15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Andre Mesker

[Opgelost] Illustrator: onderbroken lijn omzetten naar losse stukjes.

Kwestie: ik moet voor een snijplotter een stippellijn omzetten naar een lijn die uit losse stukjes bestaat. Een onderbroken lijn blijft voor Illustrator gewoon een hele lijn (wat je goed kunt zien als je de weergave op Omtrek zet) en de snijplotter moet juist een perforatie plotten. Ik probeerde het eerst met Object —> Uitbreiden maar dat geeft niet het gewenste effect:

Toen ben ik gaan zoeken op internet en vond een oplossing die werkte: een patroonpenseel. Als ik een patroonpenseel maak van de stippellijn dan gaat daarna het uitbreiden wel goed:

Ik blij, gejuich alom. Totdat de vorm wat complexer wordt, dan werkt een patroonpenseel niet meer. De streepjespatroonpenseel toepassen op onderstaande vorm levert het bizarre resultaat daaronder op:

Is er een manier om er toch voor te zorgen dat ik een streepjespatroon goed om kan zetten naar losse streepjes zodat de snijplotter een perforatie gaat printen? Met een rechte lijn lukt het maar dat is dan ook alles. Meedenken wordt zeer gewaardeerd.:-)

Hartelijke groet,

André

Anoniem

Kan zeker, selecteer dat wat je wilt omzetten >

Dan vanuit menu “object” > path > outline stoke

Bijdrager
    Andre Mesker

<p class=”cite”>pannekoek op 19 juli 2018 om 13:19</p>
    Kan zeker, selecteer dat wat je wilt omzetten >

Dan vanuit menu “object” > path > outline stoke

Bij mijn Nederlandse Illustrator heet dat ‘Omtreklijn’ en dat geeft het zelfde resultaat als ‘uitbreiden’:

En dat is niet de bedoeling. Maar bedankt voor het meedenken!:-)

Bijdrager
    bartb112

Lijn trekken of vorm maken, lijn aangeven als onderbroken, dan maak je er een omtrekstreek van en klaar !
    OBJECT->PAD->OMTREKSTREEK

Bijdrager
    Andre Mesker

<p class=”cite”>bartb112 op 19 juli 2018 om 13:32</p>
    Lijn trekken of vorm maken, lijn aangeven als onderbroken, dan maak je er een omtrekstreek van en klaar !
    OBJECT->PAD->OMTREKSTREEK

Nee, dat werkt niet. Zie mijn reactie boven jouw reactie maar.:-)
    Als ik in weergave modus Omtrek (sneltoets: cmd-y) dit te zien krijg:

Dan zit ik goed. En dat lukt me dus niet.

Bijdrager
    Richele

Je kan de onderbrekingen wel handmatig maken met het gum gereedschap…

Bijdrager
    Andre Mesker

<p class=”cite”>Richele op 19 juli 2018 om 14:17</p>
    Je kan de onderbrekingen wel handmatig maken met het gum gereedschap…

Ja, dat zou een optie kunnen zijn. Maar dat is niet erg nauwkeurig. :-S
    Maar ik neem iedere tip mee. Dank je wel.:-)

Bijdrager
    bartb112

Omtrek weergave! Eerst onderbroken lijn maken dan omtrek streek. Dit is te snijplotten

Bijdrager
    Andre Mesker

<p class=”cite”>bartb112 op 19 juli 2018 om 14:35</p>

Omtrek weergave! Eerst onderbroken lijn maken dan omtrek streek. Dit is te snijplotten

Nee, dat werkt niet. Zie mijn reactie verder naar boven maar. In jouw geval zou de snijplotter allemaal vakjes gaan plotten en dat is niet de bedoeling.
    Het moet een perforatie worden, geen gatenkaas.;-)

Moderator
    Night

Wacht even: ik denk dat TS niet bedoeld dat je ook de dikte van de stippellijn mee moet rekenen en dáár dan een omtreklijn van moet maken. Hij heeft het namelijk over een te plotten perforatielijn:  —  —  —  —  —  —  —  —  —

Maar ook dat is min of meer mogelijk, maar wel met een beetje gehannes in Illustrator. Het kan nl. niet met gebogen lijnen, alleen met rechte lijnen. heb je tóch gebogen lijnen, zoals je voorbeeld van de eurolock-stansvorm dan moet je het model eerst zo groot mogelijk maken, liefst 1000% of meer. Dan exporteer je het geheel als Windows Metafile en opent deze vervolgens weer in Illustrator. Je hebt nu 2 vormen over elkaar. Gooi nu de ononderbroken basislijn weg en je houdt de stippellijnen over. Deze bestaan nu echter uit allemaal kleine rechte stukjes. Omdat je het model eerder al zover vergroot hebt, moet je het nu weer verkleinen naar de juiste maat. Hierdoor worden de rechte lijntjes zó klein, dat het geheel nauwelijks nog van een curve is te onderscheiden.

