19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Erikjee

iMac 2008 SSD / DDR2 upgrade. Doen of niet?

Dag allemaal,

Ik heb een iMac uit early 2008. De iMac heeft 2GB geheugen en een HDD. De PC wordt vooral gebruikt voor internet (sociale media, Youtube en muziek luisteren). Ook verstuur ik e-mail en werk eraan voor school. Helaas is de iMac traag geworden en een volledig schone herinstallatie heeft helaas niet de nodige winst behaald.

Nu heb ik twee vragen:                                                                                                                              1. Als ik van 2GB naar 4GB upgrade ben ik +/- €50,- kwijt. Is dit verstandig om te doen? Merk ik verschil in snelheid?

2. Ik heb interesse in een SSD van +/- €120,- maar ik zit met de temperatuur sensor. Ik heb gehoord dat ik de sensor bij de 2008 versie gewoon op de SSD kan plakken en dat de ventilators dan goed blijven draaien/werken. Klopt dit?

Tot slot: Is het waard om +/- €170,- in deze machine te investeren? Ik zou het namelijk zonde vinden als de iMac qua beveiliging door Apple niet meer wordt ondersteund en ik dan toch een nieuwe moet kopen. Ik hoop door deze upgrades er een jaar 2/3 mee te kunnen doen.

Ik wacht in spanning af,

Groeten Erik

Bijdrager
    Brombeer

Vuistregels:

bij langzaam draaien: meer RAM

bij langzaam opstarten: vervang HDD door SSD.

Maar die vuistregels zijn al zo oud dat ze misschien niet meer opgaan.

Die geheugenreepjes moet je intussen wel tweedehands kunnen krijgen. één reepje van 1 GB vervangen door een van 4 GB kan trouwens ook. Dan heb je 5Gb aan RAM. De chips kunnen 6GB aansturen.

De SSD zal de machine gaan overleven. Dat betekent dat je hem ook daarop kunt inkopen. In een volgende machine of als externe usb-schijf. Een SSD ga je meer merken dan een verdubbeling van het RAM, al is 2GB wel erg mager.

Het maximum OS voor die iMac is OSX 10.11.6. Dat is uit 2015. We zitten intussen op 10.13 en 10.14 staat voor de deur.

Deze upgrades had je vier, vijf jaar geleden moeten doen. Bij een tien jaar oude computer is elke dag dat die het nog doet eigenlijk een geschenk. Maar er nog in investeren?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

eens met brombeer: 10 jaar is te oud, heeft weinig zin.

aan de andere kant: deze upgrades zijn niet duur, en zoals brombeer zegt kun je de ssd meenemen naar de volgende mac, bijv een tweedehands.

zonder deze upgrades kan je zo’n mac sowieso niet gebruiken.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

en het ventilator probleem is op te lossen:

ik had dat ook, en dat kon gewoon telefonisch worden opgelost door iets te installeren. en in te stellen.

Bijdrager
    Shmoo

Koop een iPad. Niet zo moeilijk doen met al dit soort rommel in leven willen houden.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Blijkbaar stel je geen al te hoge eisen, als je voor weinig weer muziek kan luisteren, internetten en een schoolopdracht in elkaar flansen dan ben je toch klaar? Ik zou het wél doen, geheugen kan je vast wel ergens voor niks of voor weinig krijgen, en die SSD kan je altijd als externe schijf gebruiken.

/edit: beter lezen Bob

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    McMeller

Je sluit je bericht met een vrij concrete vraag af: je wil het eigenlijk wel, mits je nog 2-3 jaar beveiligingsupdates van Apple mag verwachten.

Dan zou ik het laten, want daar reken ik niet op. Je bent blijven steken op OS X 10.11 uit 2015, en ik denk niet dat die in 2020 nog gepatcht wordt.

Moderator
    Night

Je moet het zó zien: Kan je voor € 170,00 een betere iMac kopen? Nee? Dan zijn de upgrades gerechtvaardigd*

*) Mits je met de huidige versies van macOS en apps door blijft werken.

Bijdrager
    Shmoo

Haha mooie eenvoudige redenering is dat zeg. Als het leven zo eenvoudig in elkaar stak ging ik elke dag naar de hoeren.

Apple heeft altijd drie (Mac) OS’en in actieve ondersteuning. Het meest actuele + de twee voorgaande. Op dit moment dus High Sierra, Sierra en El Capitan. Zodra Mojave gelanceerd wordt zal El Capitan afvallen qua ondersteuning.

Moderator
    Night

Tsja, er zijn ook mensen die nog steeds tevreden werken op een G4 schemerlampje… Dus in hoeverre moet je meegaan in Apple’s update circus?

Bijdrager
    Shmoo

Die mensen moet je vooral met de plantenspuit af en toe een beetje nat houden maar verder moet je ze niet al te serieus nemen. Zodra ze op dit soort sites komen en vragen van andere mensen gaan beantwoorden moet je meteen de ethernetkabel eruit trekken.

Moderator
    Night

Hahahaha. Daar schiet me ineens de reclame van een of andere verzekeringsmaatschappij te binnen, over mensen die meer in hun mars hebben dan in eerste instantie lijkt. “Dus zeg jij het maar…”. Wie weet is die persoon met dat bolletje wel heel ter zake kundig en repareert hij voor zijn werk dagelijks de meest moderne Macs en doet terzijde nog het systeembeheer… (het zou sowieso al een kunst zijn om zo’n archaïsch toestel aan de praat te houden:-P )

Maar we dwalen af.

