3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    Imac 2011 21.5 inch

Imac 2011 21,5 inch beeldscherm flikkert

Beste mensen,

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Ik heb een Imac 21,5 inch i5 met serienummer C02FRYNLDHJF. Een half jaar geleden deden de Wifi + bluetooth + USB poorten het niet meer. Ik heb de mac toen naar een sjacheraar in Amsterdam gebracht (Mac Genius vlak naast Sloterdijk). Aldaar raadde hij mij aan om het gehele moederbord te vervangen. Hij had nog wel een tweedehands liggen en hij is direct aan de slag gegaan.

Nu doen de input poorten/chips het wel weer, maar nu flikkert het scherm, met name als ik zware (grafische) applicaties draai. Het is echt een soort wegvallen van het beeldscherm, en je wordt er totaal epileptisch van.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? GPU? Voeding?

Hoor het graag of er iemand suggesties heeft.

PS. teruggaan naar de knakker van Mac Genius heeft geen zin. Het is een totale prutser, die in eerste instantie mijn moederbord had vervangen voor een model met lagere specs (i3). Nadat ik hier achter kwam heeft hij het moederbord wederom vervangen, dit keer wel met een i5, maar ik kwam er later achter dat hij mijn interne geheugen van Kingston heeft gejat en heeft vervangen met twijfelachtige Chinese troep (4 verschillende merken/soorten). Deze chips heb ik alweer vervangen, maar dit heeft het probleem niet opgelost.

Bijdrager
    Moriarty

Het kan meerdere oorzaken hebben…

– Display
    – Videokaart
    – Backlightboard
    – Vertical Sync kabel

Als je er alleen last van hebt als de GPU wordt belast, dan mag je er vanuit gaan dat het inderdaad je videokaart is.

Dat is te repareren, maar je moet denken aan prijzen rond de € 400,-

Machine ook al eens aangesloten op een extern beeldscherm?
    Flikkert dat beeld ook?

Bijdrager
    Imac 2011 21.5 inch

Moriarty,

Dank voor je reactie. Ik heb vanochtend de mac via een HDMI op mijn televiie aangesloten. Ik heb vervolgens windows 7 gestart en het beeldscherm naar zowel de mac als de TV gedupliceerd. Bij het starten van een 3d game flikkerde de mac, terwijl de televisie gewoon goed beeld gaf….

Ik ga het nu nog een keer testen met een GPU benchmark programma (3d MARK) via Steam…. Ben benieuwd wat er uit komt.

Wat zou jouw conclusie zijn als het scherm via de televisie NIET knippert? Dat de backinglightboard stuk is? Is dat zelf te repareren?

Alvast bedankt!!

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.