22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    nubbbbbb

iMac 20″ of MacBook 13″

Ik was van plan om een iMac 20″ te kopen omdat deze voornamelijk het goedkoopst is (op de Mac Mini na en een White MacBook wil ik niet). Nou zag ik dat de MacBook Pro 13″ €50-, duurder is.

Nu zit ik in dubio om welke ik moet kopen.
    * Ik ben ICT-er en ga het dus vaak gebruiken, ook wil ik het veel gebruiken voor iLife zoals iMovie & iPhoto, dus kan je op een 13″ MacBook Pro een beetje normaal werken?
    * 13″ lijkt me wel heel erg klein gezien ik nu een 15,4″ laptop gebruik of valt dat mee?
    * Ik heb niet ontzettend veel geld en kan dus alleen tussen de iMac 20″ en MacBook Pro 13″ kiezen
    * Ik ben vaak onderweg (anders wou ik me oude Windows laptop gebruiken) en wil misschein ook Keynote presentaties laten zien op school waar geen MacBooks zijn.
    * Ik gebruik hem elke dag best wel intensief
    * De iMac heeft betere specificaties dan de 13″ MacBook Pro
    * Ik heb bijna (niet) ruimte voor een iMac.
    * Er zijn net nieuwe MacBooks en niet net nieuwe iMac, dus misschien komen er nieuwe iMac en zit ik met een ouwe

Dit en het feit dat ik het elke dag intensief gebruik, veel onderweg ben en ook veel iLife wil gaan gebruiken (en dus niet weet of het een beetje lekker werkt met zo’n klein scherm) maakt mij dus tot een moeilijke keuze.

En ik vraag mij af of zo’n kleine MacBook niet hapert kwa grafische voorzieningen enz.? of veel vastloopt?
    Kan iemand mij helpen met een aantale goed(e) argument(en)

ps dit heb ik nu

HP Compaq 6720S
    1,80 Ghz Intel Core 2 Duo
    2 GB werkgeheugen
    Windows Vista Home Basic
    150 GB hardeschijfruimte

En deze doet het goed voor dagelijks intensief gebruik en Media editen enz. (op Windows na :s )
    15,4 inch breedbeeldscherm met 1280×800-resolutie

Bijdrager
    bartje

De 13,3″ MacBook pro heeft ook een resolutie van 1280x800px. Dus je hebt effectief net zo veel ruimte op je bureaublad. Ik denk dat dit ook meteen je grootste punt was. En makkelijk op je buerau thuis een 22″ scherm neer te zetten die je probleemloos kan aansluiten op je macbook. Verder zal je qua performance echt niet veel merken. Dan moet je ze al naast elkaar zetten.

Bijdrager
    nubbbbbb
    ”bartje”

De 13,3″ MacBook pro heeft ook een resolutie van 1280x800px. Dus je hebt effectief net zo veel ruimte op je bureaublad. Ik denk dat dit ook meteen je grootste punt was. En makkelijk op je buerau thuis een 22″ scherm neer te zetten die je probleemloos kan aansluiten op je macbook. Verder zal je qua performance echt niet veel merken. Dan moet je ze al naast elkaar zetten.

oke, ik denk dat ik je antwoord van de resolutie half snap

ik heb nu 15,4 inch 1280 x 800-resolutie
    MacBook 13,3 inch 1280 x 800 pixels

Dan neem ik aan (daar ga ik vanuit) resolutie en pixels hetzelfde zijn dus

ik heb nu 15,4 inch 1280 x 800 pixels
    MacBook 13,3 inch 1280 x 800 pixels

Betekend dit dan dat beide schermen eveng groot zijn? of niet vanwege de 13,3″ en 15,4″

iemand anders misschien ook nog argumenten:)

Bijdrager
    prullenbak

Moeilijk moeilijk…Je laptop is in principe nog goed genoeg…je hebt niet echt ruimte voor een iMac, maar je kunt dat maken…Je wilt eigenlijk een groter scherm, maar waarschijnlijk wil je m – voor je t weet – ook meenemen voor odnerweg.

Ik zou (denk ik) in jouw geval misschien toch voor de macbook gaan. 13″ is niet heel groot om hele dagen op te werken, maar misschien kun je voor thuis later een monitor erbij kopen. Je hebt dan twee vliegen in 1 klap geslagen.

Je oude laptop kan je dan verkopen (en van dat geld ga je dan die monitor halen…een 20″):)

Bijdrager
    nubbbbbb

ik heb al een tv/ monitor daar kan ik hem ook op aansluiten (Samsung SyncMaster T200HD).

