22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:

Bijdrager
    haage

IMac 20″ of Mac Mini met Cinema display 23″?

Ik wil mijn huidige G5 20″ – 1.8 Mhz 512 Mb SDRAM – vervangen (2 jaar oud en te koop dus) door een nieuwe Imac 20″ of een Mac Mini met 23″ Cinema display. Ik heb het liefst een wat groter display maar ik twijfel over de capaciteiten van de Mac Mini. Hij hoeft niet supersnel te zijn, het wat grotere scherm is belangrijker. Heeft iemand ervaring met Mac Mini en Cinema display? Een Apple verkoper deelde me mee dat er in de Mini geen grafische kaart zit en dat werkt dan kennelijk in sommige programma’s niet lekker met de Cinema display.

Overigens: 24″ Imac is wat mij betreft een te forse machine.

Vast bedankt voor jullie info.

Bijdrager
    Buzz

Het hangt er van af wat je er mee wil doen. Zowel in de iMac als in de Mac mini zit geen grafische kaart, in de letterlijke betekenis. Wel een grafische chipset. En die van de Mac mini gebruikt systeem RAM, terwijl die in de iMac apart video RAM tot zijn beschikking heeft. Ook is de grafische chipset in de iMac wat sneller, vooral in 3D rendering.

Heb je ook de 24″ iMac al eens bekeken? Dat klinkt als de perfecte machine voor jou. En als je de grotere snellere harde schijf, betere optische drive, snellere CPU, snellere grafische chipset en het extra RAM geheugen meerekent is hij zelfs voordeliger dan een top-model Mac mini met 23″ Cinema Display.

Bijdrager
    Nikita

Ik heb zelf een 20″ scherm aan m’n MacBook hangen, die dezelfde videokaart heeft als de Mac mini (dat die dingen geen videokaart zouden hebben, vind ik nergens op slaan; zonder videokaart heb ik geen beeld en ik heb wel beeld, dus heb ik een videokaart :? ).

In elk geval, dit loopt prima. Het scherm heeft dezelfde resolutie als die van de 20″ iMac en ik merk niks van vertraging in het beeld omdat de videokaart niet goed genoeg zou zijn. Gamen kan je echter wel vergeten, maar dat is puur en alleen vanwege de videokaart die erin zit (GMA 950 van Intel ondersteund bepaalde 3D dingen niet hardwarematig). Ik denk dat dit wel een aardige vergelijking geeft met de Mac mini, die qua hardware bijna hetzelfde is.

Overigens zou ik wél voor een iMac gaan, als je alleen een desktop nodig hebt. Al was het alleen maar omdat het een alles-in-één ontwerp is waardoor je maar een paar kabels hebt. Ik weet natuurlijk niet wat je wilt gaan doen met je nieuwe machine, maar hou er wel rekening mee dat CS3 nog niet uit is, alleen de Photoshop Beta, en dat CS1 en CS2 e.d. nog steeds onder Rosetta draait op de snelheid van een redelijke G4 machine.

Bijdrager
    mollie319

hmmm, geen idee eigenlijk.

ik gebruik een mac mini (intel) met een Apple Cinema Display 20″ en dat werkt perfect.
    Nou doe ik er ook niet zo super veel mee.

Ik denk dat je met zwaardere grafische programma’s wel last hebt van de grafische kaart/chipset van de mini. Bijvoorbeeld als je Aperture draait ofzo. Dan is die grafische voorziening gewoon te weinig, maar heeft mijnsinziens niets met de display te maken.

marcel

Bijdrager
    Igor

waarom dan geen imac 24″ is bijna even duur als een mini+23″ scherm. En heb je wel een aparte videokaart!

Bijdrager
    madcobra

ben met Igor mee eens!! Lijkt me de beste oplossing.

Bijdrager
    Nikita

Zeker, voor die 50 euro die de 24″ iMac meer kost t.o.v. van de duurste Mac mini + 23″ CD, heb je wel een stuk meer computer!

Bijdrager
    haage

Dat van die 24″ Imac is waar maar het is wel een hele forse machine en dat vind ik een groot nadeel. Bovendien kan ik met een apart display over een aantal jaren wellicht nog eens overstappen op een snellere Mac Mini.

Bijdrager
    PietjePuk

Neem dan een 20″, nu lijkt het alsof je je beslissing voor de mini al gemaakt hebt…

Bijdrager
    Nikita

Een 23″ Cinema Display is niet groot zeker :P
    Daarbij, de iMac heeft én een stuk snellere processor en een snellere / grotere hardeschijf en vooral dat laatste is echt een pré.

Bijdrager
    Nihilist

Dan zou ik wellicht wachten met een losse display: geruchten worden volgens mij sterker dat er nieuwe ACDs aankomen. Mogelijk ook met ingebouwde iSight.

