15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Ruudjedeb

iMac 20 inch Early 2008 "Flikkerend beeld"

Goedemorgen,

Sinds gisteren is het scherm van m’n ouwe beestje wat raar gaan doen… Foto scherm flikkerend

Enig idee wat hiervan het probleem kan zijn? Of wat ik er zelf nog aan kan doen? Probleem zit hem denk ik in de hardware dus herinstalleren osx zal het probleem niet oplossen……

Graag jullie advies! Gebruik hem over het algemeen alleen nog voor tv kijken…..

Groet,

Ruud

Bijdrager
    McPim

Dat ziet eruit als een videokaart die zich niet meer lekker voelt.. Hij is vervangbaar bij dit model iMac.

Bijdrager
    Ruudjedeb

Ga ik even naar kijken! Is dit zelf makelijk te doen en het geld waard?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@ruudjedeb,

Makkelijk? zie link naar iFixit: “moderate” 42 steps…

Bijdrager
    Ruudjedeb

Inmiddels begonnen! Zo behoorlijk stoffig! Zal kijken of ik het onderdeel kan vinden.. Bedankt tot zover!

Bijdrager
    Ruudjedeb

Iemand een advies voor een webshop in Nederland waar het onderdeel te krijgen is?
    De webshop van iFixit heeft het onderdeel niet op voorraad… Anders moet ik hem uit het buitenland bestellen…

Bijdrager
    fixar

Als je hem eigenlijk alleen nog gebruikt voor TV kijken is het misschien slimmer om geen geld meer te steken in een computer van inmiddels ruim 10 jaar oud,  maar misschien een goedkoop klein tv-tje op de kop te tikken..  (en besef dat een hedendaagse telefoon inmiddels waarschijnlijk sneller/krachtiger is dan de processor in deze imac)

Ter indicatie:

https://nl.hardware.info/product/406037/salora-22led1600

Bijdrager
    Ruudjedeb

<p class=”cite”>fixar op 27 januari 2019 om 15:36</p>
    Als je hem eigenlijk alleen nog gebruikt voor TV kijken is het misschien slimmer om geen geld meer te steken in een computer van inmiddels ruim 10 jaar oud,  maar misschien een goedkoop klein tv-tje op de kop te tikken..  (en besef dat een hedendaagse telefoon inmiddels waarschijnlijk sneller/krachtiger is dan de processor in deze imac)

Ter indicatie:

https://nl.hardware.info/product/406037/salora-22led1600

Als het rond die 50 dollar zit vind ik het dat nog wel waard.

Bijdrager
    Ruudjedeb

Vandaag de iMac aangezet en niks meer aan de hand????? Hoe kan dat??

Bijdrager
    McPim

Je hebt ‘m open gemaakt, stof verwijderd, misschien aan wat connectors gefriemeld, een temperatuur-probleem? Wie weet. Het zou mooi zijn als het zo blijft!

Bijdrager
    Ruudjedeb

Het probleem is jammer genoeg toch teruggekomen…….

Nu opzoek naar een grafishe kaart… Ik weet niet exact welke ik hebben moet.
    Zou deze geschikt zijn? Linkje

Bijdrager
    McPim

Lijkt er wel op. Gebruikt natuurlijk, dus garantie tot aan de deur.

(Je zou als experiment ook eerst de koelpasta van je eigen kaart kunnen vervangen trouwens. Wie weet helpt dat ook…)

Bijdrager
    Hendrik B

Aaaaah  bekend probleem    dit  heb ik ook gehad bij mijn oude Mac 20″  de oplossing was eigenlijk heel appart  , kennis van mij heeft een PC winkel en repareerd ook Mac .
    En hij  had het  diverse malen aan de hand gehad , wat is nu  het  probleem ? , het  probleem is dat  stof na een lange tijd zich ophoopt  via  het  de openingen  aan de achterzijde  maar omdat de ruimte zeer beperkt is  en het  moederbord zijn warmte niet  meer kwijt raakt.

Dan word het  schijnbaar zo warm  op het moederbord  dat de verbindingen  van de componenten  gaan scheuren  omdat  vanwege milieuregels weinig of geen lood meer in de tin  mag zitten .

Wat  hij  heeft gedaan toendertijd  bij mijn  Mac is  hij  heeft de moederbord opnieuw verwarmt  in een speciale oven  en langzaam af laten koelen  , dus ik had een gebakken Mac hahah  .

Maar dat was de oplossing  en het werkt  uiteindelijk  heb  ik later een 24 inch gekocht  en de oude doorgeschoven naar mijn dochter  en die heeft er nog jaren meegewerkt

voor verdere info  verwijs ik je naar Robert , Silverview in Rotterdam 010-213 31 60

Bijdrager
    Ruudjedeb

Even een update! Wel zo fijn toch? Heb er zelf ook altijd een hekel aan dat mensen vragen stellen, een antwoord krijgen maar vervolgens geen reactie sturen of het nou wel of niet gelukt is!

Nou heb na wat speuren uitgevonden welk onderdeel ik exact nodig had en deze eind februari via Ebay besteld. Klik hier voor onderdeel.
    Omgerekend van naar euro’s was ik € 31,- kwijt incl verzendkosten. Afgelopen dinsdag kwam het onderdeel binnen en heb ik het met behulp van
    iFixit ingebouwd. Het was natuurlijk ff spannend aangezien het een gebruikt onderdeel was (pulled from working machine) maar hij draait, tot nu toe,
    zonder problemen!

Had ook nog in Nederland contact gehad met een Apple repair center (niet een officiële Apple dealer) en die vroeg € 175,- voor een gebruikt onderdeel
    en het moest dan nog ingebouwd worden a € 60,-. Ik zelf ben niet super technisch maar met behulp van iFixit en geduld kom je zelf een heel eind!!

Iedereen bedankt voor de tips en adviezen!

Bijdrager
    McPim

Goed gedaan man! En leuk om even het resultaat te horen 👍🏻.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.