Alleen is de grafische performance en de snelheid van zo’n MacBook 13″ wel goed? Niet dat het overal bij hapert of dat er dingen vastlopen?

Ik weet bijna zeker wel dat het goed zal zijn, alleen heb ik in de winkel zo’n ding wel eens sloom zien doen en vervolgens haperen, misschien dat er wat mee was gebeurt ofzo maar iemand ervaring?

en iemand nog antwoord op de pixel vraag hierboven:D ?

Bijdrager
    prullenbak

Volgens mij scheelt het qua hardware heel weinig, de iMac of de macbook pro 13″

Dus tja…als je een scherm hebt, hoef je alleen nog maar een verloopkabeltje te kopen, toetsenbord en muis eraan en kunt thuis ook op groot scherm werken.

Dus, volgens mij is dat de betere keuze in jouw geval.

Over de pixel vraag: Je hebt op de macbook dus net zoveel pixels (effectieve schermruimte) als op je laptop. Maar de pixels zijn egienlijk gewoon iets kleiner op de macbook. Geloof mij: 13″ is voor hele dagen erop werken niet ideaal. Voor onderweg mee te nemen uiteraard wel.

Bijdrager
    nubbbbbb
    ”prullenbak”

Volgens mij scheelt het qua hardware heel weinig, de iMac of de macbook pro 13″

Dus tja…als je een scherm hebt, hoef je alleen nog maar een verloopkabeltje te kopen, toetsenbord en muis eraan en kunt thuis ook op groot scherm werken.

Dus, volgens mij is dat de betere keuze in jouw geval.

o oke… hartstikke bedank voor je antwoorden!!!!!!!!!!!!, weet je die pixel vraag hierboven ook nog toevallig?

Bijdrager
    Floris De Munck

Er zijn evenveel pixels op een kleiner oppervlak. de lettertjes zijn dan fysisch wel iets kleiner maar nog perfect te lezen.

Bijdrager
    bartje

Een MacBook heeft simpelweg meer pixels per inch dan je huidige notebook. Vandaar dat de resolutie op een kleiner scherm, wel net zo hoog is.

EDIT:
    Wat Floris De Munck hierboven zegt dus.

Bijdrager
    glennevens

Sinds december 2008 heb ik mijn Windows laptop ingeruild voor een MacBook Alu. De overgang van 15.4″ naar 13″ aan dezelfde resolutie verliep gewoon vlekkeloos. Doordat het dezelfde resolutie is, verloor ik eigenlijk geen plaats. Bovendien zijn het trackpad en het OS (Spaces en Exposé) zo handig dat je echt een snelheidsboost in je werk ondergaat… 8)

Ik gebruik Photoshop, Dreamweaver, Fireworks vaak tegelijk en mijn 2.4 GHz MacBook met 4GB RAM kan dat perfect aan… Ook nieuwe games lopen vlotjes. Dus ik denk wel dat hij krachtig genoeg is.

Bijdrager
    Floris De Munck

Ik schakel nu zelfs nog probleemloos over van 24″ naar 13″.
    Ook het toetsenbord is nog erg handig, ik prefereer wel een externe muis.

Moderator
    Poezenbeest

Ik zal je even uit de brand helpen door per eis aan te geven of je beter een iMac of een MBP kan aanschaffen, dan moet jij zelf kijken welke eisen belangrijk zijn:

”wessol”

* Ik ben ICT-er en ga het dus vaak gebruiken, ook wil ik het veel gebruiken voor iLife zoals iMovie & iPhoto, dus kan je op een 13″ MacBook Pro een beetje normaal werken?

iMac, want dat werkt prettiger als je er langdurig achter zit

* 13″ lijkt me wel heel erg klein gezien ik nu een 15,4″ laptop gebruik of valt dat mee?

iMac geeft meer ruimte op je scherm

* Ik heb niet ontzettend veel geld en kan dus alleen tussen de iMac 20″ en MacBook Pro 13″ kiezen

Kijk ook even naar een Mac Mini en een klein beeldscherm

* Ik ben vaak onderweg (anders wou ik me oude Windows laptop gebruiken) en wil misschein ook Keynote presentaties laten zien op school waar geen MacBooks zijn.

MBP….

* Ik gebruik hem elke dag best wel intensiefZie eerste punt, een iMac dus

* De iMac heeft betere specificaties dan de 13″ MacBook Pro

De iMac dus dan, als je echt voor de cijfertjes gaat.

* Ik heb bijna (niet) ruimte voor een iMac.

Heb je de meetlat er al bij gehaald? Qua oppervlakte op tafel is bij een iMac minder dan bij een MBP.

