09-28) [Lookup]
    [loaded] com.oracle.java.Java-Updater.plist (? e85a6f0 be93c7fb – installed 2017-05-02) [Lookup]
    [not loaded] com.teamviewer.teamviewer.plist (TeamViewer GmbH – installed 2016-12-23) [Lookup]
    [not loaded] com.teamviewer.teamviewer_desktop.plist (TeamViewer GmbH – installed 2016-12-23) [Lookup]

Launch Daemons: ⓘ
    [loaded] com.adobe.SwitchBoard.plist (? 856489a3 0 – installed 2011-09-04) [Lookup]
    [running] com.adobe.agsservice.plist (Adobe Systems, Inc. – installed 2017-09-29) [Lookup]
    [loaded] com.adobe.fpsaud.plist (? 2afb3af7 18a4fa69 – installed 2017-06-23) [Lookup]
    [loaded] com.google.keystone.daemon.plist (Google, Inc. – installed 2017-10-13) [Lookup]
    [loaded] com.microsoft.office.licensing.helper.plist (? 6d8cb30e 442fdde9 – installed 2011-03-10) [Lookup]
    [loaded] com.oracle.java.Helper-Tool.plist (Shell Script e3fefdd2 – installed 2017-03-15) [Lookup]
    [loaded] com.skype.skypeinstaller.plist (Skype – installed 2016-08-21) [Lookup]
    [loaded] com.teamviewer.Helper.plist (TeamViewer GmbH – installed 2016-05-02) [Lookup]
    [not loaded] com.teamviewer.teamviewer_service.plist (TeamViewer GmbH – installed 2016-12-23) [Lookup]

User Login Items: ⓘ
    iTunesHelper Programma (Apple, Inc. – installed 2017-12-07)
    (/Applications/iTunes.app/Contents/MacOS/iTunesHelper.app)

Internet Plug-ins: ⓘ
    FlashPlayer-10.6: 26.0.0.137 (installed 2017-07-12) [Lookup]
    QuickTime Plugin: 7.7.3 (installed 2017-12-01)
    Flash Player: 26.0.0.137 (installed 2017-07-12) Outdated! Update
    AdobePDFViewer: 10.0.0 (installed 2011-09-04) [Lookup]
    SharePointBrowserPlugin: 14.7.7 (installed 2017-10-28) [Lookup]
    CitrixICAClientPlugIn: 11.8.0 (installed 2013-06-07) [Lookup]
    Silverlight: 5.1.50901.0 (installed 2017-04-30) [Lookup]
    JavaAppletPlugin: Java 8 Update 131 build 11 (installed 2017-05-02) Check version

3rd Party Preference Panes: ⓘ
    Flash Player (installed 2017-06-23) [Lookup]
    Java (installed 2017-05-02) [Lookup]

Time Machine: ⓘ
    Skip System Files: NO
    Mobile backups: OFF
    Auto backup: NO – Auto backup turned off
    Volumes being backed up:
    Macintosh HD: Disk size: 2.00 TB Disk used: 1.19 TB
    Destinations:
    Data [Network]
    Total size: 2.00 TB
    Total number of backups: 8
    Oldest backup: 08/02/2017, 00:59
    Last backup: 01/12/2017, 18:48
    Size of backup disk: Too small
    Backup size 2.00 TB < (Disk used 1.19 TB X 3)

Top Processes by CPU: ⓘ
    15% mdworker
    15% mdworker
    12% mdworker
    12% mdworker
    9% mds_stores

Top Processes by Memory: ⓘ
    786 MB kernel_task
    190 MB mds_stores
    132 MB cloudphotosd
    103 MB callservicesd
    103 MB Safari

Top Processes by Network Use: ⓘ
    Input Output Process name
    3 MB 1 KB com.apple.Safari.SafeBrowsing.Service
    95 KB 56 KB mDNSResponder
    23 KB 23 KB apsd
    7 KB 2 KB cloudd
    3 KB 2 KB netbiosd

Top Processes by Energy Use: ⓘ
    18.58 mdworker
    18.16 mdworker
    17.74 mdworker
    15.92 mdworker
    7.16 mds_stores

Virtual Memory Information: ⓘ
    3.93 GB Available RAM
    879 MB Free RAM
    4.07 GB Used RAM
    3.07 GB Cached files
    0 B Swap Used

Software installs (last 30 days): ⓘ
    SmartConverter: 2.4.0 (installed 2017-12-13)
    Dr. Cleaner: 3.3.3 (installed 2018-01-06)

Install information may not be complete.