Dat noemt men – terecht – een “work-around”.

Bijdrager
    Andre Mesker

Wow. Dat is een aparte oplossing. Maar dat ga ik proberen. Zodra ik even tijd heb.:-)
    Als dit werkt dan vind ik het een prima oplossing. Ik hou je op de hoogte.

Bedankt!:-D

Bijdrager
    McJohn

Met uitzondering van de “omtrekmodus” in Illustrator worden vectoren altijd opgemaakt weergegeven in Illustrator. Maw, een lijndikte van 5 pt in Illustrator is in de vectorrealiteit geen vector van 5 pt dik in omtrekmodus (CMD-Y). Je lijndikte is immers ook opmaak. Dus enkel met uibreiden van vectoren etc ben je simpelweg niks omdat je dan gewoon de look ’n feel van de vector gaat omzetten. Je zet in mijn voorbeeld dus met deze techniek een lijndikte van 5 pt om naar rechthoekjes/vectoren van 5 pt hoog.

Nu, misschien geeft dit inspiratie:

1) Je tekent je vorm en je geeft er GEEN lijnkleur of vulkleur aan,.. dus je hebt je pure vector zonder opmaak die je alleen in omtrekmodus kan zien.

2) CMD-C  (en voor het gemak die vector “locken”) en meteen CMD-F om de vector op precies dezelfde positie te copy/pasten.

3) Nu heb je dus 2 vectorlijnen boven elkaar die je alleen in omtrekmodus kan zien

4) Geef nu je bovenste vectorlijn (daarom dat het locken van de onderste wel makkelijk is) de look’n feel dat je wil hebben en breidt die vorm uit

5) Unlock al je vectoren en selecteer alle paden, dus de ene die je enkel in omtrekmodus kan zien, en je rechthoekjes die je hebt bekomen door de vorm uit te breiden daarnet.

6) Bij pathfinder gebruik je nu omtrek.

7) Nu enkel nog een kwestie van de losse stukjes te verwijderen en je hebt je losse vectoren.

Sidenote:
    Bij deze techniek is de volgorde van je streepjes geswitched. Maw, waar oorspronkelijk je streepje visueel zat, zit er nu in de tussenruimte ernaast. Doch je zou dit eventueel kunnen oplossen door de streepjeslijn in 2 kleuren te zetten en dan met het nodige CMD-C / CMD-F werk en “selecteer zelfde vulkleur” het te krijgen hoe je het oorspronkelijk wou.

Zo zou je het kunnen proberen:

1) Je hebt opnieuw je onopgemaakte vector en je voert CMD-C uit

2) Je locked die vector

3) Je gebruikt CMD-F zodat je die vector op precies zelfde plaats hebt en je geeft die een kleur en lijndikte.

4) Je gebruikt opnieuw CMD-F en je geeft er je streepjeslook aan met een andere kleur.

(dan heb je dus het optische effect van streepjes lijn met 2 kleuren)

5) Je breidt beide vormen uit zodat het rechthoekjes worden die tegen elkaar aanstaan

6) Je selecteert met zelfde vulkleur de kleur die voor jou overbodig is, om dus tot gewenste streepjes te komen.

7) Je unlocked alle objecten, dus de onderste die je tijdelijk op slot hebt gezet

8) Opnieuw “Pathfinder” omtrek kiezen.

In dit voorbeeld heb ik beslist dat de “groene balkjes” overbodig zijn en wil ik dus dat de paarse balkjes mijn streepjes worden, dus moet je omgekeerd redeneren en enkel overhouden wat je wilt dat van je vector wordt weggesneden… (klinkt complex, maar is vrij logisch)

Moderator
    Night

Ook een elegante oplossing 👍 Alleen wel heel erg bewerkelijk als je heel veel stippels hebt.

Bijdrager
    Andre Mesker

Verhip, dat zou ook moeten werken. Nou, opgelost zou ‘k zo zeggen.:-)

Bedankt voor de uitvoerige uitleg McJohn. Tof!

Bijdrager
    McJohn

Geen probleem hoor, het soms niet te ver zoeken… heb ik ook al geleerd. 😀

@night: Nou,… valt erg mee hoor. Met die kleurtjes werken en dan selecteren zelfde vulkleur/lijnkleur is het een werk van “enkele seconden” Als je het pad dat je uiteindelijk wil overhouden transparant zet, blijft dit buiten schot. 😉

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.