27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Mr_SubD

iMac 2007 – draadloos netwerk – Tips anyone ?

Hallo luitjes,

Graag ontvang ik van jullie een aardige suggestie voor hetvolgende :

Ik werk al een paar jaar op een iMac 24inch, die verbonden is met een vaste netwerk-kabel aan mijn Speedtouch modem.

Eigenlijk wil ik van die netwerk-kabel af en een draadloze verbinding starten, die ik vervolgens ook kan delen met mijn huisgenoot die op de etage onder mij woont.

Welke betaalbare (en eenvoudige) oplossing is hier het best geschikt voor ?

Alvast dank voor alle reakties !

Groet, G.

Bijdrager
    Maverick9898

De modem is dus niet draadloos? Je kan denken aan een Airport Extreme, maar ik weet niet of dat betaalbaar is. Het is in ieder geval wel erg eenvoudig.

Bijdrager
    Mr_SubD

Dank voor je reaktie, Maverick !

Mijn huidige speedtouch is inderdaad draadloos.

De Airport Extreme klinkt heel fraai, maar is voor mij iets te duur.

Ik zoek iets goedkopers, rond de 60 of 70 euro, of zo.

Bijdrager
    Maverick9898

Je zou dan kunnen denken aan een Airport Express: daarmee kan je de range versterken van je Speedtouch!
    Die komt meer richting jouw prijs en die kan je bovendien ook nog voor meer dingen gebruiken (AirTunes en draadloos printen).

Bijdrager
    Mr_SubD

Excuus : speedtouch NIET draadloos bedoel ik.

[hoe kan ik mijn draadjes “editen” hier ?]

Bijdrager
    vraptor

@maverick

De express kan alleen de range versterken van een Apple basisstation zoals de airport extreme. Je kunt de express icm met een ander merk router alleen gebruiken om in je netwerk te hangen voor bijvoorbeeld AirPlay of draadloos printen.

Bijdrager
    vraptor

Als ik de TS was zou ik voor omstreeks de 70 euro gewoon een draadloze linksys router kopen. Die zijn qua prijs/kwaliteit uitstekend.

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    Maverick9898

Dan is het een ander verhaal. vraptor je hebt gelijk, daar dacht ik zo even niet aan.

Bijdrager
    Mr_SubD

Mij spreekt de prijs van de Sitecom router (59 Euro) zeer aan.
    En er is een dynabyte winkel bij mij in de buurt.

Is deze sitecom eenvoudig aan te sluiten op mijn iMac 2007 ?
    Wat zijn resp. de voor -en nadelen tussen deze sitecom en bijv. een Linksys router ?

In het geval van Linksys, welk model adviseren jullie ?

Dank !

G.

Bijdrager
    vraptor

Ik zou zelf dan de linksys E2000 aanraden. Kies alsjeblieft niet voor sitecom. Ik heb 2 routers van sitecom gehad. Toentertijd, zo’n 6 maanden geleden o.a. het topmodel. Ik heb daar zoveel problemen mee gehad…. Instabiel als de pest. Bereik was wel goed, áls ze het deden tenminste. Linksys vind ik zelf betrouwbaar, niet duur en gewoon ook nog eens een leuk design als ze buiten de meterkast moeten. Ik heb nu zelf de linksys E4200. Echt een topding, de extreme viel mij qua bereik namelijk erg tegen.

Ik zou je adviseren om het idd bij de Dynabyte te kopen, niet Apple koop ik daar ook altijd. Mocht de router binnen 2 jaar stuk gaan krijg je direct een nieuwe. En als hij je niet bevalt kan je hem ook gelijk ruilen.

Bijdrager
    Hansi2124
    Mr_SubD op 23 oktober 2011

[hoe kan ik mijn draadjes “editen” hier ?]

Even de zoekfunctie gebruiken:
    http://www.onemorething.nl/community/zoeken?q=post+bewerken

Daar kom je o.a. deze uitleg tegen:

Posts editen?

Bijdrager
    Frans

>De express kan alleen de range versterken van een Apple basisstation zoals de airport extreme

Maar de Express kan ook ook een netwerk verzorgen. Kijk maar bij de opties (‘maak draadloos netwerk aan’ ). Je hangt hem dan naast het modem, verbind via ethernet en je kunt beginnen.

Bijdrager
    Frans

>De express kan alleen de range versterken van een Apple basisstation zoals de airport extreme

Maar de Express kan ook ook een netwerk verzorgen. Kijk maar bij de opties (‘maak draadloos netwerk aan’ ). Je hangt hem dan naast het modem, verbind via ethernet en je kunt beginnen.

Bijdrager
    Mr_SubD

Interessante feedback, dank aan allen, zover.

Ik ben nog een beetje “in de war” betreffende wat een Linksys router nu kan en wat de Airport Express kan.

Momenteel is er de volgende situatie :

Met de speedtouch modem kan ik online gaan op de iMac en heb ik tevens “vaste telefonie”.
    Het is zo’n combi abonnement van (t-mobile) Online.nl

Het liefst heb ik dus gewoon een oplossing die de 2e ethernet uitgang van mijn speedtouch modem gebruikt.