Diagnostics Events (last 3 days for minor events): ⓘ
    2018-01-10 21:11:05 Last shutdown cause: 0 – Power loss
    2018-01-10 20:09:57 Firefox.app High CPU use [Open] [Details]

Bijdrager
    koen

Ik zie niets verdachts. Kan ook zomaar een kapotte HD zijn. Een SSD er in zetten kun je vrij eenvoudig zelf doen.

Bijdrager
    rudi010

@koen dank je wel voor je poging. ik begrijp dat het voor jou gesneden koek is LOL, maar even een ssd erin zetten zegt me niks. en daarmee kom ik toch ook niet weer in mn eigen profiel terecht? dat wordt dus toch met de iMac onder mn arm naar en ‘winkel’. Kunnen ze hardware niet meten ofzo?

Bijdrager
    rudi010

He wat jammer. Had wel m’n hoop gevestigd op OMT maar met alle respect, ik heb nu heel veel info maar kan r niks mee lol. Dit brengt me niet verder om probleem op te lossen. Dan maar een AppleStore etc vinden en desnoods iMac door de shredder duwen. Er zit volgens de Apple hardware test wel n fout in. 4m0t/ 4/ 40000003: had-1259

Bijdrager
    Shmoo

MDWorker gebruikt veel processorkracht. Dat verklaart waarom he computer hangt.

De computer moet de HD indexeren (Spotlight). Dus gewoon opstarten en een tijdje met rust laten want wanneer Spotlight gaat indexeren kun je doen wat je wilt maar dat gaat er niet vlotter op worden.

Bijdrager
    GoeieDag
    rudi010 op 12 januari 2018

…en desnoods iMac door de shredder duwen.

Wat is dat nou voor onzin? Moet wel een software probleem zijn, want o.a. de safe mode werkt wel.
    Schijf wissen en een nieuw, dus schoon, macOS erop!
    (Zoals @heliasje ook al aangeeft, en jij om onduidelijke reden afwimpelt…)

Bijdrager
    GoeieDag
    rudi010 op 10 januari 2018

Sinds afgelopen weekend (= zaterdag 06 jan/zondag 07 jan) is mn iMac (model 2011) van slag.

rudi010 op 10 januari 2018

Software installs (last 30 days):
    Dr. Cleaner: 3.3.3 (installed 2018-01-06)

DIT DUS!

(Lotgenoot)

Bijdrager
    koen
    rudi010 op 11 januari 2018

Er zit volgens de Apple hardware test wel n fout in. 4m0t/ 4/ 40000003: had-1259

Een kapotte HD dus…

Bijdrager
    rudi010

@goeiedag hoi….uhm ik was me niet bewust dat ik het advies van @helias om onduidelijke reden afwimpel. Wat is er onduidelijk aan dan? @helias vraagt of n cleaninstall werkt. Ik heb geantwoord nee, want ik heb opnieuw via cloud osx geinstalleerd. Misschien begrijp ik de term cleaninstall dus verkeerd…is dat gewoon schijf formatteren en dan weer opnieuw hele computer osx installeren? Ik zou niet weten waar ik moet beginnen dus die cursus moet ik even opzoeken…

dus de oorzaak dat een of ander programma Dr Cleaner is geinstalleerd???

