10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    freddyonderstal

[iMac 2011] HDD blijft zachtjes ratelen

Er viel me zojuist iets op;

Het lijkt of mijn HDD continue zachtjes blijkt ratelen. Het klinkt een beetje als een ouderwetse klok die je in de verte hoort ‘tikken’. Je hoort het heel zachtjes. Hou ik mijn oor naast de iMac dan hoor je het wat duidelijker.

Dit doet de HDD nu al een half uur. Heb de Mac een keer opnieuw gestart en SMART Utility geeft aan dat de SMART status OK is. De test wijst ook geen fouten aan.

Wat is de HDD aan het doen in de tussentijd? Kan Spotlight ergens mee bezig zijn of wat kan dit anders zijn??

Ik doe op dit moment verder niets en alleen Safari staat open, maar ook als alle programma’s gesloten zijn hoor ik het. Is dit normaal??

Bijdrager
    sedikit

Ik heb een iMac 24”, model uit 2008, en in mijn bezit sinds 2009. Zo lang ik hem heb, hoor ik af en toe ook een zeer zwak geluid wat lijkt op een heel licht soort geratel. Meestal is dat geluid weg. Vermoed dat het de ventilator is. Ik heb me daar nooit zorgen over gemaakt, en geloof dat je dat ook niet hoeft te doen.

Bijdrager
    1984

Herken je iets wat in dit topic is beschreven: “Het geluid van een iMac”

Overigens is bij mij het ratelen vanzelf verdwenen.

Bijdrager
    freddyonderstal

1984; nee, dat ken ik niet. Is echt het geluid van de HDD.

Net is het 10 minuten stil geweest. Maar nu doe ik wat dingen zoals het typen van dit berichtje en hij begint weer zachtjes.

Bijdrager
    banditbiker

Ik heb het vermoeden dat het SMART diagnostics wat in je harddisk zit hier verantwoordelijk voor is.
    De harddisk zal in idle mode zelftests uitvoeren. Ik heb het ook al eens gehoord bij een HDD die enkel aan de voeding hing en dus niet aan de controller.

Bijdrager
    freddyonderstal

Dus, niks om zorgen over te maken?

Bijdrager
    banditbiker

Je zou een smart monitoring tool kunnen installeren, iets als smartreporter.
    Daarin kun je de smart attrubutes van je hdd nazien.
    Vergt wel wat studie en technische kennis om te begrijpen wat er staat.

Bijdrager
    freddyonderstal

Dat is niks voor mij;)

Maar dan weet ik in elk geval dat er niks aan de hand is…

Bijdrager
    computer space

Ja is normaal bij harde schijven. Met zoveel bits gaat er wel eens eentje de mist in, en door deze zelf-reparatie rituelen zorgt ie dat alles goed blijft.

Bijdrager
    freddyonderstal

Nu heb ik eens wat beter geluisterd en is het lastig te beschrijven:

De iMac produceert de gehele tijd een heel lichte piep, wat gekoppeld lijkt te zijn aan de HDD.
    Zodra de HDD begint te ratelen, wanneer ik dus iets doe op de mac, stopt het.

Is de HDD in rust, dan hoor ik weer een heel zachte, lichte pieptoon. Het is verwaarloosbaar, maar storend omdat het verder in de kamer helemaal stil is.

De tests van Schijfhulpprogramma en Smart Utility geven geen fouten aan.
    Het ‘helderheidsprobleem’ van de schermen zoals beschreven is het niet, want als ik het scherm in sluimer zet, is het ook hoorbaar.

Is dit een normaal geluid wat er geproduceerd wordt?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.