12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    BWR

Imac 2010 i3 naar i7 zinvol?

Goedendag, ben een nieuw lid van dit forum, mijn leeftijd is 72 en nog steeds bezig met PC’s Heb een Imac 2010 2e hands gekocht, een i3, heb er al een SSD 500 Gb ingezet.Ben er tevreden mee, heb echter een vraag of het zin heeft om er een 2,93 Ghz i7 in te zetten.Geheugen is momenteel 12 Gb, met een i7 kan ik daar 32 Gb van maken.Deze Imac heeft weinig draaiuren, en ziet er keurig uit, (van binnen) ook van buiten. Heb het probleem temp. beveiliging SSD opgelost met een Transistor BC547, als iemand hier informatie over wil kan hij, of zij dat even laten weten!

Graag een reactie, Met vriendelijk groeten

Bijdrager
    fred44nl

heel mooi, maar vertel es wat er mee gaat doen:)

Bijdrager
    BWR

Huishoudelijke dingen, maar ook grafisch, o.a. fotshop

Bijdrager
    TheBigZ

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i3-3.2-27-inch-aluminum-mid-2010-specs.html

https://everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i7-2.93-27-inch-aluminum-mid-2010-specs.html

Geekbench 2 (32): 5922
    Geekbench 2 (64): 6599

Geekbench 3 (32): 1983
    Geekbench 3 (32): 4115

Geekbench 3 (64): 2074
    Geekbench 3 (64): 4389

Geekbench 4 (SC): 2301
    Geekbench 4 (MC): 4648

Processor Speed: 3.2 GHz
    Processor Type: Core i3 (I3-550)

Geekbench 2 (32): 9123
    Geekbench 2 (64): 10556

Geekbench 3 (32): 2215
    Geekbench 3 (32): 7903

Geekbench 3 (64): 2452
    Geekbench 3 (64): 9004

Geekbench 4 (SC): 2702
    Geekbench 4 (MC): 8449

Processor Speed: 2.93 GHz
    Processor Type: Core i7 (I7-870)

Bijdrager
    TheBigZ

Dus zo op het eerste gezicht, een factor twee. Voor multicore. Wat op zich te verwachten is. Je gaat namelijk van een dual-core naar een quad-core.

Bijdrager
    Dick de Roos

De CPU van een bestaande machine (iMac) veranderen/upgraden is volgens mij niet mogelijk. 🧐

Tenzij je heeeeeel handig bent, goed kan solderen en de onderliggende techniek goed beheerst. 🤓

Denk ik.

Verder denk ik niet dat het voor de genoemde toepassingen erg nodig is om de CPU te versnellen.

Het is natuurlijk een oud model en de meeste winst is al behaald met de SSD.

Bijdrager
    TheBigZ

@Dick: Ik zie transistoren genoemd, dus ik vermoed dat we hier met een DIY’er te maken hebben. Dan is “niets” onmogelijk.;-)

Bijdrager
    BWR

Transistor BC547 de B en de E doorverbinden, oude kabeltje naar HDD steker afknippen die in de HDD zat, grijze draad aan de C en zwart aan de B en E.

Netjes afwerken met krimpkous, met platte kant op de SSD, beetje schuimrubber, en met stukje ducktape plakken.

Ik had niet begrepen dat je moet solderen als je de CPU upgrade, wil ook graag naar 32 Gb geheugen en dat is niet mogelijk met een i3.

Toch hartelijk dank voor uw comentaren, Ben

Bijdrager
    McPim

Dick de Roos op 13 november 2019 om 18:46
    De CPU van een bestaande machine (iMac) veranderen/upgraden is volgens mij niet mogelijk. 🧐

Is dit niet gewoon de handleiding daarvoor? Niet moeilijk en als TheBigZ een factor 2 zegt én er daarna meer geheugen in kan lijkt mij dat best de moeite waard. Als je er nu ook tevreden mee bent is het meer een kosten versus ‘hoe leuk vind ik dit om te doen’ afweging.

Bijdrager
    koen

Wat doe transistor truuk nu precies?

Bijdrager
    McPim

Zorgen dat de fans niet op hol slaan na het vervangen van de HDD door een SSD. Je fopt de temperatuursensor als het ware. Dit staat dus los van de vraag.

Bijdrager
    BWR

Blij met de handleiding ga dat zeker doen! Ben een echte imac fan geworden!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.