De reden dat ik het zo kort en simpel hieldt, was omdat ik vermoedde dat TS zijn Mac niet gebruikt om up-to-date te blijven, maar gewoon zijn ‘dingetje te doen’. En of die Mac nu 10.2 of 10.13 draait of 10.14 al dan niet aankan hem aan zijn kont zal roesten. Als hij maar snel genoeg werkt naar zijn gevoel.

Bijdrager
    syltheboy

Zelf ben ik 5 maanden geleden overgestapt van een 24″ iMac uit 2008 met 4GB geheugen naar een 27″ iMac uit 2010 met 4GB geheugen. Deze heb ik meteen voorzien van 12GB geheugen en hij is echt een stuk sneller. Met de verkoop van mijn oude iMac en een overbodige Magic Mouse heeft het me 120 euro extra gekost.

Bijdrager
    iGuy

Met de upgrades ga je weer veel plezier beleven met de iMac, maar inderdaad is besturingssysteem het probleem. Voor een ‘hobby’-mac is ie dan nog prima geschikt, maar de dagelijkse dingen worden wellicht wat lastiger. Ook de software zal in de komen jaren een hoger besturingssysteem eisen, wat zal betekenen dat je een beetje vast komt te zitten.  Voor 170 euro zou ik het persoonlijk waard vinden om een centrale PC te hebben/houden, al is het maar als back-up server of centrale media center.

Zelf heb ik mijn MBP uit 2010 eerst geüpgraded met SSD en RAM, wat een tweede leven betekende. Echter vorig jaar alsnog een tweede hands uit 2015 gekocht via m’n zwager, wat voor dagelijks gebruik wel echt een verlichting is. Moet daarbij zeggen dat ik hem ook vrij fanatiek gebruik voor studie.

Kort samengevat, met de upgrade kan de iMac weer even vooruit, maar lange termijn winst haal je alleen met een recenter exemplaar.

Bijdrager
    Shmoo

<p class=”cite”>syltheboy op 13 juli 2018 om 00:29</p>
    Zelf ben ik 5 maanden geleden overgestapt van een 24″ iMac uit 2008 met 4GB geheugen naar een 27″ iMac uit 2010 met 4GB geheugen. Deze heb ik meteen voorzien van 12GB geheugen en hij is echt een stuk sneller. Met de verkoop van mijn oude iMac en een overbodige Magic Mouse heeft het me 120 euro extra gekost.

🙏 Zie je hoe eenvoudig het is. Je hoeft niet een nieuwe-nieuwe te kopen. Gewoon een paar jaar upgraden qua jaartallen en je krijgt een machine terug die A veel sneller en beter is en B ook nog eens mee kan doen met de laatste beveiligingsupdates. Win Win

Het is allemaal zo eenvoudig. En laat het 50 of 100,- meer kosten zodat je zeker bent dat je ook weer een goed product krijgt.

Bijdrager
    Erikjee

Allemaal hartelijk bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ga voor de RAM update en de SSD laat ik even zitten, want dan ga ik inderdaad liever voor een recenter exemplaar. Het niet al te snel werken neem ik dan voor lief, maar het continue vastlopen hoop ik door de RAM-upgrade op te lossen.

Nogmaals allemaal bedankt. Nu op zoek naar RAM geheugen! Dit topic kan op slot.

EDIT: Mocht iemand iets hebben liggen..graag een PM! Zie namelijk geen tweedehands gedeelte op dit forum?

• Deze reactie is gewijzigd 4 maanden, 1 week geleden door  Erikjee.

Bijdrager
    Shmoo

Klopt, je mag officieel niets verkopen via OMT. Dit hebben ze ooit 704 jaar geleden bewust zo gedaan om niet aansprakelijk te zijn voor misgelopen deals en allemaal die flauwekul.

Misschien kun je op Tweakers kijken of op MacFreak. Daar zitten vaak ook een hoop mensen met oude computers en die hebben mogelijk nog wel iets liggen.

Moderator
    Night

Ik lees nu in de laatste post van @TS dat deze – ondanks een schone installatie – ook constant last heeft van vastlopers. Dat zou, zéker na een versie OS installatie, niet mogen gebeuren. Wellicht speelt hem een hardwarematig probleem parten, zoals een falende harddisk. In dat geval zou ik dat eerst eens goed controleren voordat TS overgaat tot de aankoop van upgrades voor die Mac. Want indien er iets kapot is, is de aanschaf van een nieuwer model te verkiezen boven de genoemde RAM upgrade.

Bijdrager
    McMeller

Besef wel dat het veel met elkaar te maken heeft. Als je traag kunt nadenken, moet je veel onthouden. Alleen het geheugen uitbreiden zal je vast en zeker helpen, maar als de opslag traag blijft zal dat nog steeds flink belast worden.

Even heel recht door zee, mijn gedachten:
    – 1: Je stelt: ik doe het, als ik nog drie jaar beveiligingsupdates mag verwachten. Vergeet dat maar. Waarom doe je het dan toch?
    – 2: Aan geheugenbankjes voor dit model heb je binnenkort niet veel meer. Een SSD is herbruikbaar. Wat is dan een betere investering? Geheugen vind je ook wel een keer voor weinig of niks.
    – 3: Eens met Night. Dit kan duiden op een defect in de opslag. Daar zou ik persoonlijk dus om verschillende redenen mee beginnen. Maar, zie punt 1.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.