12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

iMac 2008 plots veel trager dan vroeger.

Een tachtigjarige vriend van mij met een bescheiden pensioen werkt nog steeds op zijn iMac uit 2008. Hij draait Yosemite omdat een hoger systeem niet compatibel is met zijn printer, een Canon MP 540. Alles werkte prima voor hem maar nu had hij sedert één week last van de gekende strandbal. De computer startte ook veel trager op.

Ik heb een schijftest gedaan met disk utility en deze beweert dat de schijf in orde is. Etrecheck zegt echter dat de “performance poor” is en spreekt van lees- en schrijfsnelheden van 45 MB/sec wat inderdaad bedroevend is voor een interne 7200 rpm schijf.

Ik heb eens opgestart met de shift-toets ingedrukt en nu verscheen onder de balk een roterend tandrad (dat ook verschijnt als je de computer uitzet). De computer liep vast.

Bij gewoon opstarten liep de computer weer vast en werd het scherm zwart. Omdat hij een CCC – kopie heeft op externe 5400 rpm schijf werkt hij voorlopig daarmee, maar dat is ook traag.

Wat zou ik het best doen?

a) gewoon na schijfcontrole het systeem opnieuw installeren over het bestaande systeem dat vastliep?

b) de schijf wissen door opstarten via een usb stick met Yosemite (recovery mode gaat niet want hij heeft dan geen Wifi) en de schijf wissen, en daarna een nieuw systeem installeren met vervolgens importeren vanuit Time Machine backup

c) in het slechtste geval is de interne schijf toch niet meer in orde. Ik kan geen nieuwe interne schijf installeren. Een nieuwe computer en printer laten kopen? Dat uiteraard liever niet maar alleen als de vorige opties niet de moeite waard zijn.

Alvast bedankt voor uw advies.

Bijdrager
    TheBigZ

Mac Hammer Fan op 25 september 2018 om 19:20
    c) in het slechtste geval is de interne schijf toch niet meer in orde. Ik kan geen nieuwe interne schijf installeren.

Een SSD laten installeren.

https://www.upgreatest.nl/webshop/31-complete-ssd-upgrade-op-locatie-imac-24-inch-early-2008

Bijdrager
    GoeieDag

Mac Hammer Fan op 25 september 2018 om 19:20
    Ik kan geen nieuwe interne schijf installeren.

Waarom niet? Is niet zo moeilijk hoor. Nou ja, ‘Difficulty moderate‘ dan.

Misschien iemand in de buurt die het kan?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 25 september 2018 om 19:20</p>
    Ik kan geen nieuwe interne schijf installeren.

Inderdaad, een iMac uit 2008 is makkelijk open te maken als je een zuignap of iets dergelijks hebt om op het scherm te plakken en daarmee de glasplaat eraf te lichten. Als die er eenmaal uit is, is het een kwestie van het scherm losschroeven en je kunt bij alle belangrijke delen, waaronder de harde schijf. Een SSD zou de computer weer goed snel moeten maken — dat werkte heel goed voor m’n MacBook die eveneens uit 2008 stamt. (Aangenomen dat het inderdaad daaraan ligt natuurlijk. De vraag is hoe je dat ook echt bepaalt.)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik durf het zelf niet te doen omdat ik niet zo handig ben, maar zal hulp vragen. Een SSD laten inbouwen, die zal wellicht in een een omhulsel moeten zitten want een 7200 rpm schijf is groter dan een SSD. Een 500 GB SSD kost bij bol.com slechts 89 EUR.

Zoiets misschien? Bij bol.com kon ik dat helaas niet vinden.

Heeft het echter echt geen zin meer om nog eens de bestaande schijf te wissen?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Een SSD maakt de computer natuurlijk sneller maar nu de strandbal sinds een week zich laat zien zou ik eerst daar maar eens de oorzaak van uitzoeken.

Onwaarschijnlijk dat alleen de disk van de ene dag op de andere de oorzaak is, terwijl discutility zegt dat hij goed is.

Bijdrager
    Airheart

Werkgeheugen uitbreiden kan ook een oplossing zijn. Is veel makkelijker te doen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Sorry, maar met 4 GB RAM heeft het altijd goed gewerkt onder Yosemite.

Bijdrager
    fixar

Wat zegt het programma “Smart Utility” van Volitans over de schijf?

https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/   <— hier te krijgen, eerste malen gebruiken is gewoon gratis te doen.