Ik moet ook vermelden dat de 24″ wat mij betreft niet fors aanvoelt. Ik was snel gewend aan de grootte. Ik moest soms mijn 20″ iMac ernaast zetten om het verschil weer duidelijk te maken.

Bijdrager
    edward00

Ik zou voor een Imac 24 ” gaan..

Bijdrager
    Juch

de iMac is zoveel meer machine dan de mac mini. Ik zou voor die 50 euro ook gewoon voor de iMac 24″ gaan. Is misschien niet wat je wilt horen, maar het is wel wat ik zou doen.

Bijdrager
    Remon

Dat forse moet je echt wegdenken. Hij is bijna net zo dun als een
    cinema display 23″ en als voor jou de grote van belang was dan
    zou een 24″ helemaal aan je verwachtingen voldoen.

Je moet er nog maar over na denken maar de mac mini is niet echt
    een vooruitgang op de iMac G5 als je het mij vraagt.

Bijdrager
    haage

Het wordt de 24″ als ik dat zo lees. Nu wel nog even mijn 20″ G5 van de hand doen.

Bijdrager
    1984

Verstandig ,Een Macmini +cinema display ziet er mooier uit, maar je kunt er minder mee, Daarnaast is het 23″ Cinema Display een probleem scherm (branden in) [size=9:ba80056157]enkel de 23″schermen.[/size:ba80056157]

Bijdrager
    Nihilist
    ”haage”

Het wordt de 24″ als ik dat zo lees. Nu wel nog even mijn 20″ G5 van de hand doen.

100 euro geboden 8)

Ik denk dat je met de 24″ een hele goede keuze maakt.

Bijdrager
    vogel
    ”Buzz_D”

Het hangt er van af wat je er mee wil doen. Zowel in de iMac als in de Mac mini zit geen grafische kaart,

Dat moet je me uitleggen. Ik dacht alleen dat dat bij de goedkoopste iMac zo was. :?
    Ik zou idd ook voor die 24″ gaan. Ik heb ‘m in het echt gezien en ik snap wat je bedoelt, maar je krijgt er wel veel meer computer voor terug!

Bijdrager
    Buzz

Vogel: Ik reageerde daarmee op de openingspost:

”haage”

Een Apple verkoper deelde me mee dat er in de Mini geen grafische kaart zit en dat werkt dan kennelijk in sommige programma’s niet lekker met de Cinema display.

En dit is mijn reactie in zijn context:

”Buzz_D”

Zowel in de iMac als in de Mac mini zit geen grafische kaart, in de letterlijke betekenis. Wel een grafische chipset. En die van de Mac mini gebruikt systeem RAM, terwijl die in de iMac apart video RAM tot zijn beschikking heeft. Ook is de grafische chipset in de iMac wat sneller, vooral in 3D rendering.

Een grafische kaart is volgens mij zo’n insteekbord, zoals je die in de Mac Pro hebt. Als je het woord kaart gebruikt impliceert dat dat je hem er eventueel uit kan halen en kan verwisselen met een beter model in de toekomst.

In de laptops, Mac minis en iMacs zitten de chips voor het grafische gedeelte niet op zo’n kaart, maar op een gedeelte van het logic board.

Als je onderscheid wil maken tussen de Intel GMA-950 in de Mac mini en de goedkoopste 17″ iMac, en de ATI Radeon X1600 in de duurdere iMacs dan kan dat natuurlijk best. Maar volgens mij niet door te zeggen dat de één geen grafische kaart is en de ander wel, ook al gebeurt dat regelmatig, en blijkbaar ook door Apple verkopers.

Bijdrager
    Nikita

En de 24″ iMac heeft standaard zelfs een GeForce 7300, met mogelijkheid voor de 7600. Die zijn nog weer een behoorlijke slag beter dan de Radeon X1600.

Bijdrager
    vogel
    ”Buzz_D”

VIn de laptops, Mac minis en iMacs zitten de chips voor het grafische gedeelte niet op zo’n kaart, maar op een gedeelte van het logic board.

Als je onderscheid wil maken tussen de Intel GMA-950 in de Mac mini en de goedkoopste 17″ iMac, en de ATI Radeon X1600 in de duurdere iMacs dan kan dat natuurlijk best. Maar volgens mij niet door te zeggen dat de één geen grafische kaart is en de ander wel, ook al gebeurt dat regelmatig, en blijkbaar ook door Apple verkopers.

Aha, daar zit het ‘m: een kaart is vervangbaar, een chipset niet. Blijft het verschil, dat die GMA950 z’n magere videogeheugen met het werkgeheugen deelt en de X1600 z’n eigen geheugen gebruikt. De GeForce op de 24″ iMac is alleen maar beter.

Bijdrager
    dolby

Neem dan de Dell 2407wfp 24inch scherm, kost slechts 750 en is veelzijdiger dan de apple schermpjes + bedrag voor mini en je hebt een leuk setupje voor mooie prijs.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.