One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Desktop » iMac 20 inch uit 2008 start spontaan op en loopt vast na veilige modus

iMac 20 inch uit 2008 start spontaan op en loopt vast na veilige modus

Profielfoto van Roadwise

Roadwise op 10 september 2017 #

Ik hoop echt ZO dat iemand mij kan helpen want ik heb totaal geen verstand van iMacs.
Het zit namelijk zo; mijn iMac 20 inch uit 2008 startte gisteren ineens spontaan op en daarna herhaalde ie het elke keer na 10 seconden ofzo. Had op dit forum gekeken voor hulp, in de veilige modus gestart en toen deed ie het een uurtje of 3. Daarna beeldscherm vastgelopen, muis vastgelopen, en niks deed het meer. Vanmiddag dacht ik; laat ik ‘m eens opnieuw opstarten zonder welke toets dan ook ingedrukt te houden, en warempel; deed ie het ook nog! Maar na 5 minuten op iTunes te hebben gezeten hetzelfde ding weer. Spontaan opnieuw opgestart en weer herhaling. Recovery toetsen doen het niet, niks wil meer. Wie kan mij helpen wat dit voor probleem is??

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 10 september 2017 #

Waarschijnlijk een hardware defect.

Probeer er heel voorzichtig rekening mee te houden (liefst tijdens Yoga) dat het wel eens einde oefening is voor deze iMac en dat je een nieuwe computer nodig zult hebben richting de toekomst.

Profielfoto van Roadwise

Okee.. kan dit niet verholpen worden dan? Bij een hardware store ofzo?

Profielfoto van Joid

Joid op 10 september 2017 #

Kans is groot dat je harde schijf de boosdoener is. Na 9 jaar duizenden rondjes draaien bij elke minuut dat je iMac aan stond, is dat ook niet zo vreemd.

Maar het kan ook oed een ander hardware defect zijn. Lastig.

Hoe zit het met de backups?

Profielfoto van Roadwise

Ja Joid dat is idd niet zo raar…;-) Dacht ook al harde schijf. Kan zoiets niet voor reparatie eerst onderzocht worden voordat ik hem bij het prul zet?;-)

Ik heb geen back-ups gemaakt.. Maar er stond ook nauwelijks iets op

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 10 september 2017 #

Bij deze iMacs (2007-2009) is de kans veel grotere dat het een videokaart of processor is die stuk is/gaat.

Als het de HD was die stuk gaat of ging dan had je dit al veel eerder gemerkt aan een extreem trage machine. Eentje die onhandelbaar traag werd op bepaalde momenten. Vergeet ook niet dat dit nog de goeie jaren waren voor Apple en Macs. In deze machines zitten gewoon standaard 72000 rpm schijven wat voor die tijd gewoon topkwaliteit waren, zoiets als Flash geheugen nu. Later is Apple gaan bezuinigen en geld verdienen door schijven van mindere kwaliteit erin te zetten zodat ze meer konden verdienen aan hun computers.

Probeer eens gewoon op te starten en in te loggen en dan op het  Apple logootje links bovenaan te klikken.

  >  Over deze Mac > Systeemoverzicht (button)

Profielfoto van Roadwise

Oh, okee.. ik begrijp ‘m. Kun je zo’n videokaart of processor makkelijk vervangen?
Het opstarten lukt nu niet.
Ik hoop dat het opstarten lukt binnenkort, ik ben er op dit moment zo gefrustreerd van dat ik er ff geen zin in heb en ik ook geen zin heb mijn laatste dag van het weekend erdoor te laten verpesten..
Als het de goeie jaren van Apple waren, dan vind ik het nogal vreemd dat ie nu zulke mankementen vertoont zonder dat ie ooit iets raars heeft gedaan zonder vooraankondiging.. maargoed hij draait al wel 9 jaar lang sinds 2008, dat moet ik natuurlijk niet vergeten. Toch vind ik het vreemd.

Je hebt me iig al een stuk verder geholpen, bedankt!(:

Profielfoto van penseel

penseel op 10 september 2017 #

Hier mee je hardeschijf testen; https://www.volitans-software.com/apps/smart-utility/

Profielfoto van Roadwise

@penseel Maar hoe moet ik mijn harde schijf testen als ie om de haverklap uitvalt?;-) Goed bedoeld, maar ben nogal gefrustreerd.

