16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Pokerface

Illustrator lettertype melding

Ik zit al heel lang met deze vraag en nu is het tijd om deze met jullie te delen.
    In Illustrator krijg je een melding wanneer je een document opent en de gebruikte fonts niet aanwezig zijn.

http://cdn.onemorething.nl/uploads/community/75668fa86b20e41958bac527eb2185813f3f88be_0.png

Normaal gesproken staat er in het bovenste gedeelte een sterretje achter de fonts die niet geladen kunnen worden. Die kun je dan vervangen door fonts uit het onderste gedeelte (of alsnog laden). Het gebeurt echter af en toe dat er achter geen enkel font een sterretje staat. Waarom dan toch die melding? Is er dan iets mis met het font? Ik klik de melding nu altijd weg omdat ik geen problemen in het document zie, maar ik wil graag weten wat deze melding betekent.

Bijdrager
    macmaus

Kan het zijn dat er op een verborgen laag of een verborgen item een font in gebruikt wordt?

Bijdrager
    Pokerface

Helaas, geen verborgen lagen. Ook geen losse ankerpunten/lege tekstpaden. Wat bedoel je met verborgen item in een font?

Bijdrager
    macmaus

Oh, sorry, ik bedoelde: of in een verborgen item een font gebruikt wordt. Dus met alt-cmd-3 kijken of er geen verborgen items in staan.

Bijdrager
    Andre Mesker

Gebruik je een fontbeheer-programma zoals bv Suitcase?
    Die activeert automatisch de benodigde fonts maar reageert regelmatig pas nadat je de melding hebt gekregen dat er fonts missen.
    Dus je opent een document, krijgt een melding, gaat door met het openen van het document en dan pas worden de fonts die missen geactiveerd door je fontbeheer-programma.

Bijdrager
    Blieper

Ik weet niet om welke versie het gaat, maar als het CC is dien je sowieso de Verdana actief te hebben anders start het programma niet.
    Wellicht heb je wat fonts van het systeem verwijderd en daardoor krijg je die melding. Je mag eventueel wel even een PM sturen dan kijk ik of ik die melding hier ook krijg?

Bijdrager
    Pokerface

@Macmaus: Nope, geen verborgen items.

@Andre
    Mesker: Ik gebruik Suitcase. Ik zal eens testen door eerst de gebruikte fonts te laden en daarna het bestand te openen. Daarmee sluiten we misschien Suitcase uit als boosdoener.

@Blieper
    : We werken momenteel met CS5, maar ook in oudere versies speelde dit al. We hebben net CC aangeschaft, maar nog niet in gebruik genomen. Verdana heb ik altijd actief staan, dus dat gaat bij ons geen probleem opleveren.

Herkent niemand dit probleem?

Bijdrager
    Andre Mesker
    Pokerface op 03 december 2013

Herkent niemand dit probleem?

Ik herken het probleem wel hoor. In Indesign heb ik dat ook wel eens. Eigenlijk ben ik er altijd van uit gegaan dat Suitcase een beetje laat de fonts activeerde maar als ik het mis heb dan ben ik ook wel benieuwd naar de oorzaak.

Op zich is het ook geen probleem want je mist uiteindelijk geen fonts.:)
    Ik wacht af wat jouw bevindingen zijn.

Bijdrager
    mrschillemans

Goedemorgen Allemaal,

Ik heb deze melding ook net gekregen in cs6.

Ik weet dus niet of het uit maakt in verband met MAC // WINDOWS

Ik werk op de MAC.

Font die ik probeer: http://www.dafont.com/pacifico.font

Ik heb helaas geen windows pc in huis zou iemand dat kunnen testen en terug koppelen of de font dan wel werkt?

Bijdrager
    mrschillemans

Ik heb nog even zitten kijken en in andere programma’s werkt de font wel! het ligt dus aan illustrator!

Bijdrager
    mrschillemans

Goedemorgen Allemaal,

Ik heb het probleem voor mij verholpen.

Het lettertype geeft inderdaad een * aan achter de font.

Wat blijkt nou dat je de style moet aanpassen ( regular, bold of wat er ook mag staan )

Nadat ik die vanaf normal heb afgehaald werkt de font!

Ik hoop voor jullie ook

Fijne dag nog!

Bijdrager
    Pokerface

Als er een * achter het font staat, dan weet ik wat ik moet doen. Het gaat er mij juist om wat ik moet doen als er geen * achter staat.

Bijdrager
    Pokerface

Ik heb nog eens getest met het font alvast geladen. Ook dan komt de melding in Illustrator. Nog geen oplossing gevonden.

Bijdrager
    Andre Mesker
    Pokerface op 16 december 2013

Ik heb nog eens getest met het font alvast geladen. Ook dan komt de melding in Illustrator. Nog geen oplossing gevonden.

Poeh, dat had ik niet verwacht. Nu ben ik het spoor ook even bijster.:roll:

Bijdrager
    MissDsign

Is je probleem al opgelost Pokerface?
    Uit ervaring weet ik dat Suitcase het beste eerst kunt opstarten en de fonts te laden, voordat je je programma’s opstart.
    InDesign pikt het wel op, wanneer je in de achtergrond ineens in Suitcase iets verandert, maar Illustrator en ok Photoshop hebben daar moeite mee.

Succes!

Bijdrager
    Pokerface

Hoi MissDsign,

Het probleem bestaat nog steeds. Suitcase start bij mij automatisch op als ik m’n Mac aanzet. Pas later start ik Illustrator op. Daar zit het hem dus niet in. Overigens werkt dat Autoload bij mij ook prima in Illustrator. Maar dus niet in sommige gevallen. Over een tijdje gaan we over op Mavericks, Adobe CC en de nieuwste Suitcase. Ben benieuwd of daarmee het probleem is opgelost. Wordt vervolgd…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.