* Er zijn net nieuwe MacBooks en niet net nieuwe iMac, dus misschien komen er nieuwe iMac en zit ik met een ouwe

Daar zal je altijd mee te maken hebben, geen serieuze afweging, de huidige Macs zijn namelijk ook goed.

Afgezien van het school-argument zie ik dus alleen maar dat je voor een iMac moet gaan. Als portabiliteit belangrijk is, de MBP, anders gewoon de iMac. Kijk ook eens naar tweedehands modellen, betere prestaties voor minder geld.

Bijdrager
    nubbbbbb

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!, k ga der fkes over nadenken en in de winkel kijken… iniedergeval heel erg bedankt!, het heeft me erg geholpen!

Bijdrager
    The_Envoy

Ik zou ook eens tweedehands overwegen als het budget beperkt is(tweedehandsmac.nl bvb)
    Kan je soms een mooie deal vinden

Bijdrager
    syltheboy
    ”The_Envoy”

Ik zou ook eens tweedehands overwegen als het budget beperkt is(tweedehandsmac.nl bvb)
    Kan je soms een mooie deal vinden

Let er dan wel op dat de originele installatie cd’s er nog bijzitten.:wink:

Bijdrager
    soulutions

En betaal 2e hands niet teveel – op tweedehandsmac.nl staan ook heel veel emotionele (lees: belachelijk dure) vraagprijzen. Voor de zekerheid van bijvoorbeeld een beetje garantie en niet ‘van de vrachtwagen gevallen’ macs kun je ook nog kijken bij http://www.macbizz.nl of voor nieuwe modellen maar dan gunstiger geprijsd bij http://www.prowarehouse.nl of http://www.mailamac.nl – ook wel end-of-life modellen… succes met je keuze!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ikzelf kocht een MacBook 13 inch 2 jaar geleden. Dat scherm is écht te klein om prettig mee te werken. Ik hang het aan een 23 inch en dan valt het best mee. Maar qua hardware is een iMac beter: 7200 rpm schijf is veel sneller en in die tijd had de iMac nog een grafische kaart die beduidend beter was dan de lome Intel GMA x3100 shared memory graphics, al valt het nog mee zolang je geen zware 3D toepassingen doet. In de 2009 versie ligt de iMac dichter bij de MacBook, want ze hebben beiden de NVidia Geforce grafische chip. Als je bovendien nog je originele 5400 rpm schijf vervangt door een snelle Momentus 4 van Seagate tegen 7200 rpm dan wordt het verschil nog kleiner.

Bijdrager
    BartVM

13″ is wel klein om op te werken, ik zit nu met 15,4″ en dat is toch wel het minimum, ok de resolutie is hetzelfde dus ook de ruimte op het scherm, dus de lettertjes worden kleiner, en da’s nu niet zo perfect voor de ogen.

Maar ik moet je wel zeggen, ook al staat de mijne vaak op men bureau, ik zou de mobiliteit van een laptop niet meer kunnen missen.
    Anderzijds heb je al een goeie laptop, als je niks met windows inzit zou ik die gewoon blijven gebruiken naast een Imac.

Bijdrager
    Soulshaker

Ik las dat je keynotes wil doen op school.
    Zit je op school , als student of leerkrcht ?

Wel scholieren van + 18 jaar en docenten(leerkrachten) hebben recht op onderwijskorting
    Bij surfspot zou het 10% zijn heb ik gelezen

Bijdrager
    Erwal

Mijn compagnon en ik werken beide op een 13″ macbook. Zakelijk, dus we gebruiken de machientjes dagelijks.
    Werkt fantastisch omdat we op kantoor er een toetsenbord en grote beeldscherm aan hangen.
    En gaan we weg naar een klant, dan is het snoertjes los en onder de arm met de macbook. Bovendien kan je zo thuis op de bank ook nog wat mail checken, internetten etc.
    Ik zou dus gaan voor de Macbook.

Bijdrager
    nubbbbbb
    ”Soulshaker”

Ik las dat je keynotes wil doen op school.
    Zit je op school , als student of leerkrcht ?

Wel scholieren van + 18 jaar en docenten(leerkrachten) hebben recht op onderwijskorting
    Bij surfspot zou het 10% zijn heb ik gelezen

ja ik doe mbo maar ik ben nog geen 18 :cry:

Bijdrager
    241
    ”wessol”

ik heb al een tv/ monitor daar kan ik hem ook op aansluiten (Samsung SyncMaster T200HD).

Alleen is de grafische performance en de snelheid van zo’n MacBook 13″ wel goed? Niet dat het overal bij hapert of dat er dingen vastlopen?

De iMac 20 inch en de MacBook (pro) 13 inch hebben dezelfde videoprocessor:wink:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.