4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    RobinJans

iMac 2009, geen beeld

Beste,

Mijn iMac (late 2009) geeft geen beeld meer (zwart scherm) maar start wel gewoon normaal op. Via een extern scherm heb ik gewoon beeld en kan ik gewoon normaal aan de slag met de iMac. Ik heb al een aantal topics op dit forum gevonden met hetzelfde probleem ( Topic I en Topic II) maar nog niet een concreet idee waar het probleem ligt.

Natuurlijk wel al een PRAM, SMC reset etc. etc. uitgevoerd, ook al een clean install van Sierra uitgevoerd. Via een van de topics kwam ik op Knutselblog maar ik vind dit wel meteen een hele rigoureuze operatie. Iemand die bovenstaande herkent? Is reflowen van de logic board een goede optie zoals in het bovenstaande blog of kan ik het beter zo laten en via het extern scherm blijven werken? Of ligt het probleem bij het scherm zelf waar een defect in zit en het zowezo geen effect heeft om de logic board te reflowen (omdat hij via het extern scherm wel werkt)?

Via systeemvoorkeuren geeft mijn mac aan dat enkel het extern scherm is verbonden. Mijn iMac heeft de volgende specificaties:

Ideeën zijn altijd welkom en alvast bedankt!

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  RobinJans.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  RobinJans.

Bijdrager
    ypuh

Hallo Robin,
    Toevallig zie ik je post.
    Vorig jaar had ik een scherm issue met mijn 21.5″ late 2009 iMac. Hierbij kreeg ik wel iets op het beeld tezien, maar totaal onleesbaar.
    Na uitsluiten van mogelijke oorzaken bleek bij mij de videokaart de oorzaak en heb ik een reflow van de videokaart gedaan, waarna de iMac weer prima werkte. Het hele verhaal (vraag en oplossing) staat hier beschreven: https://www.ifixit.com/Answers/View/279892/Vertical+lines+issue+on+iMac+late+2009.

Ik had destijds hetzelfde beeld-euvel op een externe monitor en “wist” daardoor dat het een videokaart probleem was en reflow was de laatste optie voor mij. Jij hebt het probleem dus alleen op het iMac scherm. Dan lijkt het geen videokaart issue. Mogelijk kan je de iMac in de Recovery mode proberen op te starten. Ik kreeg destijds een (nog steeds problematisch maar wel) leesbaar beeld.
    Het kan ook zijn dat de displaykabel of één van de andere kabels los of defect is. De reflow is i.d.d. een rigoreuze operatie die je als laatste kan proberen. Als je een beetje handig bent is een iMac van die generatie prima te demonteren als je de stappen van iFixit volgt. Het loshalen van het scherm is in principe 5 minuten werk als je zuignappen en de juiste torx hebt.
    Het kan in ieder geval geen kwaad om de binnenkant eens van alle stof te ontdoen, zodat de warmte weer wat beter weg kan.
    Ik zag ook nog: https://nl.ifixit.com/Answers/View/144163/Boots+up+with+a+black+screen. Maar je geeft aan de “Over deze Mac” alleen het externe display toont. Ik zou verwachten dat als de LCD Backlight defect is, je het scherm daar wel ziet.
    Succes!

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  ypuh.

Bijdrager
    Moriarty

Dit is zeer waarschijnlijk een display probleem (of een backlight board), als het beeld extern goed is, dan is een reflow van de videokaart (dus NIET van je logic board) geen oplossing.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Moriarty.

Bijdrager
    RobinJans

@ypuh @moriarty, bedankt voor jullie reacties! Ik vermoedt op basis van jullie reacties en nog wat verder speurwerk op oa iFixit ook dat het scherm zelf defect is. Ook omdat ik zelfs geen vaag beeld zie als ik er met een zaklamp op schijn. Ik heb hem gister wel helemaal van binnen opengemaakt en er zat inderdaad een hoop stof in. De kabels naar de LCD heb ik losgemaakt en weer vastgemaakt maar helaas zonder succes. Reflow van de videokaart (logic board was een foutje maar ik bedoelde natuurlijk videokaart) ga ik dus maar niet op wagen. Ik kijk het even zo aan met het externe scherm en dan maar sparen voor een nieuwe..

In ieder geval nogmaals dank, en mocht ik het toch nog aan de praat krijgen dan laat ik het hier weten

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.