24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    basek

iMac 2007 geeft grijs scherm en wil niet opstarten

Beste mensen,

Ik krijg mijn iMac uit 2007 niet meer aan de praat. Een grijs scherm.

Het is een iMac “Core 2 Duo” 2.4 24-Inch (Al) / 2.4 GHz Core 2 Duo (T7700)

Intro. / August 7, 2007 / Disc. / April 28, 2008 / Order / MA878LL / Model A1225 (EMC 2134)

Family / Mid-2007 – 24” / ID / iMac7,1 / RAM / 1 GB / VRAM / 256 MB / Storage / 320 GB HDD / Optical / 8X DL “SuperDrive” / Complete iMac “Core 2 Duo” 2.4 24-Inch (Al) Specs

Ik zocht dit op via de gegevens die onderaan de voet van de iMac staan. Helaas kan het niet via “Over deze Mac” omdat ik hem dus niet aankrijg.

Ik heb Lion via een installatie DVD erop gezet en dat ging allemaal goed. Echter als alles klaar is en ik de iMac herstart krijg ik een grijs scherm.

Ik heb ook opgestart via optie-appel-R. De internet-recovery. En ook (shift-optie-appel-R) internet-recovery-fabrieksinstellingen. Als ik dan Lion, het OS dat hij aangeeft, wil installeren wordt er gezegd dat dit tijdelijk niet beschikbaar is. Vandaar dat ik het dus via de DVD deed. Wat vervolgens (zie boven) dus niet werkte.

Als ik met optie-appel-R (internet-recovery) opstart kan ik wel schijfhulpprogramma gebruiken.

Ik heb de harde schijf gecheckt en die is in orde. Ik heb de harde schijf ook diep gewist en daarna al het voorgaande weer geprobeerd.

Als ik via optie-appel-R (internet-recovery) “Apple-onlinehulp” zoek naar hulp werkt dat ook. Ik kan dan zelfs andere internetpagina’s bekijken.

Misschien ligt het aan de RAM? Maar waarom werkt de rest dan wel? Ik heb de 2 RAM-reepjes omgewisseld maar ook elk van de reepjes om en om gebruikt.
    Videokaart kan het ook niet zijn want beeldscherm ziet er goed uit.

– Diagnose (D bij opstarten) werkt niet. Misschien is mijn iMac te oud daarvoor?
    – NVRAM/PRAM-resetten geeft ook geen resultaten.
    – Doelschijfmodus (T bij opstarten) werkt.
    – Gedetailleerde start (Verbose) (Appel-V bij opstarten) word ik niet wijzer van. Misschien kunnen jullie het ‘lezen’? Zie foto.

De iMac lijkt dus gewoon te werken maar ik kom met alles wat ik hierboven geprobeerd heb niet verder.
    Ik kom niet op het bureaublad terecht.

Ik kom niet verder. Wil kan en wil helpen?
    Alvast veel dank.

Groet,
    Bas

Moderator
    Night

Zo te zien kan je Mac zijn bootfiles niet vinden. Is de Lion installatie-DVD de disk die bij je Mac werd geleverd of heb je die ergens ‘op de kop getikt’?

Bijdrager
    Moriarty

Bij een Mac van die tijd kan het raadzaam zijn eens te kijken naar de gezondheid van de harde schijf.

In het verleden heb ik er een heleboel gezien die precies dit deden bij een defecte harddisk.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Night op 27 april 2019 om 07:26</p>
    Zo te zien kan je Mac zijn bootfiles niet vinden. Is de Lion installatie-DVD de disk die bij je Mac werd geleverd of heb je die ergens ‘op de kop getikt’?

Het is een gebrande reserve kopie die ik ooit maakte. Ik kan de oorspronkelijke schijven niet vinden. Maar het is ook vreemd dat hij niet wil installeren via internet-recovery. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij de bootfiles wel vindt?

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Moriarty op 27 april 2019 om 09:42</p>
    Bij een Mac van die tijd kan het raadzaam zijn eens te kijken naar de gezondheid van de harde schijf.

In het verleden heb ik er een heleboel gezien die precies dit deden bij een defecte harddisk.

Ik heb met schijfhulpprogramma de harde schijf (meerdere malen) gewist. Het programma geeft niet aan dat er iets mis is met de harde schijf. Kan ik die schijf nog op andere manieren controleren of ‘maken’?

Bijdrager
    GoeieDag

Lijkt me dat die ‘gebrande reserve kopie die ik ooit maakte’ DVD niet helemaal lekker is. Probeer het eens met een echte macOS DVD.

