8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    appletick

iMac 10.5 start niet meer op

Een kennis van me heeft het volgende probleem.

Tijdens een Software-update heeft hij halverwege het proces de computer geforceerd uitgezet. Dit omdat de oppasbaby moest slapen op de kamer waar de computer staat. Hij dacht, ik doe het later wel even opnieuw en dan helemaal.

Bij het opnieuw opstarten vraagt de mac naar zijn password. Hierna wordt wordt het scherm blauw, dan paars en komt er opnieuw de vraag voor het password, en dat blijft zo doorgaan.

Nu dacht ik eerst dat er iets mis was met het password.
    Heb hem toen eerst laten opstarten vanaf de Leopard-DVD en het password opnieuw laten instellen.

Hierna bleek echter dat hij het password wel degelijk slikt. Pas als hij iets anders intikt gaat het venster heen en weer.

Hij wil dus wel opstarten na invoeren van het password maar hij komt gewoon niet verder.

Ik heb gezegd de stekker er vannacht uit te laten, dat wil heel soms nog wel eens iets oplossen.
    Volgens mij reset je dan je pramgeheugen en misschien PMU.
    En als dat niet werkt dat het dan toch tijd wordt voor een bezoekje aan een Applecentre.
    Hij heeft ook geen externe HD / TimeMachine.

Of is er nog iets dat valt te proberen?

Bijdrager
    www.project-euh.com

Misschien opnieuw installeren met behoud van gegevens en dan weer updaten.

Vertel je hem ook even dat je nooit moet uitzetten tijden een update?

Bijdrager
    Dbakker

Ik had vorige week dezelfde loop. Heel vervelend.

Mac helpdesk adviseerde mij:

Je zou eens je mac kunnen opstarten met de shift-toets ingedrukt.
    Je start dan in de veilige modus op. Dat wil wel eens helpen.

Pas wel op:
    je moet de shift-toets erg lang ingedrukt houden totdat je inlogscherm begint.
    Dat kan wel eens een minuutje of 5-10 duren.

Bij mij loste die optie welliswaar niets op maar wellicht bij jou.

Wat bij mij wel werkte banaal maar waar:
    Je systeem opnieuw installeren met behoud van je instellingen (volgens mij de bovenste instelmogelijkheid bij opstarten nieuwe installatie waarbij alles in een nieuw volume wordt geplaatst).

Ik was blij verrast.
    Na deze optie was m’n macje precies zoals ik’m achterliet maar nu zonder het probleem. (incl. add. apps etc.)

Succes
    Douwe-Jan

[edit: aanpassing c in shift met dank aan onderstaande post]

Bijdrager
    MacFG

Met alle respect, Douwe Jan, en voor het nageslacht…

Met de C-toets ingedrukt start je op van een CD, mits deze natuurlijk opstartbaar is… Dus het is niet zo vreemd dat er bij jou na 5 minuten niet zo veel gebeurde.

Met de SHIFT-toets ingedrukt start je op in veilige modus, waardoor items in LuanchAgents en LaunchDemons overgeslagen worden. Hiermee kun je dus uitsluiten of een derde partij verantwoordelijk is voor je problemen.

Het opstarten kan in sommige gevallen zelfs 20 minuten tot een half uur duren, omdat opstarten met Shift ook de harde schijf controleert middels FSCK, net zo lang totdat er geen fouten meer gevonden worden.

Voor mensen die de luxe van meerdere Mac’s kennen… Koppel je Mac’s aan elkaar middels een FireWire kabel en start de “kapotte” mac op met de T-toets voor Target Disk mode. Download op je andere mac de combo-updater, en installeer deze op je kapotte mac, wiens harde schijf als het goed is op je bureaublad (of in de Finder, als je geen harde schijven op je bureaublad toelaat) is verschenen.

Bijdrager
    AST

Brrr, de grote vrees van iedereen die een update draait… uitvallen/uitzetten van de mac… Succes, en laat even weten hoe je het verholpen hebt! :finderoud:

Bijdrager
    appletick

Vandaag is hij niet thuis.

Zal hem laten proberen met shift op te starten wanneer hij er weer is. Als dat werkt is dat het gemakkelijkst.

Als het niet werkt eerst maar eens aansluiten op mijn mac en kijken of ik bij zijn belangrijke documenten kan komen zodat ik die voor de zekerheid even bij mij er op kan zetten.
    En dan maar proberen met de herinstallatie met behoud van gegevens.

Ik laat iig weten wat er geholpen heeft.

Bijdrager
    Hansi2124
    ”appletick”

Een kennis van me heeft het volgende probleem.

Tijdens een Software-update heeft hij halverwege het proces de computer geforceerd uitgezet. Dit omdat de oppasbaby moest slapen op de kamer waar de computer staat. Hij dacht, ik doe het later wel even opnieuw en dan helemaal.

Misschien dat het een volgende keer beter gaat als hij de netwerkverbinding verbreekt (kabeltje eruit halen of Airport uitschakelen). Dan komt er geen signaal meer binnen en stopt het updaten. Een volgende keer kan vanaf dat punt dan weer verder gegaan worden.

Bijdrager
    appletick

Zo, alles weer in orde gemaakt. Heb de tip van MacFG gevolgd.

Had voor de zekerheid het een en ander naar mijn computer gekopieerd maar was achteraf onnodig. Beter dan andersom…

Allemaal bedankt voor het meedenken!
    Scheelt hem toch weer een ritje R’dam en terug.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.