19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    J-R0eN

Illustrator vraagje

Goedenavond mensen,

Ik ben bezig met het maken van een visitekaartje. Ik heb in illustrator een logo gemaakt en deze wil ik vervolgens overbrengen naar inDesign om het kaartje daar vervolgens op te maken.

Van m’n tekst maak ik altijd outline’s omdat ik aparte font’s gebruik. Op deze manier weet ik zeker dat er niets fout kan gaan. Maar nu zit ik met het volgende, ik heb in m’n logo ook meerdere blokken over elkaar heen staan en als ik het logo kopieren naar inDesing (appltje c + appeltke v doe ik altijd gewoon) en wil m’n logo gaan schalen naar de juiste grootte gaat dat niet helemaal lekker, het ene blok schaalt niet goed mee ten opzichte van het andere blok. Nu vroeg ik me af bestaat er soms ook iets als create outline’s voor lijn tekenen zoals bij tekst?

Misschien is me uitleg niet helemaal helder maar hoop dat iemand me begrijpt..

Bedankt alvast.

Bijdrager
    Mezzanine

Waarom plaats je het logo niet in het netto formaat van je document in illustrator?.
    Tekst kan je dan op het netto formaat plaatsen in indesign. :mrgreen:

Bijdrager
    Martin1976

Je kan de verschillende blokken groeperen en dan de groep rasteren. Dan wordt het 1 object die je kan scalen. Als je dat niet wilt, kun je volgens mij ook de blokken groeperen en dan scalen.

Bijdrager
    J-R0eN

@ Mezzanine : ja i.d.d dat is wel de makkelijkste manier, maar omdat ik er al vaker tegen aan ben gelopen dacht ik van ik wil het nu gewoon even weten.

@Martin1976 : Ja Rasterize onder object. Ik heb dit al geprobeerd maar daar ging de kwaliteit erg van achteruit?

Bijdrager
    dimelot

Er bestaat ook een soort ‘create outlines’ voor lijnen.

Dat heet Expand (of Uitbreiden)… te vinden onder ‘Bewerken’

Je kan ook ‘Afvlakken transparantie’ gebruiken en zet dan bij de instellingen 100% vector neer.

Maar je kan ook ‘Object>Pad>Omtrek lijn (of omtrek streek ligt eraan welke versie je hebt)

Is dit wat je bedoeld?

Bijdrager
    J-R0eN

Staat ook onder object :D ,, alleen dit gaf mij ook niet het gewenste effect..

Bijdrager
    dimelot
    ”J-R0eN”

Staat ook onder object :D ,, alleen dit gaf mij ook niet het gewenste effect..

Kan je misschien ff een voorbeeld uploaden? Dan kan ik makkelijker meedenken…

Bijdrager
    J-R0eN

wil je een plaatje? of de ai? ai zou ik zo snel niet weten waar ik die moet uploaden?

Bijdrager
    dimelot

Je hebt PB

Bijdrager
    remisc

in illustrator de boel groeperen?
    Ik zou er zowieso 1 object van maken. dus alles “expanden” en in pathfinder losse delen maken. groeperen en dan in indesign gooien. kan er nooi wat mee fout gaan.

Bijdrager
    dimelot

Nou ik heb even gekeken en het is meer een gevalletje onjuist gebruik van Indesign…. althans dat denk ik

Als jij het logo hebt geplakt, dan schaal jij het met je Selectiegereedschap (Zwarte pijltje) ipv met je Vrij transformatie gereedschap.

Want als ik het doe met het ‘juiste’ gereedschap is er niets aan de hand, maar doe ik het met het zwarte pijltje dan krijg ik jouw probleem duidelijk te zien…

Maar waarom importeer je het niet gewoon?

Bijdrager
    J-R0eN

Ahh wat ongelovelijk stom zeg dit. Nu lukt het me ook. Ik werk ook amper met indesign dus daarom lukte het me dus steeds niet.

Maar waarom importeer je het niet gewoon? : Ik heb geen idee? ik (denk) vind dit het makkelijkst.!

i.i.g. harstikke bedankt voor je hulp

Bijdrager
    dimelot

Graag gedaan…. :D

Bijdrager
    Ton Jager

Een illustrator bestand zou ik gewoon “plaatsen” in Indesign. Dan kun je hem vergroten en verkleinen naar wens en blijft alles gewoon in verhouding. Indesign kan .ai en. eps aan dus dat moet ook geen probleem zijn.

succes

Bijdrager
    Mezzanine

Of slepen vanuit de finder…. :mrgreen:

Bijdrager
    MouseMighty

Nee niet slepen. Het klinkt verleidelijk maar doe het gewoon netjes via “Plaats”. Zo blijft je manier van werken het schoonst, kan er niet iemand per ongeluk een map met beeld van je bureaublad af mieteren.

Bijdrager
    Mezzanine

Niet mee eens,

als je vanuit een “archief” werkt blijft je koppeling gewoon behouden…
    Maar ieder zijn eigen werkwijze :wink:

Bijdrager
    MouseMighty

Voor een enkele afbeelding is het ook best makkelijk hoor. Als je nu 13 foto’s en 3 tekstbestanden in 1 keer wil plaatsen? :wink:

Bijdrager
    Mezzanine

In 1 keer… gaat me niet lukken.
    In de finder :apple: A :apple: C en in de bedoelde kaders in indesign plakken
    ( stuk voor stuk ( er staan er 13 in het klembord ; ),
    vindt ik ook wel lekker werken :innocent:

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.