16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Jan

iMac scherm bevriest (op muis na)

Sorry eerst in een one More thing gezet.

Mijn iMac 21,5 inch mid 2010 hierop bevriest intermittent het beeld, de muisaanwijzer kun je nog bewegen maar niet klikken op een in Safari openstaande pagina, zodat je niet kan afsluiten (draadloos toetsenbord doet ook niets).
    De IMac kan alleen afgesloten worden door de aan/uit knop ingedrukt te houden, Na het opnieuw opstarten werkt alles weer goed.
    De Apple Hardware Test DVD gedraaid om het geheugen te testen, echter de testbalk blijft op ± 1cm voor het einde hangen deze kun je ook niet meer aansturen met de muis ook weer alleen met de aan/uit knop afsluiten.
    Mijn vraag is; wat kan hiervan de oorzaak zijn? Toch een geheugenbank probleem of…….. Wie kan mij hier nog een tip geven.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb vandaag wéér een nieuw woord geleerd.:)

Dit al eens geprobeerd?

Bijdrager
    KarelWillem

Sorry eerst in een one More thing gezet.

Volgens mij kun je het andere topic gewoon verwijderen.

Bijdrager
    Jan

Hallo Karel Willem bedankt voor het meedenken.

Inderdaad ik heb getracht de topic te verplaatsen of te verwijderen beide lukte mij niet. Wat zie ik over het hoofd?

Even ter aanvulling op mijn Imac staat OSX El-Capitain met 4Gb intern geheugen.
    Schijf EHBO heb ik inderdaad als eerste gedraaid. De SMART status van de HDD kun ik nergens terug vinden. Intermittende problemen zijn de meest lastige. Het probleem openbaart zich tot op heden alleen met Safari verder staat open Spotify op de achtergrond IPhoto.
    De Apple Hardware Test kun je alleen draaien met een bedrade muis, Waar ik mij misschien op blind staar is… dat de AHT ook blijft hangen op het bijna einde van de test. De plaats van de geheugenbankjes ontstoft verder als Browser Google Chrome geïnstalleerd. Nu maar weer testen!!

Bijdrager
    KarelWillem

…Het probleem openbaart zich tot op heden alleen met Safari…

Dan lijkt het me dat daar het probleem gezocht moet worden.

Voorkeuren verwijderen, opnieuw installeren, of inderdaad… Chrome gaan gebruiken.

Ik ben al maanden helemaal over in ieder geval.

Bijdrager
    makasa

Je kan wat geheugen uit je iMac halen en dan nogmaals opstarten en kijken wat er gebeurt. Probeer telkens met één geheugen op te starten. Ik neem aan dat er meer inzitten. Als je systeem telkens vastloopt dan denk ik dat het niet aan het geheugen ligt. Alle geheugens defect lijkt me ook niet aannemelijk.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als alleen het muispijltje nog beweegt (en het lichtje van de Caps Lock-toets nog aan- en uitgaat) maar de computer reageert nergens op wanneer je klikt, dan had ik dit vroeger ook regelmatig met m’n model 2007 iMac. Ik heb nooit kunnen ontdekken waar het aan lag of wat eraan te doen was, behalve zoals gezegd uit- en weer aanzetten met de knop achterop de computer. Zelfs via ssh inloggen vanaf een andere computer (want dat kon altijd nog wel) en dan het commando shutdown geven zorgde er niet voor dat de computer ook uitging.

Bijdrager
    mowat

één van die eigenaardigheden blijkbaar van een iMac. Ik had het op mijn iMac 2007 gedurende een bepaalde periode wekelijks enkele malen voor , telkens bij gebruik van firefox. Scherm bevroren , geen beweging meer in te krijgen , onmogelijk geforceerd af te sluiten , enkel nog via aan/uit knop. Muis bleef wel actief.Ik heb toen na maanden en na alles waar ik dacht dat het aan kon liggen uitgetest te hebben een nieuw gebruikersaccount aangemaakt en sindsdien was het blijkbaar opgelost. Nooit geweten aan wat het lag.

Bijdrager
    Jan

Vanaf 31 maart werken we alleen met Google Chrome en hebben geen last meer gehad met het bevriezen van het beeld op de Imac.
    Volgende maand Safari uittesten voordat er een oordeel wordt gegeven.
    Het interne geheugen verhoogt van 4GB naar 8 GB.

Bijdrager
    snake

Hoi, laat ik nou net tegen hetzelfde probleem aanlopen, scherm bevriest, alleen de muis reageert nog. Blijkbaar is de oplossing Chrome gebruiken en niet Safari, gaan we maar doen dus. Via Apple support heb ik hierover gecorrespondeerd en al hun oplossingen uitgeprobeerd: nieuw account aanmaken, iMac opnieuw formatteren en verse macOs geïnstalleerd. Probleem bleef zich helaas voor doen.
    Bedankt voor de tip.
    iMac 2010
    macOS Sierra
    8 GB geheugen

Bijdrager
    Jan

Hallo snake.

IN mijn bericht van 20 april 2016 gaf ik het probleem aan.

Schijf EHBO gedaan deze heeft verschillende fouten hersteld, harddisk niet geformatteerd.

Echter met Safari bleven die problemen toch intermitterend voorkomen, gebruik alleen nog Chrome …. en ja vanaf die tijd ( vorig jaar dus ) geen enkel probleem meer gehad.

Imac 21.5 inch mid 2010
    MacOs Sierra.
    8 GB intern geheugen.

Succes verder hiermee.

Bijdrager
    jadinum

Bij mij bevriest regelmatig de muisaanwijzing, Logitech muisklik + apple Toetsenbord (alles bedraad) bij werken met Excel,
    iMac moet opnieuw worden opgestart na uitzetten d.m.v. harde reset.

iMac 21,5 inch, late 2015 1,6 Ghz Intel Core i5

Wie weet de oplossing?
    Jan2

Bijdrager
    snake

Hallo Jan, niet echt. Mijn probleem met het bevriezen van het scherm is opgelost. Ik gebruikte de beta versie van MacOs en kreeg na een update een reactie van Apple dat het probleem opgelost was en dat klopt ook.
    Wellicht iemand anders die je probleem kan oplossen?
    Succes Rob

Moderator
    Night

@jadnium: welke versie mac OS / OSX en welke versie Excel?

Bijdrager
    jadinum

Beste night,

macOS Siera V.10.12.5
    Excel voor Mac 2011 V.14.6.7

Bedankt voor jouw reactie
    Jan2

Bijdrager
    snake

MacOS Siera 10.1.1 en Excel for Mac 2011

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.