8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Macosx

Illustrator vraag (Align) ? (OPGELOST)

Ik heb twee objecten rechthoek en tekst, ik wil te tekst centreren in de rechthoek zonder dat de rechthoek van zijn plaats verspringt, hoe doe ik dat ?

:finderoud:

Bijdrager
    Deskman

Met de hand… (lees: niet)

Volgens mij gaat dat niet, met het naderhand centreren van tekst verspringt in Illu altijd het tekstkader.

Bijdrager
    Mezzanine

x-waarde kader overnemen, centreren en hele zwikje met de x-waarde weer op z’n plek zetten.

Bijdrager
    Macosx
    ”Mezzanine”

x-waarde kader overnemen, centreren en hele zwikje met de x-waarde weer op z’n plek zetten.

yep zo doe ik het nu ook, maar dat zou ik wel anders willen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

het is bizar dat zoiets niet kan.
    in Freehand kan je 1 element locken, en dan de andere er op uitlijnen.
    In Illustrator lukt dat niet.

sowieso, als je twee elementen uitlijnt, verschuift soms een elemant, soms het andere, soms allebei.

wat de logica hierachter is is niet te doorgronden

Bijdrager
    stinky

is het misschien een kwestie van wel element boven en onder ligt? heb mezelf er ook wel eens over verbaasd / aan geergerd dat net dat ene element dat niet moest verplaatsen het dan juist wel doet.
    bedenk me nu dat het aan volgorde zou kunnen liggen, of volgorde van selecteren misschien?
    gelijk maar eens proberen hehe…

naschrift;
    needus, heeft geen invloed.
    bij uitlijning naar gelijke zijden verschuift 1 van de selecties naar de uiterste gekozen zijde. bij uitlijning in het midden verschuiven beide selecties naar het gemiddelde midden ofzo. tsjah…

Bijdrager
    Macosx

Ik heb het opgelost, het werkt als volgt:

Met shift klik selecteer je dus de rechthoek en de tekst (in mijn geval dus) vervolgens klik je op het object dat moet blijven staan nog 1 maal er lijkt niets te gebeuren maar dat is niet zo het wordt gefixeerd, vervolgens align je hoe je wil met het pallet.

Bijdrager
    stinky

wow handig! ff geprobeert en het werkt (uiteraard!)
    onthouden:D

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.