18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    drahreg

Imac 2009 crasht en laat strepen zien.

Omdat ik niet weet wat er aan de hand is weet ik ook niet waar ik op moet zoeken in het forum, vandaar een nieuwe topic.

Uit het niets verschijnt soms dit op mijn scherm. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Heb ik een groot probleem of heb ik ergens iets stoms gedaan?

/uploads/community/e67b9d93fb03fc5b3a37c5f9db0e60c3d964bb09_0.jpeg

Inactief
    Anoniem

Hoi drahreg, ik heb hetzelfde probleem (ook iMac 2009). Ben benieuwd naar onderstaande reacties!
    Het gebeurt naar mijn idee vooral bij het afspelen van video en games.

Bijdrager
    drahreg

Hoi Mathijs,
    Gedeelde smart is halve smart…
    Ik speel nooit games en de keren dat ik zo’n crash heb gehad was ik geen video aan het kijken. Wel behoorlijk wat programma’s tegelijk open staan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Draai de AHT eens. Grote kans dat de grafische kaart niet meer goed is. Aangezien het niet altijd gebeurt denk ik aan een haarscheurtje in een connectie.

Bijdrager
    MacSjon

Was er bij die oude iMac niet een euvel van condensvorming op de videokaart waardoor deze storing veroorzaakt?

Bijdrager
    1984
    drahreg op 20 februari 2014

Omdat ik niet weet wat er aan de hand is weet ik ook niet waar ik op moet zoeken in het forum, vandaar een nieuwe topic.

Uit het niets verschijnt soms dit op mijn scherm. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Heb ik een groot probleem of heb ik ergens iets stoms gedaan?

Even de 2de afbeelding bekijken

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    MacSjon op 20 februari 2014

Was er bij die oude iMac niet een euvel van condensvorming op de videokaart waardoor deze storing veroorzaakt?

Het probleem met condens betreft de ruimte tussen de glasplaat en het scherm. Het verdere inwendige blijft gewoon droog want als die kaart zelf condens zou hebben hebben de andere componenten dat ook en ontstaat er gewoon kortsluiting.

Bijdrager
    drahreg

Heren, bedankt voor de reacties. Inderdaad een hardwaretest gedaan. Daar kwam niks uit. Diskutility laten draaien, ook niks. Vochtprobleem is nooit sprake van geweest deze Imac, heb het wel bij vrienden gezien. Nu draait ie weer als een zonnetje…. in afwachting van de volgende keer. Hij is nu ook al vijf jaar oud en behoorlijk intensief gebruikt. Zou het nog zin hebben een grafische kaart (als dat het probleem is) te vervangen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Hangt er van af. Bij bepaalde modellen zat de grafische kaart vast gesoldeerd en betekent vervanging feitelijk een nieuw logic-board. En dan kun je net zo goed een nieuwe iMac kopen…

Bijdrager
    bassbug

denk je videokaart kapot.
    Als je videokaart los zit van je moederbord dan heb je geluk!
    Mij kostte het €150.

Zie hier:

iMac wil niet opstarten => gekke strepen en flikkerende kleuren (opgelost)

Ps.
    Moederbord vervangen kost iets van €200. Kan je ECHT GEEN nieuwe iMac voor halen…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik denk dat je met €200 wel erg aan de lage kant zit. Hier een topic uit 2009 waar iemand € 622 moest betalen. Dat zal nu echt niet veel goedkoper zijn, eerder duurder.
    Verder moet je ook naar de leeftijd kijken. Een iMac uit 2009 mist een aantal features zoals b.v. de Thunderbolt aansluiting en USB 3.0 terwijl steeds meer apparaten daar gebruik van maken.
    Je geeft dan geld uit voor een bejaarde iMac wat je ook kunt gebruiken als startkapitaal voor een nieuwe.

Bijdrager
    bassbug

Dacht het niet.
    Mijn zwager is twee weken geleden met zijn iMac (2009/2010?) naar AppleStore in A’dam geweest.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een logic-board is het duurste onderdeel van een computer. Hier zie je wat prijzen. Zoals je ziet is een logic-board haast net zo duur als de hele computer. Omgerekend is de goedkoopste al reeds €276 en daar komt dan nog arbeidsloon e.d. bij. De duurste is meer dan €1000

Die €200 waar jij over spreekt klinken eerder als onderzoekskosten. Als het binnen de garantie is betaal je hooguit dat, maar buiten de garantie wordt het toch echt veel meer.

Bijdrager
    bassbug

Kerel, blijf geloven wat je wilt.

Zoek maar op wat een los videokaart kost.
    Hier is mijn bon:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je begrijpt mij niet en pas door die bon zie ik dat je het over een losse kaart had terwijl ik het over het complete moederbord had. Lees eens even terug:

Hangt er van af. Bij bepaalde modellen zat de grafische kaart vast gesoldeerd en betekent vervanging feitelijk een nieuw logic-board. En dan kun je net zo goed een nieuwe iMac kopen…

Vervolgens begin jij te praten over dat het helemaal niet zo duur is….
    Ik had het er over dat als de grafische chip vast gesoldeerd zit je deze niet kunt vervangen en moet je een nieuw logic-board laten plaatsen. Ik had het dus niet over de prijs van een losse kaart zoals jij maar over het complete logic-board! Ik dacht dat dat nu wel duidelijk was gezien mijn link naar die prijzen waar je kennelijk helemaal niet op geklikt hebt.

Wat jij zegt:

Moederbord vervangen kost iets van €200. Kan je ECHT GEEN nieuwe iMac voor halen…

klopt echt niet. Want jou bon heeft het over een losse videokaart voor €156. Hoe kan, zoals jij beweert een compleet moederbord dan ongeveer net zo duur zijn? Dat kost je dus veel meer.
    Op OMT vindt je dus topics over het vervangen van het moederbord met prijzen van minstens €400 tot €600 en soms meer. Bij dergelijke kosten wordt het volgens mij aantrekkelijk om dit geld als startkapitaal te gebruiken voor een nieuwe Mac, zeker als deze uit 2009 is…

Bijdrager
    bassbug

Mijn iMac had een kapotte videokaart.
    Ik had daar een topic gestart (zie mijn allereerste reactie).

Mijn zwager heeft onlangs ook een probleem met zijn iMac en op mijn aanraden is die ook naar de AppleStore in A’dam geweest.
    Daar gaf Apple aan dat zijn moederbord kapot is. Vervangen van het moederbord kost ca. €200 vertelde mijn zwager.
    Ook dit heb ik geschreven hierboven.

Kortom, niet zo moeilijk doen. Gewoon lezen wat ik heb geschreven…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Deze hele discussie ontstond toen jij zei:

Moederbord vervangen kost iets van €200. Kan je ECHT GEEN nieuwe iMac voor halen

En toen zei ik:

Ik denk dat je met €200 wel erg aan de lage kant zit.

Vervolgens produceer ik enkele links naar dit forum waar reparatiekosten vanaf €400 worden genoemd.
    Ik heb namelijk niks kunnen vinden wat ook maar in de buurt komt van de door jou genoemde €200 voor een nieuw moederbord. Dus klopt mijn stelling gewoon dat 200 wel erg laag is he? Wat ze tegen je zwager zeggen over de prijs hoeft nog niet perse de prijs te zijn die het uiteindelijk gaat worden want er is altijd sprake van een schatting zolang er nog geen onderzoek is gepleegd.

Bijdrager
    bassbug

Weet je wat?
    Zoek het lekker uit…

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.