Ik zou graag de Airport Express willen proberen, vermits die mij een simpele “setup” garandeert, maar tevens een draadloos netwerk oplevert dat “sterk” genoeg is, zodat mijn beneden buurman (pc gebruiker) daar gebruik van kan maken.

Als dat laatste niet mogelijk is, dan wordt het voor mij gewoon een betaalbare Linksys router, denk ik.

Bijdrager
    Maverick9898

Simpelere setup dan een AE kan haast niet;).

Bijdrager
    Hansi2124

Is die benedenbuurman nu ook al aangesloten op jouw netwerk?

Bijdrager
    Mr_SubD

Nee Hans,

De beneden buurman zit geheel standalone met een laptop pc (zonder internet aansluiting)

Bijdrager
    Hansi2124

Waarom ik dat vroeg:
    Als jouw buurman op jouw wifi-netwerk kan komen straks, heeft hij de beschikking over hetzelfde ip-adres en emailservers als dat jij hebt. Dus je moet elkaar wel heel goed kunnen vertrouwen.
    Tenzij je bij (ik dacht de Airport Express) de mogelijkheid gebruikt om een Gastnetwerk aan te maken, waardoor je buurman minder met het netwerk kan dan anders.
    Hoe dat verder precies in elkaar zit kan iemand anders hier je misschien beter uitleggen, want ik heb daar zelf verder geen ervaring mee.

Bijdrager
    Maverick9898

Guest network is inderdaad in principe gewoon alleen internet. Je kan dan niet in de Airport configuratie.

Bijdrager
    penseel

Gastnetwerk geld alleen voor de Airport Extreme zie, http://store.apple.com/nl/product/MD031Z/A/AirPort-Extreme?fnode=MTY1NDA0Mg

Bijdrager
    SunKeeper

Maar dat kan alleen de AirPort Extreme opzetten. (gastnetwerk) (zoals penseel al aangeeft in de vorige post)

Maar voor allebei geldt: als je hem zelf voor de eerste keer instelt moet je ook het wachtwoord voor de toegang tot de AirPort opgeven. Ook al download de onderbuurman ook het AirPort-configuratieprogramma, zonder wachtwoord kan hij geen instellingen wijzigen.

Plaatje van wat je dan krijgt:

Je stelt dus in wanneer je je gegevens in de AirPort invult:

– Naam van de AirPort Express
    – Toegangswachtwoord voor de instellingen
    – Naam van het draadloos netwerk
    – Wachtwoord van het draadloos netwerk

Verder is het gewoon zo simpel als aansluiten op de vrije poort en een draadloos netwerk aanmaken. (dat zijn dus grotendeels bovenstaande 4)

Het bereik is helemaal niet slecht, en je hebt natuurlijk de voordelen van eventueel AirPlay en de mogelijkheid tot het aansluiten van een printer.

Bijdrager
    Mr_SubD

Dank voor je uitgebreide antwoord, SunKeeper !

Ik stel me zo voor, dat zodra ik mijn draadloze netwerk “up and running” heb, mijn beneden buurman de naam van mijn netwerk tegenkomt en “in kan loggen”.

Is het dan zo dat de buurman straks van mij niet 1, maar twee wachtwoorden nodig heeft om te connecten ?

En kan hij dan de gehele inhoud van mijn iMac zien ?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, zoals ik al heb uitgelegd hierboven:

Je maakt een draadloos netwerk aan. De naam daarvan (die je zelf hebt ingesteld) is zichtbaar voor anderen die naar draadloze netwerken zoeken.

Als je het wachtwoord van het draadloze netwerk aan je onderbuurman geeft, kan hij op het netwerk inloggen en zo toegang tot internet krijgen.

Mits hij ook het andere wachtwoord weet (van de instellingen) kan hij via het AirPort-configuratieprogramma instellingen aanpassen. Als je alleen internettoegang wilt verstrekken, moet je dit wachtwoord dus niet geven.

Op je iMac kan je onderbuurman niets zien, zolang jij onder Delen in Systeemvoorkeuren geen vinkje plaatst bij ”Bestandsdeling”.

Bijdrager
    penseel

Is het wel slim om de buurman op jou netwerk te laten gaan, je weet niet wat hij allemaal gaat doen.
    En jij bent wel verantwoordelijk wat er allemaal op je netwerk gebeurt.

Bijdrager
    Mr_SubD

Helemaal duidelijk, SunKeeper !

Dank voor alle info.

Bijdrager
    SunKeeper
    penseel op 25 oktober 2011

Is het wel slim om de buurman op jou netwerk te laten gaan, je weet niet wat hij allemaal gaat doen.

En jij bent wel verantwoordelijk wat er allemaal op je netwerk gebeurt.Helemaal juist, maar ik ga ervan uit dat de TS weet waar hij mee bezig is. Bij problemen zullen ze het dus samen moeten uitvechten.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.