Bijdrager
    basek

Zojuist startte ik hem met shift ingedrukt op. Hij werkte. Ik vulde alles in, inclusief de registratie bij Apple. Vervolgens heb ik hem geherstart en loop ik weer tegen een grijs scherm aan. De werkende cursor is gewoon in beeld maar verder gebeurt er niets. Na een paar minuten krijg ik een strandbal. Nu maar weer met de knop achterop uitgezet.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik denk dat je een clean install zal moeten doen. Een of andere geladen extensie is corrupt of niet compatibel.

Bijdrager
    Nick Teeuwen from Nicksoft Corporation

Installeer macOS eens opnieuw. Zet de iMac aan en houd Command+R ingedrukt, de Mac start op in Recovery Mode. Klik vervolgens op MacOS opnieuw installeren. Volg de instructies op het scherm. (Mocht je nog last krijgen van andere problemen)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als het scherm grijs blijft zie je dan wel of geen Apple logo?

Het verschijnen van het Apple logo betekent dat de Mac aanstalten maakt met het inladen van het OS. M.a.w: zie je géén Apple logo dan is er iets dat dit tegenhoudt.

Staan er drive’s e.d. aangesloten? Start dan eens op zonder de aangesloten apparaten.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 29 april 2019 om 18:26</p>
    Als het scherm grijs blijft zie je dan wel of geen Apple logo?

Het verschijnen van het Apple logo betekent dat de Mac aanstalten maakt met het inladen van het OS. M.a.w: zie je géén Apple logo dan is er iets dat dit tegenhoudt.

Staan er drive’s e.d. aangesloten? Start dan eens op zonder de aangesloten apparaten.

Dag Hendrik, het Apple-logo is er. Er is verder niets aangesloten op de iMac. Een clean-install heb ik al gedaan (tip van Mac Hammer Fan). Ik ga morgen een command-r doen en MacOs opnieuw installeren (tip van Nick Teeuwen from Nicksoft Corporation). Maar ik denk dat ik dat alles ook al heb gedaan. Gehele Mac wissen en opnieuw installeren. Vanuit de Mac werkt dat niet omdat er dan wordt gezegd dat het OS tijdelijk niet beschikbaar is. Vandaar dat ik het vanaf een DVD deed. Dan lijkt alles te werken maar na een herstart kom ik weer op een grijs scherm. Schijfhulpprogramma zegt dat de harde schijf in orde is. Ik krijg ook geen berichten dat mijn RAM niet in orde zou zijn.

Het lijkt gewoon heel jammer allemaal. Alles lijkt te werken maar mijn iMac wil niet verder gaan. Ik hoopte dat aan de hand van mijn screenshot er meer duidelijk zou worden. Ik kan dat echter niet lezen/begrijpen.

Ik ploeter nog even door. Zou jammer zijn als deze iMac naar de stort moet.

Dank voor al jullie suggesties!

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 27 april 2019 om 14:05</p>
    Ik denk dat je een clean install zal moeten doen. Een of andere geladen extensie is corrupt of niet compatibel.

Zie mijn bericht aan hendrik ijzerbroot.;-)

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Nick Teeuwen from Nicksoft Corporation op 27 april 2019 om 14:18</p>
    Installeer macOS eens opnieuw. Zet de iMac aan en houd Command+R ingedrukt, de Mac start op in Recovery Mode. Klik vervolgens op MacOS opnieuw installeren. Volg de instructies op het scherm. (Mocht je nog last krijgen van andere problemen)

Zie mijn bericht aan hendrik ijzerbroot.;-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je het Apple logo ziet zijn de boot files gevonden maar daarna gaat er dus iets mis en dat heeft zeer waarschijnlijk met de harde schijf te maken.

Probeer eens een PRAM reset. (fabrieksinstellingen worden gereset).

Dat doe je door direct na het aanzetten de toetsen command-option-p-r tegelijk ingedrukt te houden tot na het opstartgeluid.

Moderator
    Night

Als je met shift ingedrukt wel kan opstarten, lijkt het er inderdaad op dat er ergens iets geladen wordt, dat niet compatible is met je Mac of het OS.

Overigens zijn ook oudere versies van OS X / macOS nog te verkrijgen bij Apple. Ook Lion:

https://www.apple.com/shop/product/D6106Z/A/os-x-lion

Bijdrager
    basek

Beste mensen,

Ik ben inmiddels wat stappen verder. In de save mode (opstarten met shift ingedrukt) doet de iMac het gewoon. Ik heb El Capitan er nu ook opgezet. En ik heb TechTool Pro de boel laten controleren. Deze geeft één failed item. “Partition Map failed”. De uitleg daarbij is: “Problems were found with the partition map which might prevent booting.” En dat is nu precies het probleem. Maar hoe nu verder? Ik heb al eerder een aantal malen de harde schijf helemaal gewist. Dan zou hij toch “schoon” moeten zijn. Of moet ik hem op het allerdiepste niveau wissen? En er komt bij dat de iMac een kleine partitie heeft waar z’n oer-systeem opstaat. Ik hoop dat ik het zo goed zeg want ik kan dan nu niet zien. Deze kleine partitie kun je toch niet wissen? Ik heb net ook nog een Schijf-EHBO gedaan. Die geeft geen fouten. Kan het zijn dat de kleine partitie het probleem geeft? Maar hoe kom ik daarbij en is dat gedeelte te wissen?