@koen een kapotte hd…. Met andere woorden clean install gaat niks worden? Dat wordt gewoon een nieuew hd kopen en erin laten zetten? Tips waar dat met vertrouwen kan laten doen? Is het normaal dat zo’n 2tb hd uit 2011 nu al kapot is? (Ok is lastig te beoordelen aangezien we geen oorzaak kennen)

Kortom: die imac hoeft niet de shredder in. Kestie van hd eruit, nieuwe erin, de hele boel weer opnieuw met osx installeren en vanaf de time machine de backup terug zetten. Maar moet je dan eerst weer identieke gebruikersprofielen aanmaken voordat je data terug kan zetten eigenlijk?

Allemaal oprecht thnx voor de support. Maar aangezien ik alleen minimale basiskennis heb (knop AAN en mac doet het….) snap ik vaak jullie reacties wel maar ik heb geen idee wat daar dan als vervolgstap uit moet volgen. Zelf repareren gaat niks worden denk ik, maar als iemand een tip heeft wat ik nou moet dan hoor ik het graag.

Dank dank
    Rudi

Bijdrager
    rudi010

@goeiedag wow die link naar die lotgenoot… Daar schrik ik van. Geen idee van dat zo n programma dit kan veroorzaken. Dat zet ik er dus nooit meer op. Had van te voren wel wat gezocht op info maar niet zoiets als wat ik daar las gevonden. Sjonge jonge. Nou thnx, weer een goeie tip voor de toekomst.

Bijdrager
    koen

Als het goed is, worden al je gebruikers profielen via TM weer teruggezet. Maar maak als het mogelijk is ook een tweede backup, bijvoorbeeld met CarbonCopyCloner.

Op iFixit.com staan heel duidelijke beschrijvingen hoe je een SSD in je iMac zet. Misschien ken je wel iemand je daar mee kan helpen?

Bijdrager
    rudi010

@koen. Hoi dank je. Ik denk nu aan geheel formatteren en opnieuw installeren. Daarna proberen hoe alles werkt. Als het vlotjes gaat dan is er Missch een probleem overschreven. Als het blijft haperen dan is het de schijf. Daarna time machine terugzetten. En hopen dat ik weer in m’n omgeving kan. Als t dan werkt dan opgelost. En uitgesloten dat t de schijf is. Zou jammer zij als ik heel m’n iTunes bibliotheek verlies. Want daar heb k geen backup v gemaakt met time machine. Nu nog n clone maken kan dan nog helpen he? Zet time machine ook softwarefouten terug eigenlijk?

Bijdrager
    koen

Voor je alles terug zet na een clean install raad ik aan om even te wachten met alles terug te zetten. Als je dan al problemen hebt, is de kans groot dat je het de HD is.

En ja, software fouten worden gewoon weer teruggezet met TM.

Bijdrager
    rudi010

@koen dank je wel…die logica had ik ook toen ik er wat verder over dacht
    ik weet niet exact wat er is gebeurt…waarschijnlijk helpt dreigen met shredder toch :). de mac werkt weer redelijk normaal. behalve mijn eigen account dan…daar kom ik echt niet in. en aangezien daar mn bestanden in zitten bedacht ik me opeens dat het via root wel eens allemaal te benaderen zou kunnen zijn. en wat blijkt…daar kan ik gewoon alle bestanden pakken van mijn eigen account. l ol…een nieuw profiel aangemaakt. en nu al mijn bestanden kopiëren/plakken van oud naar nieuw… met een beetje geluk kan ik het dan straks gewoon allemaal weer beschikbaar hebben. dan gooi ik mn geblokkeerde account weg. Even kijken hoe alles werkt….een kopie van alles naar externe schijf maken en dan wellicht alsnog die format met nieuwe installatie…
    ik vraag me nu af wat nou dan eigenlijk de functie is van time machine. zie wel het gemak ervan met incremental backups enzo, maar in dit soort ‘gevallen’ als je er niet bij kunt…dan heb je er niks aan. Een de softwarefouten worden evt gewoon teruggezet. Ik kan mn time capsule beter inschakelen voor 2Gb opslagruimte voor bestanden ipv voor time machine denk ik.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.