11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Piccolina

Imac 2008 video card kapot: documents recover

Ik heb imac 2008 die start niet op. Videocard kapot. Ij wil dus die imac weggoien maar er zit lightroomcatalogus op HDD.
    inmiddels heb ik imac2017 gekocht.

kan ik op een of andere manier oude aansluiten of HDD weghalen en daaruit via een of andere port de map verplaatsen? Heb niet zo veel zin €100 betalen aan gegevens recovery in de imac reparatie serivice..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je kunt een Mac opstarten in “target mode” (T toets ingedrukt houden)

Die Mac verschijnt dan na verbinding met de juiste kabel als een harde schijf op de andere (nieuwe)Mac.

Vooropgesteld natuurlijk dat target mode werkt ondanks de kapotte videokaart. (Zou wel moeten).

Bijdrager
    KarelWillem

…die start niet op…

Je Mac moet wel opstarten om Target Mode te kunnen gebruiken.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Target mode is bedoeld om de Mac op te starten als een harde schijf. Dat kan dus betekenen dat een kapotte videokaart niet ter zake doet. De TS zegt “start niet op” maar dat kan zoveel betekenen. Is de voeding b.v. stuk dan houd het op maar in alle andere gevallen kan target mode iets uitmaken omdat de opstartprocedure dan heel anders is.

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij hebben wij last van hetzelfde probleem, ons toetsenbord en spellingscontrole werkt voor geen meter, zoals wij het verwachten.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Mocht target-modus niet werken, dan is een iMac 2008 makkelijk open te maken: je kunt de glasplaat eruithalen met een zuignap of iets anders dat erop plakt (die plaat wordt met magneetjes op z’n plek gehouden, de truc is vooral dat je hem vast moet zien te pakken), dan schroef je het scherm los en kun je zien waar de harde schijf zit. Nog wat meer losmaken en je kunt de schijf uit de computer pakken en aansluiten op bijvoorbeeld een SATA-docking station of een ander apparaatje dat tussen de computer en de schijf komt te zitten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik vraag mij overigens af waarom de TS kennelijk geen TM backup heeft…

Bijdrager
    Piccolina

Ik heb back up hoor maar  van een of andere moment raakte alle schijven vol en moest ik HDD als catalogus gebruiken en heb hem toen niet naar andere schijf gehaald doordat imac traag is en kan geen volledige catalogus in een keer ophoesten naar de andere schijf. Kost tijd. Dus niet gedaan. TM machine werkte al helemaal niet omdat geheugen snel vol raakten en andere bugs. Ik gebruik gewoon icloud en externe schijfs time machine vind ik in het geval als er normaal gesproken niets op HDD bewaard wordt niet nodig.  What ever.

maar de feit is dat ik heb hem nodig. Imac start niet op: als ik knoop indrukt dan is grijs groen etc en doet niets dus target mode lukt niet. Ben ermee na de reparatie geweest zeiden dat het videocard is.

in principe ga ik die imac buiten gewoon zetten als grof vuil ? dus het plaat voorzichtig optillen hoeft niet denk ik om hem open te maken?

Welke kabel moet ik hebben om de verbinding te maken met HDD die ik uithaal en mijn nieuwe imac 2017? Als het zo veel tijd energy kost dan betaal ik liever €90 aan de data recovery namelijk.

Bijdrager
    McPim

Er zit gewoon een 3.5” SATA HDD in dus zoiets bijvoorbeeld. Voor een stukke Mac krijg je zeker meer dan dat op Marktplaats, maak je nog winst ook.

Bijdrager
    RW076

Tip voor de volgende keer (al geniet target mode de voorkeur) zorg dat je je mappen deelt als je Mac werkt (desnoods een apart account met toegang tot je backup map. In dat geval heb je bij een kapotte videokaart scherm etc lig toegang tot je besteden via netwerk. Target mode met firewire is wel erg lekker snel tov wifi/utp. Maar soms is data belangrijker dan snelheid.

Bijdrager
    Piccolina

Nou in de imac repair zeiden ze dat die imac niemand zal nodig hebben behalve misschien ene onderdeel of zo en dan moet ik het zelfs via mp zien te verkopen etc.. ik weet niet eens meer de gegevens van die imac omdat hij niet opstart weet ik niet welk videocard erin zit en ik heb toen destijds upgrade gemaakt na 2x 1TB geheugen maar welke was dat ook geen idee. Hoe moet ik zoiets verkopen ?

ik denk dat ik dan maar de gegevens uithalen toch door een bedrijf laat doen ziet niets anders op is dan wat veiliger als ik die nog erna op MP ga zetten

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.