Hopelijk hebben jullie nog een tip! Alvast dank!

Groet, Bas

Bijdrager
    basek

Toevoeging: bij het herstarten en ik waar ik mijn wachtwoord invul, wordt het scherm niet echt opgebouwd maar trekken er van onder naar boven witte banen voorbij. Een videokaart probleem? Op mijn bureaublad ziet het scherm er vervolgens helemaal perfect uit. Wel is het zo dat als ik vensters verschuif er haperingen zijn. Het beeldscherm houdt het niet bij.

Bijdrager
    basek

Toevoeging: Ik heb net nog een Command-S bij opstart gedaan. “/sbin/fsck -fy” in de Terminal. Eerst stond er SYSTEM WAS MODIFIED. Maar toen ik het weer deed was die tekst verdwenen. Alles was in orde las ik. Maar nu heb ik hem weer geherstart en blijft hij weer hangen op een grijs scherm. Dus maar weer in de veilige modus opstarten…..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kan het zijn dat de kleine partitie het probleem geeft?

Bedoel je met “kleine partitie” de recovery partitie? Die moet je natuurlijk niet wissen en dat gaat ook niet zomaar dacht ik. (De recovery partitie wordt aangemaakt bij een clean instal en dat heb je al een paar keer gedaan las ik.)

Maar je hebt hoe dan ook inmiddels alles al gedaan wat mogelijk is. Dat de Mac wel opstart in veilige modus komt omdat een systeembestand dat bij normaal opstarten kennelijk roet in het eten gooit in veilige modus niet wordt ingeladen. (Daar zitten een paar kernelext bij die met graphics hebben te maken.) Gezien de vreemde effecten die je op het scherm zag vermoed ik inderdaad een videokaart probleem.

Maar om er helemaal zeker van te zijn moet je ook een keertje normaal opstarten zonder dat er iets extra’s ingeladen wordt. M.a.w: wis in je log-in account de lijst van programma’s e.d. die bij opstarten ook geopend worden als je dat nog niet geprobeerd had. (De oorzaak is overigens niet een normaal programma want die worden pas geopend na het grijze scherm. Het zal eerder een achtergrondproces zijn dat de oorzaak kan zijn.)

Moderator
    Night

Ik zou je schijf eens bekijken met DiskWarrior. Deze app is in staat om je MBR en partities opnieuw op te bouwen. Er lijkt iets mis te zijn met je disk. Dit zou tevens een teken kunnen zijn van een naderend EOL. Je zou daarom voor de zekerheid ook eens de SMART status van je disk kunnen bekijken. Die geeft aan hoe ‘gezond’ je harde schijf (nog) is.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 13 mei 2019 om 04:34</p>
    Kan het zijn dat de kleine partitie het probleem geeft?

Bedoel je met “kleine partitie” de recovery partitie? Die moet je natuurlijk niet wissen en dat gaat ook niet zomaar dacht ik. (De recovery partitie wordt aangemaakt bij een clean instal en dat heb je al een paar keer gedaan las ik.)

Maar je hebt hoe dan ook inmiddels alles al gedaan wat mogelijk is. Dat de Mac wel opstart in veilige modus komt omdat een systeembestand dat bij normaal opstarten kennelijk roet in het eten gooit in veilige modus niet wordt ingeladen. (Daar zitten een paar kernelext bij die met graphics hebben te maken.) Gezien de vreemde effecten die je op het scherm zag vermoed ik inderdaad een videokaart probleem.

Maar om er helemaal zeker van te zijn moet je ook een keertje normaal opstarten zonder dat er iets extra’s ingeladen wordt. M.a.w: wis in je log-in account de lijst van programma’s e.d. die bij opstarten ook geopend worden als je dat nog niet geprobeerd had. (De oorzaak is overigens niet een normaal programma want die worden pas geopend na het grijze scherm. Het zal eerder een achtergrondproces zijn dat de oorzaak kan zijn.)

