22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Booden

iMac 27" met i5 processor traag

Mijn iMac is erg traag geworden. Het openen van sommige apps kan een minuut (of langer) duren. Schijfcontrole levert geen aanwijsbare oorzaken op. Ik heb ook Elgato EyeTV draaien en het beeld bevriest regelmatig. Het opschonen van de Mac via de zeer frequent aangeboden software wordt ontraden. Soms denk ik dat mijn iMac misschien is gehackt maar weet niet hoe dit te controleren. Heeft iemand een oplossing?

Bijdrager
    sedikit

Imac, iPad, iPhone wasmachine, naaigaren, buskruit, hansaplast enz. Niet zulke handige titels van een topic, vind je niet? Misschien wel zo handig om het probleem in de topictitel te vermelden!

Bijdrager
    Booden

Je hebt helemaal gelijk!

Bijdrager
    Janjans

Uit welk jaar is je iMac en welke OSX draai je? Welke apps nemen veel tijd in beslag om op te starten? Heb je ssd of hdd?

Bijdrager
    fred44nl

er zijn veel topics over trager wordende Macs.
    zoekt en gij zult vinden:)

maar goed, hoeveel vrije schijfruimte heb je nog over ??
    welke versie OS X draai je en hoeveel geheugen heb je in de Mac ??
    controleer de HD met http://www.volitans-software.com/smart_utility.php
    etc.
    etc.
    etc.

Bijdrager
    Booden

Ik draai Mavericks. Heb geen SSD. De iMac is uit 2011. 2,8 GHz Intel Core i5, 4 GB 1333 MHz DDR 3. Opslag is 1 TB en 198 GB vrije ruimte. HFS+ met journaling.

Bijdrager
    Booden

Sorry, medio 2010

Bijdrager
    Janjans

Lees de topics door die ik in bovenstaande post gaf, daar staat veel hierover in, wellicht is er bij jou hetzelfde aan de hand, als je probleem begon na de Mavericks installatie. Lukken de daarin voorgestelde oplossingen niet, dan kan je tijdelijk een nieuw account aan maken en kijken of je dan nog steeds de problemen hebt. Zo niet, dan is het iets aan de instellingen van je huidige account, zo ja, dan is het verder zoeken…. Het is hoe dan ook sowieso zinvol om een hardware test te doen en een schijfcontrole uit te voeren. Succes!

Maar voor alles, als je nog geen back-up hebt, MAAK EEN BACK-UP van je hdd!

Bijdrager
    Janjans

PS: heb je geen zin in al die stappen die in die topics staan, installeer dan gewoon weer de vorige versie van OSX en wacht totdat Mavericks van deze bugs af is.

Bijdrager
    iMad

Heb hetzelfde probleem gehad, back up maken schone installatie (dus leegmaken en dan installeren) en nu al een maand geen problemen meer.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je deze problemen niet had vóór Mavericks, is de kans erg groot dat een third party (achtergrond) proces c.q. programma niet compatible is met Mavericks. Maak eens een vers account aan en ga daar in werken. Als het dan goed gaat ligt het dus aan iets in je huidige account dat mee opstart met de Mac.

Bijdrager
    Janjans

@iMad Met schone installatie, bedoel je dan dat je ook al je programma’s opnieuw hebt geïnstalleerd? Heb je soms ook bepaalde dingen niet meer geïnstalleerd? Verder raak je bij een volledig schone installatie inderdaad ook al het afval kwijt wat mogelijkerwijs toch in hoekjes en gaatjes is blijven hangen, ook al schijnt dit bij OSX nogal mee te vallen, toch zijn er wel allerlei instellingen en programma’s die je wellicht toch ooit heb gedownload die nog ergens hun sporen hebben achtergelaten. Het nadeel is echter, en dit geldt ook voor de oplossing van het installeren van een voorgaand OSX, dat je de boosdoener niet op het spoor komt en het de volgende keer hetzelfde liedje kan zijn. Daarom is de oplossing van @hendrik ijzerbroot beter, dan weet je namelijk uiteindelijk ook wat er mis was. Daar kan je wellicht je gebruik op aanpassen, of het scheelt je een volgende keer veel werk.

Bijdrager
    Hermanko

Lees hier wat Apple met command R kan doen : http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL

Bijdrager
    Booden

Uiteindelijk heb ik de cache directories gewist, de Mac opnieuw opgestart en de prullenbak met meer dan 10.000 files geleegd.
    Dit lijkt te hebben geholpen. Programma’s starten weer vlot op en de traagheid doet zich momenteel niet meer voor.

Bijdrager
    Booden

Nou dat duurde maar een dag of zo. Toen Apple maar eens gebeld en die heeft nog meer resets voorgesteld zoals wissen launchagents en startupitems controleren alsmede het automatisch starten van sommige programma’s uitgezet. Dat heeft aardig geholpen echter bleef het starten sommige applicaties maar traag. Dus een volgende stap!

Toen ook het geheugen uitgebreid van 4GB naar 12 GB. Wat is dat een verademing!!! Alle is snel, start snel en het is (weer) een genot om met m’n iMac te werken. Aanrader dus!!

Bijdrager
    Booden

Nou dat duurde maar een dag of zo. Toen Apple maar eens gebeld en die heeft nog meer resets voorgesteld zoals wissen launchagents en startupitems controleren alsmede het automatisch starten van sommige programma’s uitgezet. Dat heeft aardig geholpen echter bleef het starten sommige applicaties maar traag. Dus een volgende stap!

Toen ook het geheugen uitgebreid van 4GB naar 12 GB. Wat is dat een verademing!!! Alles is snel, start snel en het is (weer) een genot om met m’n iMac te werken. Aanrader dus!!

Bijdrager
    SunKeeper

Haha, nu is die zo snel dat die alles meteen dubbel uitvoert.:lol:

Bijdrager
    Booden

Ja, inderdaad. Er zat een spellingfout in het eerste bericht en ik poogde die te herstellen. Hahahaha

Inactief
    Anoniem

Je weet dat je een bericht kunt bewerken door op je avatar naast dat bericht te klikken?

Bijdrager
    Booden

Dank Koen!! Ik wist dat niet! Kan ik ook (in mij geval een dubbel) bericht verwijderen?

Inactief
    Anoniem

Volgens mij kan dat niet – je kunt eventueel met een moderator contact op nemen.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.