10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    caipira

iMac 2010 vintage hardware updaten of gebruiken als tweede scherm?

Hallo allemaal,

Ik heb een iMac van mid 2010 (vintage model) dat me jaren goed heeft geholpen. Nu heb ik adobe cloud software geïnstalleerd en merk ik echt dat deze veel trager wordt.

Hardware Information:
    iMac (27-inch, Mid 2010) – Vintage!
    iMac Model: iMac11,3
    1 3,2 GHz Intel Core i3 (i3) CPU: 2-core
    12 RAM – Upgradeable
    BANK 0/DIMM0 – 2 GB DDR3 1333
    BANK 1/DIMM0 – 2 GB DDR3 1333
    BANK 0/DIMM1 – 4 GB DDR3 1333
    BANK 1/DIMM1 – 4 GB DDR3 1333
    Video Information:
    ATI Radeon HD 5670 – VRAM: 512 MB
    iMac 2560 x 1440
    Drives:
    disk0 – WDC WD10EZRZ-00HTKB0 1.00 TB (Mechanical – 5400 RPM)
    Internal SATA 3 Gigabit Serial ATA
    disk0s1 – EFI (MS-DOS FAT32) [EFI] 210 MB
    disk0s2 – Macintosh HD (Journaled HFS+) 999.35 GB (63.51 GB used)
    disk0s3 – Recovery HD (Journaled HFS+) [Recovery] 650 MB
    Mounted Volumes:
    disk0s2 – Macintosh HD
    999.35 GB (63.51 GB used, 950.62 GB available, 935.58 GB free)
    Journaled HFS+
    Mount point: /
    disk1s1 – S***************r
    14 MB (13 MB used, 602 KB free)

Nu vraag ik me af? Kan ik dit model hardwarematig nog updaten waardoor ik mijn adobe software vlot kan gebruiken? Of koop ik best een nieuw toestel?
    Ik kan het besturingssysteem van deze iMac niet meer updaten.

Indien het beter is om een nieuw toestel te kopen dacht ik aan een MacBook Pro (dat normaal alle adobe software vlot zou kunnen draaien) en deze te koppelen aan mijn oude iMac (dit zou moeten lukken volgens de apple website) om mijn Imac als scherm te gebruiken.

Dit omdat ik op deze manier toch nog het comfort heb van de iMac thuis, maar dan ook mijn werk op de baan kan regelen. Momenteel heb ik een MacBook Air 2015 die toch net iets te zwak is voor adobe software.

Mijn IPad Pro 2020 werkt heel vlot, maar helaas kan ik hier niet alle adobe software mee openen.

Wat raden jullie me aan?

Mvg,
    Manu

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door caipira.
    Bijdrager
    pruus

Ik zou, er een SSD in monteren ipv de huidige harddisk. Dan ga je al heel veel snelheidswinst merken. Dat kost je niet de kop, en je hebt altijd een achterdehandje….En als het niet bevalt, zijn er toch kopers die een iMac een SSD willen.

Bijdrager
    caipira

Hallo Pruus,

Ik heb onlangs een externe ssd gekocht ivm een back up van deze iMac. Kan ik dezelfde ssd gebruiken om de software op te installeren?

Bijdrager
    KarelWillem

Je kunt High Sierra (want dat is het laatste OS wat hier op kan (?)) booten vanaf een externe SSD ja.

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>KarelWillem op 3 juni 2020 om 10:15</p>
    Je kunt High Sierra (want dat is het laatste OS wat hier op kan (?)) booten vanaf een externe SSD ja.

Zeker, booten vanaf een externe HD is mogelijk. Helaas brengt dat in dit geval maar weinig snelheidswinst omdat deze iMac uit 2010 alleen maar USB 2 ondersteund en dus zeker niet het maximale uit de SSD zal halen.

De interne HD in deze iMac (sowieso al traag) zal na 10 jaar gebruik wel tot op de draad versleten zijn. Het inbouwen van een SSD zal zeker een boel snelheid terugbrengen. Een 500GB SSD is al zeer betaalbaar en relatief eenvoudig zelf in te bouwen met de tientallen instructievideo’s die hier over te vinden zijn en de beschrijving van de operatie op ifixit…. Dan heb je OF een vlottere iMac die je nog een tijdje kunt gebruiken als hoofdcomputer, of een prima 2e toestel om naast je toekomstige macbook te gaan gebruiken, als reserve…of tzt een machine die tweedehands nog iets kan opleveren omdat er al een knappe SSD in zit.

Bijdrager
    caipira

De harde schijf die er nu in zit werd denk ik 5 jaar geleden vervangen nadat de originele gecrasht was.

Stel dat ik hier nu een nieuwe SSD installeer, zal ik dan mijn adobe software kunnen draaien zonder dat de programma’s blokkeren?

Bijdrager
    fixar

Minpunten van ene oude mac zijn de superbeperkte videokaart en de wat antieke i3 processor. Of jouw Adobe programma’s goed zullen draaien? Beduidend beter dan met de huidige HDD, maar hoe goed is afhankelijk van wat je met Adobe doet… hoe groter de bestanden die je creëert en hoe meer bewegend beeld je gebruikt, hoe zwaarder een mac van 10 jaar geleden het daarmee gaat hebben… Voor zo’n 70 euro en een middagje stoeien kom je er achter. Eigenlijk had die SSD er 5 jaar geleden al in moeten zijn gegaan, dan had je daar alweer 5 jaar lol van gehad. Nu begint de toekomstige inzetbaarheid wel wat beperkter te raken.

Bijdrager
    syltheboy

Ik heb zelf een paar maanden geleden mijn pa’s iMac uit 2009 en mijn iMac uit 2010 voorzien van een SSD (1TB Samsung QVO en EVO 860), op de plek van de superdrive. Beide machines draaien nu lekker vlot (ondanks SATA 3), maar die van m’n pa is wat luidruchtiger geworden.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door syltheboy.
    Bijdrager
    tarmac58

Een SSD erin: doen en  ja, dat ga je zeker heel goed merken. Of je Adobe-cloud software dan vlekkeloos draait, – ik weet het niet. Zelf zie ik met Lightroom en Photoshop, zeker bij grote bestanden, met veel lagen en zo, schokkerige weergave en soms strandballen, –  en dat op een 27″ iMac uit 2017 en 2019 met SSD en voldoende RAM.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.