Ik vermoed dat de harde schijf er na 10 jaar gewoon de brui aan aan het geven is en dat is niet zo vreemd na tienduizenden draaiuren.

ALS je nog verder wilt met deze oudere iMac dan is het installeren van een SSD de meest effectieve manier om wat snelheid terug te winnen. Een extra cradle om de 2.5″ SSD in te plaatsen is echt niet noodzakelijk. Die SSd’s zijn zo licht dat je ze met een knap stukje dubbelzijdig tape prima in de behuizing van de imac kunt vastzetten, scheelt weer 20 euro. met de filmpjes op youtube en de aanwijzingen op ifixit is het echt goed te doen. En anders kan er misschien vast iemand helpen, waar in Nederland wonen jullie?

Geheugenuitbreiding is sowieso niet echt een oplossing aangezien er in deze oude iMac tot maximaal 6GB RAM past en de 4GB modules hiervoor zeldzaam/op/duuur zijn en 2GB erbij nu niet echt wereldschokkende verbeteringen met zich mee gaat brengen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik ga zondag terug naar mijn vriend en zal dit zeker eens testen. Bedankt.

Zijn zoon, die informaticus is, zweert bij een nieuwe computer en ziet het niet zitten om een SSD in te installeren. Hij vindt het weggesmeten geld. Nochtans heb ik daar op mijn MacBook van 2007 goede ervaringen mee. De eigenaar van de computer zou ook liever nog een paar jaar verder doen met zijn oude iMac.

Als die Smart Utility en Apple Hardware Test positief blijven doe ik een clean install op de harde schijf na hem te wissen. Ik heb een bootable USB-stick gemaakt. Als de schijf het begeven heeft moet het volgens de zoon een nieuwe computer worden met fusion drive. Persoonlijk denk ik dat een SSD sneller zal zijn in die oude Mac. Maar de Mac is volgens hem 10 jaar oud en “obsolete”.

PS. Wij wonen in België. De enige die wij kennen die een SSD kan installeren is Switch (tegen 85 EUR/uur) . Zelf begin ik er niet aan. Ik huiver als ik het YouTube filmpje bekijk.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 26 september 2018 om 17:11</p>
    Zijn zoon, die informaticus is, zweert bij een nieuwe computer en ziet het niet zitten om een SSD in te installeren. Hij vindt het weggesmeten geld.

Vreemde houding (een nieuwe computer kost meer dan een SSD), en zou hij blijven weigeren als z’n vader zegt: „Ik wil een SSD in m’n huidige computer”? Mijn idee is dat in zo’n geval hij (de zoon) niet moet zeuren en gewoon even dat ding monteren ook al zou hij het voor z’n eigen computer niet doen.

Nochtans heb ik daar op mijn MacBook van 2007 goede ervaringen mee.

Zoals ik ook al zei werkte dat heel goed voor m’n MacBook uit 2008.

De eigenaar van de computer zou ook liever nog een paar jaar verder doen met zijn oude iMac.

En laten we eerlijk zijn: als hij nu al in de 80 is, zal hij hoogstwaarschijnlijk niet nog eens tien jaar met z’n computer doen. Wat is dan meer weggegooid geld, een SSD in de huidige computer doen of een nieuwe computer kopen? Maar misschien is het niet zo handig om het zo richting de betrokkenen te brengen:)

PS. Wij wonen in België. De enige die wij kennen die een SSD kan installeren is Switch (tegen 85 EUR/uur) . Zelf begin ik er niet aan. Ik huiver als ik het YouTube filmpje bekijk.

Als de zoon informaticus is lijkt me dat hij dat toch zou moeten kunnen doen, zelfs al heeft hij daar misschien geen zin in.

Bijdrager
    TheBigZ

Mac Hammer Fan op 26 september 2018 om 17:11

Wij wonen in België. De enige die wij kennen die een SSD kan installeren is Switch (tegen 85 EUR/uur) .

upgreatest komt waarschijnlijk ook in België bij je langs. (bel even)

https://www.onemorething.nl/community/topic/upgreatest-nl-betrouwbaar/

En waarom zo moeilijk doen over de kosten? Zijn zoon heeft een prima baan, dus pa kan beter zorgen dat hij zijn centen op maakt. 😀

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.