17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Happymac

iMac 2.16 20" horizontale lijnen, crasht en herstart zelf

Sinds enig tijd heeft mijn iMac 2.16 20″ late 2006 last van horizontale lijnen (over een deel van het scherm) beeldflarden en hij loopt vast of herstart uit zichzelf. Vastlopen betekent dan vaak dat ik de muis nog wel kan bewegen, maar dat er niets op de muis reageert.

Ik heb een temperatuur monitor ge-download en de temperaturen zien er normaal uit.
    CPU Cor 1 en CPU Core 2 lopen niet boven de 50 C
    GPU is tussen de 48 en 55 C
    Harddrive 40-50 C

Waar moet ik beginnen om dit op te lossen?

Bijdrager
    Happymac

Capacity: 500,11 GB (500.107.862.016 bytes)
    Model: ST3500320NS
    Revision: SN04
    Serial Number: 5QM1AXP0
    Native Command Queuing: Yes
    Queue Depth: 32
    Removable Media: No
    Detachable Drive: No
    BSD Name: disk0
    Rotational Rate: 7200
    Medium Type: Rotational
    Partition Map Type: GPT (GUID Partition Table)
    S.M.A.R.T. status: Verified
    Volumes:
    disk0s1:
    Capacity: 209,7 MB (209.715.200 bytes)
    BSD Name: disk0s1
    Content: EFI
    Mac HD:
    Capacity: 499,76 GB (499.763.888.128 bytes)
    Available: 479,55 GB (479.550.029.824 bytes)
    Writable: Yes
    File System: Journaled HFS+
    BSD Name: disk0s2
    Mount Point: /
    Content: Apple_HFS

Dit staat in het Systeem profiel bij Serial ATA
    Wat mij opvalt is dat er bij mijn andere identieke iMac nog een disk0s3 bij staat

Bijdrager
    Moriarty

Ik gok op de videokaart die defect is…

Bijdrager
    Happymac

Zou een defecte Video chip een spontane herstart kunnen veroorzaken?

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, want het systeem ontvangt dan niet (tijdig) de juiste signalen van de videokaart als erom gevraagd wordt. Dan gaat de boel op de handrem.

Eventueel kun je er nog een extern scherm aan koppelen. Als je daar (stel bij voorkeur in op mirroring) dezelfde strepen tegenkomt is het hoe dan ook de videokaart die defect is.

Bijdrager
    Happymac

Kan ik de Video chip GPU ook uitschakelen?
    Door de extensie te verwijderen?

Bijdrager
    A.M.Dekker
    Happymac op 16 januari 2014

Kan ik de Video chip GPU ook uitschakelen?
    Door de extensie te verwijderen?

Nee, een GPU (graphics processing unit) is hardware en geen software. Het is dus een onderdeel in je Macbook en het stuurt de pixels in je scherm aan. Zonder GPU (videokaart/chip) geen beeld dus. Mocht de videochip kapot zijn dan kun je je mac wel afschrijven.

Bijdrager
    Happymac

Macbook?

Bijdrager
    Happymac

Waar is die ATI1600Controller.kext dan voor in de extensions folder?
    Wat doet die eigenlijk?

Bijdrager
    BoniMacX

HappyMac, heb effe voor je gegoogled op ‘what is ATI X1600 Controller.kext’
    en kwam dit meteen tegen: https://discussions.apple.com/message/12223482#12223482

Bijdrager
    Happymac

BoniMacX, dank, dat gaat tenminste echt in op de materie om te kijken of een echte oplossing gevonden kan worden.

Fijt is wel dat Apple en ATI hiermee een steek hebben laten vallen, bewust of onbewust. Er zijn heel erg veel gevallen over de hele wereld met het zelfde probleem, niet zelden zelfs al na 3 jaar. De reseller zegt dan dat de mac is afgeschreven uiteraard en velen neem dat voor lief.

Inmiddels heb ik de extension “ATI1600Controller.kext” verwijderd
    Het probleem van de horizontale en verticale lijnen is hiermee verdwenen.
    Geen lijnen meer. Geen vastlopers meer! En ook geen uitval of spontane herstart meer.

Echter zijn er een nu een aantal ander dingen die niet (goed) werken.
    Het verschuiven van een venster werkt niet zoals het hoort
    Het scrollen werkt niet zoals het hoort
    Sommige websites werken niet zoals het moet zijn (laden niet goed of laten bepaalde delen niet zien)

Kortom er is een duidelijke relatie tussen de extensie ‘ATI1600Controller.kext” en het aanvankelijke probleem.

Wordt vervolgd (al dan net met hulp van andere forum gebruikers)

Bijdrager
    A.M.Dekker
    Happymac op 17 januari 2014

BoniMacX, dank, dat gaat tenminste echt in op de materie om te kijken of een echte oplossing gevonden kan worden.

Fijt is wel dat Apple en ATI hiermee een steek hebben laten vallen, bewust of onbewust. Er zijn heel erg veel gevallen over de hele wereld met het zelfde probleem, niet zelden zelfs al na 3 jaar. De reseller zegt dan dat de mac is afgeschreven uiteraard en velen neem dat voor lief.

Inmiddels heb ik de extension “ATI1600Controller.kext” verwijderd
    Het probleem van de horizontale en verticale lijnen is hiermee verdwenen.
    Geen lijnen meer. Geen vastlopers meer! En ook geen uitval of spontane herstart meer.

Echter zijn er een nu een aantal ander dingen die niet (goed) werken.
    Het verschuiven van een venster werkt niet zoals het hoort
    Het scrollen werkt niet zoals het hoort
    Sommige websites werken niet zoals het moet zijn (laden niet goed of laten bepaalde delen niet zien)
    Dat klopt. Je hebt nu je videokaart volledig uitgeschakeld. Alle beelden die je nu ziet worden verwerkt door je processor. Aangezien je processor hier niet voor gebouwd is gaan grafische handelingen veel moeizamer. De processor is niet krachtig genoeg om het scrollen

Kortom er is een duidelijke relatie tussen de extensie ‘ATI1600Controller.kext” en het aanvankelijke probleem.

Wordt vervolgd (al dan net met hulp van andere forum gebruikers)

Dit kan goed kloppen. Je hebt nu de hele videokaart uitgeschakeld door die kext te verwijderen. De processor neemt nu alle grafische taken over.
    Omdat deze er niet voor gemaakt is zal alles stukken trager en hakkelige gaan. Een HD film kun je nu ook wel vergeten.
    Ik raad je dit niet aan als permanente oplossing.

Bijdrager
    Moriarty

Vervangend Main Logic Board:

Klik!

Bijdrager
    Happymac

Conclusie is duidelijk

Bijdrager
    BoniMacX

zal je niet zo Happy mee wezen, maar de prijs valt toch goed mee. 250 dolllar… Beter was dat het niets kostte, maar voor een iMac uit 2006. Komt daar nog wel een werkuur of twee bij natuurlijk. Tenzij je dat zelf zou kunnen.

Bijdrager
    Happymac

Dit is in beeld wat er gebeurd:

Bijdrager
    Happymac

Broken Graphics Chip ATI X1600 repair

BTW:
    Mijn G5 Imac 2.1 had verleden jaar problemen, wilde op een gegeven moment zelfs niet meer opstarten.
    Ik heb toen op het Logic Board een aantal defecte capacitors vervangen en hij loopt sinds dien perfect!

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.