10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    olbo

Illustrator: tint van kleur(staal) maken

Ik heb de laatste tijd veel ruzie met illustrator en photoshop (teveel toeters en bellen?)

Ik wil van zwart een tint van 50% maken (geen nieuwe staal en niet de dekking). Ik heb het zo vaak gedaan, maar ik ben het ineens kwijt (begin dement te worden lijkt wel). Ik dacht dat het bovenin dit venster stond:

Bijdrager
    olbo

Eigenlijk net als in InDesign:

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, alleen mist bij je eerste afbeelding (Photoshop) dat ‘Tint’-vakje, wat er hieronder bij mij wel staat.

Bijdrager
    Carlo

In illustrator kan je een kleur pas een tint geven als het een global color is.

Dubbelklik op de swatch en vink in het eigenschappen venster global aan.

De swatch verandert van uitzicht, rechtsonder krijg je een schuin hoekje.

Nadien kan je een tint geven in het color panel.

Of je creëert een niewe swatch en je vult het percentage zwart in.

Bijdrager
    KarelWillem

Illustrator: Double tap op de kleur in de tool-balk.

Bijdrager
    olbo

Ik zal InDesign en Illustrator wel door elkaar gehaald hebben. Het zijn beiden programma’s van Adobe, maar toch niet gelijk! Daarom loop ik steeds te zoeken….

Bijdrager
    KarelWillem

Nee. Je denkt toch niet dat Adobe de gebruikersinterface van al die apps hetzelfde maakt hè!

Dat zou wat al te simpel zijn.;)

Bijdrager
    GauloisesNL

Dat is wel zeker mogelijk, gewoon in je color panel een 50% tint maken en in je swatch panel slepen.

Bijdrager
    olbo

Nee, dat niet. Maar bij swatches een tintselector zoals InDesign (dacht dat het al zo was) lijkt me veel handiger! Het is tenslotte hetzelfde soort gereedschap.

Bijdrager
    mackerjack

in de nieuwe illustrator is dat dan gewoon een nieuwe kleur, gauloisesnl, maar als je in indesign een tint maakt van een bestaande kleur en je verandert die orginele kleur later, dan verandert de tintkleur mee. en dat gebeurt dus niet in illustrator. dat is de grote lol van een tintstaal.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.