8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    mackerjack

illustrator fonts per document

in indesign kan ik per document fonts gebruiken door die in een mapje ‘document fonts’ te plaatsen in dezelfde map als mijn indesign bestand. is zoiets ook mogelijk met illustrator bestanden? ik kan hier niets over vinden.

Bijdrager
    mekker

kan met art files

Bijdrager
    Whamp

Zover ik weet kan dat nog steeds niet.
    Zelf zou ik de fonts omzetten naar contouren en dan bewaren onder een nieuwe naam (heb je het origineel ook nog).

Bijdrager
    mackerjack

art files is heel mooi voor het verzamelen van alles wat bij een illustrator document hoort maar daar ging het mij niet om.
    het is de bedoeling dat ik in een bepaald illustrator document fonts kan gebruiken die verder niet op mijn computer zijn geĂ¯nstalleerd.
    in indesign kan dat wel op de bovengenoemde manier. ik hoopte dat dat ook met illustrator zou werken maar dat is niet het geval.
    misschien is daar een andere manier voor.

Bijdrager
    mekker

ok dat ken ik niet, gebruik indesign niet zo heel vaak. Dus dan kan je fonts gebruiken zonder via fontexplorer (of whatever fontprogramma ) deze te activeren?

Bijdrager
    mekker

# mackerjack, vond dit eel een interessante vraag dus er gisteravond nog even ingedoken, ik kwam dit tegen : If you would like your file to only be available to Adobe software, Select the Adobe application and save them in the Adobe Fonts folder.

hiervanuit redeneerend een mapje fonts gemaakt in de illustrator programma map en hier een font in geplaatst, als je vervolgens illustrator start is dit font alleen in illustrator beschikbaar.

Dit is geen per document oplossing maar misschien een stap in de richting…

Bijdrager
    macmaus

Volgens mij gaat het iets verder dan alleen het font in de Adobe Fonts folder zetten: Als je vanuit Indesign een pakket maakt, komt er in het font-mapje een “AdobeFnt13.lst” bestand te staan. Het lijkt erop dat dit bestand ervoor zorgt dat het Indesign bestand de juiste fonts activeert, sterker nog: het zorgt ervoor dat fontbeheer programma’s als FontExplorer en Suitcase worden “overruled” als het op auto-activatie aankomt.

Bijdrager
    mackerjack

in de map waar het indesign bestand staat zoekt indesign naar een mapje “document fonts” en activeert de fonts die daarin staan voor alleen dat indesign document. en dat wilde ik dus graag ook voor illutrator.

het fontmapje bij het adobe programma doet dat voor alle adobe bestanden. dat kende ik al (al gebruik ik het nooit) maar bedankt voor het meedenken.

het gaat om een font dat speciaal is gemaakt voor een klant. deze wil absoluut niet dat het voor iets of iemand anders wordt gebruikt. om niet het risico te lopen dat ik het per ongeluk in een document van een ander gebruik pas ik dus deze schitterende oplossing in indesign toe. en diezelfde oplossing had ik dus graag ook in illustrator gezien.

ik zit er nu over te denken om een hele aparte gebruiker aan te maken waarin ik uitsluitend voor die klant bezig ben. dat zou ook het programma gebruik wat makkelijker maken, denk ik. ik gebruik namelijk voor die klant cs6 en voor veel andere klanten nog cs5 omdat zij daar ook nog mee werken en het uitwisselen dan geen problemen geeft.

maar dat is weer een ander ‘probleem’.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.