16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Jesper

Illustrator file to SWF

Hoi mensen,

Ik zit met het volgende. Wanneer ik in Illustrator een werkje exporteer naar .swf dan zijn in die .swf de kleuren altijd donkerder dan dat ik er in Illustrator mee werk. Wanneer ik een .ai file in Flash importeer, dan blijft de kleur ook gewoon licht. Terwijl ik liever die donkere kleur wil houden die ik te zien krijg wanneer ik naar .swf exporteer. Denk dat het iets met kleur profielen te maken heeft?

Wie o wie kan me helpen? Dat ik precies zelfde kleur krijg als ik een .swf vanuit Illustrator exporteer en ik een .ai in Flash importeer?

Bijdrager
    Kyokushinkai

Is het Illustrator document in RGB?

Bijdrager
    Jesper
    ”Kyokushinkai”

Is het Illustrator document in RGB?

Mijn scherm is nogal oud aant worden (2e hands) dus is normaal wat bleek en bruin vandaar dat ik met color sync een kleurprofiel heb gemaakt die de kleuren wat beter weergeeft. Het werkje wat ik in Illustrator gemaakt heb staat op dat profiel, en het is RGB.

Bijdrager
    MacBeer

Tja, je kan beter de monitor calibreren met een hardware-calibrator… Probeer eens tijdelijk te switchen naar sRGB misschien gaat dat beter.

Bijdrager
    Jesper
    ”MacBjorn”

Tja, je kan beter de monitor calibreren met een hardware-calibrator… Probeer eens tijdelijk te switchen naar sRGB misschien gaat dat beter.

Das voor mij geen optie. En ik vind het nogal klote dat mensen op dit forum altijd gaan zoeken naar alternatieve oplossingen. Er moet toch een manier zijn dit te fixen zonder opnieuw calliberen en shit?

Bijdrager
    F_Vervoort

En ik vind het nogal klote dat mensen op dit forum altijd gaan zoeken naar alternatieve oplossingen.

@Jesper
    Je doet je leeftijd alle eer aan met deze idiote opmerkingen. Mensen bieden je een mogelijke oplossing aan. je zou beter deze raad aannemen in plaats van wild om je heen te slaan met statements die op niets slaan. Het enigste wat je bewijst met dit soort statements is je eigen onkunde!

Bijdrager
    Jesper
    ”F_Vervoort”

En ik vind het nogal klote dat mensen op dit forum altijd gaan zoeken naar alternatieve oplossingen.

@Jesper
    Je doet je leeftijd alle eer aan met deze idiote opmerkingen. Mensen bieden je een mogelijke oplossing aan. je zou beter deze raad aannemen in plaats van wild om je heen te slaan met statements die op niets slaan. Het enigste wat je bewijst met dit soort statements is je eigen onkunde!

Hoe kan ik nou tijdelijk switchen naar sRGB als alle kleuren er dan niet uit zien? En ik heb geen kleurencallibrator thuisliggen hoor, jij wel?

Bijdrager
    Jesper

Net nog even gekeken en wat zitten rommelen. Als ik nu vanuit Illustrator opsla als .swf dan blijven de kleuren gelijk. Maar wanneer ik de .ai file importeer in Flash veranderen de kleuren. Hoe kan dat?

Bijdrager
    MacBeer
    ”Jesper”
    ”MacBjorn”

Das voor mij geen optie. En ik vind het nogal klote dat mensen op dit forum altijd gaan zoeken naar alternatieve oplossingen. Er moet toch een manier zijn dit te fixen zonder opnieuw calliberen en shit?

Ik begrijp je frustratie maar als er geen eenvoudige oplossing IS dan zal je moeten zoeken naar ALTERNATIVE oplossingen. Waarom denk jij toch altijd zo gemakzuchtig joh?
    Registreer je even op het forum van Erik Koldenhof en stel je vraag daar… de mense die daar komen weten alles van kleurmanagement. Je zal zien dat het niet een kwestie is van een knopje omzetten. Neem gewoon even de tijd om je te verdiepen in de materie.

Bijdrager
    MacBeer
    ”Jesper”

Net nog even gekeken en wat zitten rommelen. Als ik nu vanuit Illustrator opsla als .swf dan blijven de kleuren gelijk. Maar wanneer ik de .ai file importeer in Flash veranderen de kleuren. Hoe kan dat?

