11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

Illustrator naar pdf voor printer

Hallo!

Ik heb een illustrator CS5 bestand gemaakt met 2 artboards van ieder A0 formaat.
    In de artboards staan een paar kaarten die ik heb gemaakt die geprint moeten worden.
    Niet bij een echte drukker maar bij de print afdeling van de academie.
    Ik heb het bestand opgeslagen als pdf wat resulteerde in 2 pdfjes van ongeveer 1 mb per stuk.
    De kaarten zijn namelijk puur lijnen en vlakken.

MAAR! de pdf wordt niet geprint. De printer moet eerst heel lang nadenken en dan gebeurd er vervolgens niets…. Ik denk dat de printer het niet trekt om een A0 vector bestand om te zetten naar pixels?

Hoe kan ik dit oplossen? Heb al verschillende pdf opties geprobeerd maar zonder resultaat.
    Exporteren naar jpg is niet te doen voor high res A0…
    Heeft iemand hier een idee over?

Alvast super bedankt voor de hulp!

Bijdrager
    olbo

Heb je Distiller? Zo ja, gooi daar eens de EPS op en probeer deze PDF…

(ik wist niet dat een vector voor de printer omgezet wordt naar pixels)

Bijdrager
    Vin

Ga ik proberen. Wat zou er anders aan die pdf zijn dan?

EDIT: wat moet ik bij eps export opties kiezen? format non of tiff 8 bit color?

Bijdrager
    Vin
    olbo op 25 november 2010

(ik wist niet dat een vector voor de printer omgezet wordt naar pixels)

Dat weet ik ook niet? Dacht t. Is dat niet zo dan?
    het is een plotter. Met zo’n rol. Weet niet welk model.

Bijdrager
    olbo

Er kunnen wat instellingen beter ingesteld zijn. PDF 1.3 gaat beter om met transparantie heb ik gemerkt. Bestand wordt wel wat (overbodig) groot. Maar dat moet je maar voor lief nemen. Misschien kunnen er hier andere mensen je in adviseren (hier op het forum).

De format non of tiff 8 bit color heeft volgens mij te maken met de preview en niet met de daadwerkelijk bestand wat naar de printer wordt gestuurd.

Het is ook een beetje uitproberen…

Bijdrager
    fatboysmart

Uiteindelijk wordt elk vector bestand omgezet maar pixels. De tijd van penplotters is allang voorbij.

Probeer de PDF/X1 instelling eens, dan wordt het bestand als PDF 1.3 weggeschreven (zoals Olbo al opmerkte), en bevat het geen transparantie e.d. meer maar wordt die omgezet naat bitmap (pixels). Geen garantie dat het werkt, maar het is het proberen waard.

Bijdrager
    Leander

Ik heb een illustrator CS5 bestand gemaakt met 2 artboards van ieder A0 formaat.
    In de artboards staan een paar kaarten die ik heb gemaakt die geprint moeten worden.
    MAAR! de pdf wordt niet geprint. Hoe kan ik dit oplossen?

Simpel, verklein de artboards van A0 naar de afmetingen van de kaarten. Dus iedere kaart z’n eigen artboardje.

Bijdrager
    Vin

Thanks voor de reactie!
    Ik ga dit maandag gelijk testen. Helaas is de printer morgen al dicht…

@olbo & fatboysmart ik zal pdf 1.3 een testen.
    Maar denken jullie ook dan dat t problematisch voor de printer was om A0 transparante vlakken e.d. te rasteren? Wat zou eventueel een andere optie zijn? Zou graag uit voorzorg ook al meerdere bestanden klaarmaken zodat ik die gelijk kan proberen als pdf 1.3 niet lukt. Laat het namelijk printen door iemand anders omdat ik enorm druk ben met afstuderen…

Bijdrager
    fatboysmart

Zijn de bestanden zelf geheel vector of heb je ook bitmap (foto’s e.d.) erin zitten?

Als je transparantie gebruikt hebt, dan zou dat zeker het probleem kunnen zijn. PDF 1.3 zou dat moeten oplossen. 1.3 zorgt ervoor dat alle transparante delen omgezet worden naar bitmap bestanden (pixels). De PDF zal er groter door worden, maar toch makkelijker te verwerken door sommige printers.

Bijdrager
    Vin

Ik heb alleen maar vector in mijn bestanden.
    gaat dan pdf 1.3 nog steeds werken denk je?
    Morgen ochtend ga ik het gelijk proberen bij die printer.

Bijdrager
    Vin

PDF1.3 was de trick! Allen hartelijk bedankt voor de hulp!!
    De bestanden bleven erg klein; slechts 700 kb voor een A0. Dus dat was ook wel prettig. Voor de zekerheid had ik ook 300dpi tif én jpg klaargezet maar die waren gelukkig niet nodig.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.