9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    svdf

illustrator: van gewoon tekst naar tekst in tekstkader?

Misschien zie ik iets heel lulligs over het hoofd, maar als ik een tekstje in illustrator heb getypt, en ik bedenk me: hey ik wil het tekstje langer maken en over meerdere regels, dan is het niet mogelijk om dat tekstkader er omheen groter te maken… dan vergroot je namelijk ook de tekst. De enige oplossing die ik hier tot nu toe voor heb is appeltje-c, tekstkader maken, appeltje-v… maar is er niet een simpele mogelijkheid om het kader wat om die tekst staat om te zetten naar een tekstkader?

Of zeg ik nu hele wazige dingen?

Bijdrager
    WOZ

Jawel. Tekst selecteren en kopieren. Trek vervolgens een rechthoekje met het tekstgereedschap net als in indd. Plak tekst, klaar;-)

Bijdrager
    svdf
    ”svdf”

De enige oplossing die ik hier tot nu toe voor heb is appeltje-c, tekstkader maken, appeltje-v…

Bijdrager
    MacMartino

Ik begrijp niet goed of je de eerste keer ook een tekstkader gebruikt
    (dus sleep je eerst een ruimte en ga je dan typen?). Is dat zo, dan kan je met
    het open pijltje gereedschap klikken op het kader en deze verbreden, hoger maken etc. zonder dat de tekst ook vergroot wordt. Vervolgens kan je dus meer in het kader typen.

Bedoel je dat?

Bijdrager
    svdf

nee soms vergeet ik eerst een tekstkader te maken, of heb ik het idee dat het niet nodig gaat zijn… of ik plak iets vanuit een ander programma ofzo, dan heeft hij dus geen tekstkader. Maar stel dat ik dan bedenk dat ik wel een tekstkader nodig heb… is er dan niet een optie om om te schakelen? “convert text to textbox” of zoiets?!

Bijdrager
    computer space

In Freehand kan je de handgrepen dubbelklikken, die gaan dan van open naar dicht en vise versa. Met open grepen verander je de container, met gesloten schaalt de tekst mee. Zoiets is er niet in Illustrator?

Bijdrager
    svdf

nee was dat maar waar…ik heb echt vanalles geprobeerd…niet dat het erg is om te knippen en te plakken, maar het moet toch handiger kunnen?! :? :wink:

Bijdrager
    computer space

Nou, insturen als tip om uit de overgekochte macromedia-boedel te jatten.

Bijdrager
    svdf

haha ja dat is een goed idee:)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.