9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBeer

Illustrator laadt uitgeschakelde fonts

Ik beheer mijn fonts vanuit Suitcase. In Lettertypencatalogus heb ik alle fonts die in het systeem zitten en ik amper gebruik uitgeschakeld.

Echter, Adobe Illustrator laadt alle fonts… ook de fonts die ik in Lettertypencatalogus heb uitgeschakeld…. Andere programma’s laden alleen de ingeschakelde fonts.

Hoe is dit nu mogelijk? Illustrator is behoorlijk traag door al die fonts.

Bijdrager
    marloez

Das apart…!! Net even gechecked, maar geen last van hier…Fonts die uitstaan zijn ook niet aanwezig in illustrator…:?

Bijdrager
    walterb

Adobe heeft een eigen fonts map in de Bibliotheek staan, doe eens een zoek-actie op ‘fonts’, het zou kunnen dat illustrator (ook andere adobe progs?) dus apart fonts aan heeft staan.

Bijdrager
    MacBeer

wat een geklungel is dat fontbeheer is OSX!!!

In de bibliotheek van mijn useraccount staat een fontmap. En de fonts die daarin zitten worden dus door Ill. geladen. Echter, in Lettertypencatalogus staan die fonts in de useraccount gewoon uitgeschakeld!
    Ik vind het raar dat ze in de fontmap blijven staan en niet in een map met ‘disabled fonts’ verplaatst worden…

Bijdrager
    EagerB0bNerd

fontbeheer onder OSX is inderdaad een hel.

Ik werk met Fontagent Pro, wat op zich aardig werkt.
    Maar ik heb ook een ellenlange fontlijst. In Illustratior ibijvoorbeeld s de hele lijst denk ik één meter lang !
    De meeste fonts in deze lijst heb ik zelf niet aangezet, laat staan dat ik erom gevraagd heb of ze op mijn systeem geinstalleerd mochten worden.

Ik heb, toen ik deze mac net had geprobeerd om een mooie “clean and lean” fontlijst te krijgen door alle niet gebruikte fonts weg te gooien.
    Dat zijn er nogal wat o.a MS-fonts, aziatische fonts, Adobefonts, vier versies van courier, drie helvetica’s, meerdere brush scripts, allerlei fantasieletters zoals die geinige Comic Sans.

Ik ben er meer dan twee hele dagen mee bezig geweest, het is me niet gelukt.
    Of het systeem werd instabiel, of de fonts kwamen om mysterieuse wijze weer terug.
    Uiteindelijk, na meerdere systeem-herinatllaties heb ik het maar opgegeven.

Wat dat betreft was OS9 met ATM de luxe wel zo pretiig.

Bijdrager
    walterb

Fontbeheer is in mijn ogen het zwakste van OSX, inderdaad staan er overal verspreid fontjes, en dan te bedenken dat windows standaard een enkele fontmap heeft.
    Programma’s als Illustrator en MS office gooien ook een berg fonts in het systeem.
    Fontagent is netjes omdat het zelf de fonts verplaatst en bijhoudt, maar de programmafonts ziet ie niet automatisch.
    Suitcase heeft i.m.o. als zwakste punt een onhandige duplicaten-optie (weleens 2000 dubbels opgeruimd?)
    Fontagent is soms nogal traag met opstarten van fonts.
    Hebben jullie ervaring met Font Reserve? Ik heb ‘m hier op een ander werkstation als test draaien, het is niet zo’n fijne interface, maar het reageert snel met activeren en zet ze ook weer uit, na gebruik.

Bijdrager
    MacBeer

Ik heb niet de indruk dat het probleem ligt bij een beheerprogramma als Suitcase of Fontagent. Mijn Suitcase is leeg en de fonts die in Illustrator opduiken verschijnen niet in Suitcase.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

nee, het probleem ligt in OSX, oa het feit dat er fonts op wel zes verschillende plaatsen kunnen staan, en dat het een meertalig systeem is helpt ook niet echt.
    Verder zijn er idd programma’s die fonts intstaleren, of nodig hebben om te kunnen werken.

In Tiger schijnt het fontbheer verbeterd te zijn, wat ook hast niet anders kan.
    Fontbook van Apple zoals het nu is is een uiterst knullige applicatie, niet geschikt voor professioneel gebruik.

Bijdrager
    marloez

geen idee waar iedereen het over heeft…heb werkelijk nergens last van! Ik activeer en deactiveer al mijn fonts gewoon in Suitcase…werkt uitstekend! Niks geen gedonder mee…

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.