@shmoo heb uiteindelijk toch nog ff gestart en hij kwam gelukkig op bureaublad. Jouw tip geprobeerd maar er is geen probleem geeft ie aan. Het lijkt wel een update-probleem. Hij loopt de hele tijd vast met zo’n kleurenwaaiertje ofzoiets.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 11 september 2017 #

Heb je een goede (Time Machine) backup?

Dan zou je kunnen overwegen om OSX opnieuw te installeren en tijdens deze installatie gebruik te maken van de betreffende TM backup om alles weer op de juiste plaats terug te (laten) zetten. Blijft het probleem zich voordoen, probeer dan een kale herinstallatie zonder het terugzetten van de backup. Als het probleem zich ook in de kale installatie voordoen en je hebt nooit iets veranderd aan het RAM geheugen of andere hardwarematige aanpassingen hebt gedaan, is een bezoekje Repair Center wel aan de orde (of vervanging, gezien de leeftijd (Zoals Shmoo al suggereerde)).

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 11 september 2017 #

Heb je niet toevallig een externe HD waar je een versie van OS X op zou kunnen installeren zodat je deze externe HD kan gebruiken om vanaf te werken.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202796

Profielfoto van Roadwise

Roadwise op 14 september 2017 #

@shmoo Nee heb ik niet, maar dat zou een uitkomst kunnen zijn! Maar dan moet-ie eerst op bureaublad komen zeker voordat ik die kan aanklikken als HD.. vrees dat dat niet lukt:-( Hè bah.

Profielfoto van Roadwise

Roadwise op 14 september 2017 #

@night ja ik heb volgens mij wel een backup.. Maar vrees dat dat ook niet lukt zolang hij elke x gelijk na op het bureaublad gekomen te zijn weer opnieuw opstart..

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 14 september 2017 #

Dat hoeft niet: je kan bij het opstarten van je Mac met de option toets (⌥) ingedrukt gehouden aangeven vanaf welke disk opgestart moet worden.

Profielfoto van Roadwise

Roadwise op 18 september 2017 #

@night Heb hem inmiddels naar de computerwinkel gebracht dit weekend. Als het goed is krijg ik vandaag een diagnose van de pc.. en hopelijk dat ze m kunnen repareren!

Maar bedankt allemaal (:

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 18 september 2017 #

Ben benieuwd …

Profielfoto van Roadwise

Roadwise op 19 september 2017 #

Mensen en @night, ik heb een heuglijk feit! (:

*tromgeroffel*

Hij is GEMAAKT!! Ik geloofde het zelf niet toen ik het hoorde, maar het is toch echt zo. Het euvel bleek uiteindelijk een softwareprobleem te zijn. Blijkbaar had ie een melding gemaakt dat als ik niks doe, hij uit zichzelf opstart en hij bleef er steeds in hangen. Hij staat klaar om opgehaald te worden!

Erg bedankt voor t meedenken allemaal!

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 19 september 2017 #

Oh, ik ben geen mens :-P

Hoewel ik erg blij voor je ben, dat je weer normaal met je iMac kan werken zou ik toch graag willen weten hoe en waar die instelling ergens stond (welke software, systeeminstelling?)

Ik kan namelijk nergens iets vinden dat je zomaar even 1-2-3 veranderd met dat resultaat…

Of had je toevallig een 3rd party appje geïnstalleerd, zoals ShutDownTimer, GoodNight of Mac Shutdown?

Profielfoto van Roadwise

Roadwise op 19 september 2017 #

Hahaha:P scherp hoor!!! Nee jij bent nacht toch. Hahaha

Nou vanwaar de melding kwam kan ik je niet vertellen helaas, maar de melding stond op t bureaublad. Een soort notitie aan de rechterkant dat ie een nieuwe update moest maken en het uit zichzelf zou doen als ik niks deed. Maar ik had m aan staan en ik was boven de was aan het opvouwen, en toen ging hij ineens uit:P dat was dus de herstart waarvan die melding had gemaakt:p en toen bleef hij in het opstarten hangen. Hoe ze het verholpen hebben, weet ik nog niet. Ik hoop dat ik het je kan vertellen, want ik haal hem deze week niet zelf op. Anders bel ik ze nog ff, want ik ben zelf ook wel nieuwsgierig:-)

Over dit topic

Gestart op 10 september 2017 door Roadwise

Laatste reactie door Roadwise

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?