AI is geen native flash-formaat. Ik was in de veronderstelling dat je als SWF exporteerde…. anders had ik je eenvoudingweg erop gewezen dat je als SWF moet exporteren omdat op deze manier de kleurinformatie van Ill. naar Flash wel goed is. Waarom dat is? Ik vermoed omdat de kleurinformatie op een dusdanige manier wordt opgeslagen in een .swf zodat Flash deze kan inlezen.

Bijdrager
    Jesper

Is hier geen oplossing voor om toch de kleuren te behouden wanneer ik een .ai file importeer in Flash?

Bijdrager
    bieg

jesper, ik denk dat je zojuist tegen een van de begrenzingen van beide paketten ben tegenaan gelopen.

.

je converteert van adobe naar macromedia.
    als ik bv zelf iets uit een aangeleverd word.doc haal en naar ps zet gaan de kleuren ook verschuiven.

ik denk zelf dat he ontstaat doordat je naar een neit eigen pakket exporteert.
    zie het als text scannen met OCR; dat gaat ook niet altijd 100% goed.

ik begrijp je frustratie.

bieg

Bijdrager
    Erik

Jesper, wat je hier tegenkomt heeft ongetwijfeld te maken met het verschil tussen enerzijds ICC compatibiliteit van Adobe Illustrator, en anders het ontbreken daarvan in Macromedia Flash.

Ik zal er eens wat dieper induiken (niet nu) en je het proberen uit te leggen.

In dit specifieke geval is calibratie hardware a la EyeOne, Spyder, Optix niet de uitweg omdat er een verschil zit tussen beide applicaties qua ondersteuning van de ICC profielen (uiteraard wordt de weergave ervan wel betrouwbaarder met zo’n oplossing).

Probeer eens het volgende:
    – Open je Systeem voorkeuren – beeldscherm, tabblad Kleur.
    – Bekijk welk profiel er aan je beeldscherm is gekoppeld.
    – Stel in Adobe Illustrator hetzelfde profiel in voor je document (wijzig menu: ken profielen toe…)

Als het goed is zie je de RGB kleuren in Adobe Illustrator nu hetzelfde als in Flash.
    Dat komt omdat Illustrator nu dezelfde kleurruimte gebruikt als je beeldscherm, alsof je geen ICC gebruikt dus.

Verder ben ik het wel eens met de ‘opmerkingen’ van de anderen over de manier waarop je reageert. Kleurbeheersing kan extreem lastig zijn en de mensen proberen je in ieder geval te helpen om het geheel opgelost te krijgen.

Probeer daar alsjeblieft rekening mee te houden.

Groet,

Erik

Bijdrager
    Erik

Ik zit net nog even je reacties door te pluizen Jesper, en je werkt dus al in ‘monitor RGB’?
    Dan zou ’t al goed moeten gaan (theoretisch gesproken).

”Jesper”

…Wanneer ik in Illustrator een werkje exporteer naar .swf dan zijn in die .swf de kleuren altijd donkerder dan dat ik er in Illustrator mee werk. Wanneer ik een .ai file in Flash importeer, dan blijft de kleur ook gewoon licht. …

”Jesper”

…Net nog even gekeken en wat zitten rommelen. Als ik nu vanuit Illustrator opsla als .swf dan blijven de kleuren gelijk. Maar wanneer ik de .ai file importeer in Flash veranderen de kleuren…

Ik ben benieuwd wàt je hebt zitten rommelen. Want het antwoord ligt ten dele daarin.

In mijn variant van AI en Flash kan de .ai niet direct worden geïmporteerd, en verloopt de import mbv. Quicktime. Dan veranderen de kleuren ook nog licht. Wanneer ik vlakken kopieer vanuit Illustrator naar Flash, werkt het goed, mits ik het .ai document in dezelfde kleurruimte zet als mijn beeldscherm.

Ik krijg het idee dat ook aan jou kant de Quicktime er tussen zit tijdens het importeren van de .ai.

Erik

Bijdrager
    chilli dude

probeer eens van illustrator te gaan naar freehand en vervolgens van freehand naar flash…gewoon kopieren dus…

Bijdrager
    Erik
    ”Jesper”

Bedankt voor de hulp!

Graag gedaan Jesper, fijn dat we je hebben kunnen helpen :|

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.