Inderdaad recovery partitie bedoelde ik. En ik heb geen programma’s e.d. die bij opstarten aktief worden. De Mac is ook helemaal schoon door het vele wissen en OS-sen installeren.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>Night op 13 mei 2019 om 09:49</p>
    Ik zou je schijf eens bekijken met DiskWarrior. Deze app is in staat om je MBR en partities opnieuw op te bouwen. Er lijkt iets mis te zijn met je disk. Dit zou tevens een teken kunnen zijn van een naderend EOL. Je zou daarom voor de zekerheid ook eens de SMART status van je disk kunnen bekijken. Die geeft aan hoe ‘gezond’ je harde schijf (nog) is

DiskWarrior en SMART Utility beide hun werk laten doen. Ze vinden niets…. Helaas kom ik dus nog niet verder.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het probleem lijkt dus niet de harde schijf te zijn (ook al is dat een vrij oude) want als er echt lees of schrijffouten optreden tijdens b.v. een schone installatie (of opstarten in veilige modus) dan zou ook dat symptomen moeten geven. Mijn vorige iMac (uit 2009) was van het model dat volgens Apple een harde schijf had die na verloop van tijd problemen kon geven. Toen dat na ± 5,5 jaar ook inderdaad gebeurde en de utility “Smartreporter” een waarschuwing gaf kon ik niets meer doen, ook geen opstart dus in de veilige modus en startte ik op van een externe schijf die ik voor het geval dat ‘klaar’ had staan.

Blijft dus misschien over de videokaart gezien de vreemde effecten die je waarnam. Dat het scherm er uiteindelijk goed uitziet totdat je iets doet zoals verslepen van een venster kan betekenen dat bepaalde aspecten van de GPU niet goed werken maar wel de GPU als geheel.

Probeer daarom eens bij wijze van test nadat je opgestart hebt in veilige modus een programma uit dat de GPU intensief gebruikt zoals een 3D spel. (Vooropgesteld natuurlijk dat je zoiets kunt draaien in veilige modus).

Maar zelfs dan nog denk ik dat het tijd wordt voor iets nieuws. Een Mac van inmiddels meer dan 10 jaar mag gerust zijn beste tijd hebben gehad en is natuurlijk op technologisch gebied behoorlijk achterhaald. Zo heb ik met mijn vorige iMac die dus noodgedwongen werkte vanaf een externe HDD nog een paar jaar gewerkt totdat het beeldscherm lijnen en vlekken ging vertonen en verschillende programma’s die voorheen nooit problemen hadden om onduidelijke redenen geregeld vastliepen.

Bijdrager
    basek

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 13 mei 2019 om 12:40</p>
    Het probleem lijkt dus niet de harde schijf te zijn (ook al is dat een vrij oude) want als er echt lees of schrijffouten optreden tijdens b.v. een schone installatie (of opstarten in veilige modus) dan zou ook dat symptomen moeten geven. Mijn vorige iMac (uit 2009) was van het model dat volgens Apple een harde schijf had die na verloop van tijd problemen kon geven. Toen dat na ± 5,5 jaar ook inderdaad gebeurde en de utility “Smartreporter” een waarschuwing gaf kon ik niets meer doen, ook geen opstart dus in de veilige modus en startte ik op van een externe schijf die ik voor het geval dat ‘klaar’ had staan.

Blijft dus misschien over de videokaart gezien de vreemde effecten die je waarnam. Dat het scherm er uiteindelijk goed uitziet totdat je iets doet zoals verslepen van een venster kan betekenen dat bepaalde aspecten van de GPU niet goed werken maar wel de GPU als geheel.

Probeer daarom eens bij wijze van test nadat je opgestart hebt in veilige modus een programma uit dat de GPU intensief gebruikt zoals een 3D spel. (Vooropgesteld natuurlijk dat je zoiets kunt draaien in veilige modus).

Maar zelfs dan nog denk ik dat het tijd wordt voor iets nieuws. Een Mac van inmiddels meer dan 10 jaar mag gerust zijn beste tijd hebben gehad en is natuurlijk op technologisch gebied behoorlijk achterhaald. Zo heb ik met mijn vorige iMac die dus noodgedwongen werkte vanaf een externe HDD nog een paar jaar gewerkt totdat het beeldscherm lijnen en vlekken ging vertonen en verschillende programma’s die voorheen nooit problemen hadden om onduidelijke redenen geregeld vastliepen.

Dank Hendrik, voor je uitgebreide info! Mijn oude iMac wordt allang niet meer gebruikt. Ik wilde hem klaarmaken voor mijn dochter. Een beetje internetten en Youtube. Echter in de safe mode doet het geluid het niet. Dus daar heeft ze niet veel aan. Ik hoopte (en nog steeds) dat ik hem weer aan de praat zou krijgen. Je kunt zo’n apparaat toch niet weggooien¿
    Ik ga kijken of ik iets met je tip (3D spel) kan. Het zou best de videokaart kunnen zijn. Maar dan blijf ik denken … je (die iMac dus) kunt dan toch wel gewoon opstarten …
    Zijn er veranderingen aan mijn kant dan meld ik mij hier weer.

In elk geval, allemaal bedankt voor de reacties en hulp!!

Groet,
    Bas

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.