16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    zoing

Illustrator-file in Photoshop: moiré

Ik heb hier een Illustrator-file met heel wat maskers en dégradés in. Om veilig te spelen naar output toe, wil ik de file openen in Photshop en bewaren als tif. Maar ik krijg een gigantisch moiré-effect in een dégradé op de achtergrond (over de hele pagina, ongeveer A4 groot).
    Wat kan ik hier aan doen om een mooie file te krijgen?
    Hoe komt die moiré daar eigenlijk in?

Bijdrager
    walterb

uhm, wat is een dégradé?

Bijdrager
    marloez

een gradient, verloop;)

(ga ik vanuit:P )

Bijdrager
    walterb

Is het moiré alleen op het scherm te zien? Of zie het ook op output, in principe krijg je toch geen rasters te zien in photoshop?

Bijdrager
    Fabio

enne, misschien een stomme vraag… maar zie je het ook als je de afbeelding op 100% bekijkt, dus zonder in of uit te zoomen? het lijkt me inderdaad nogal vreemd om ‘zomaar’ moiré te zien te krijgen…

Bijdrager
    Martino

Of werk je met een heleboel cirkels? Dan is het geen moiré maar interferentie. Dat zou je dan eigenlijk in AI al moeten zien.

Bijdrager
    dennie

Kan je een screenshot/afbeelding plaatsen want het lijk mij heel erg sterk dat je moire kan zien op scherm.

Het gebeurt wel eens bij spiekers of bij sommige huizen waar hele kleine steentjes zitten ik ben benieuwd hoe het bij jou eruit ziet misschien is er oplossing.

Bijdrager
    Freek.

Even het plaatje posten, blijft een beetje een slag in de rondte gissen zo…

Bijdrager
    OohDie

En vanuit Illustrator exporteren als Tiff, Photoshop importeert een Illustrator bestand als PDF die hij dan rastert.
    Als je met veel gradients en transparantie werk kunnen er rare dingen gebeuren.

Bijdrager
    Freek.

Maakt het uit als je een nieuw Photoshopbestand op A4 aanmaakt en het Illustratorbestand daarin plaatst ? Of gaat dat helemaal niet ?

Bijdrager
    dennie

Om eerlijk te zeggen is het wel zonde om een illustrator bestand om te zetten naar photoshop

dag alle vectoren :oops:

Bijdrager
    zoing

sorry, ben even weg geweest.
    Om een paar vragen te beantwoorden:
    je ziet het moiré-effect ook op 100%, jammer genoeg.
    Ik wil de file omzetten naar een tif om te vermijden dat de drukker problemen zal krijgen met het moeilijke Illustrator-bestand.
    Ik zal een screenshot plaatsen, maar leg me even uit hoe ik dat moet doen…

Bijdrager
    Freek.

KLIK: Eigen afbeelding plaatsen in 8 stappen

PS: foto’s in het forum mogen maximaal 590 pixels breed zijn.

Bijdrager
    marloez

freek was me voor;)

welke problemen verwacht je dan dat zich voor gaan doen bij de drukker? Je zou ook een pdf kunnen maken, kan je meteen zien of je zelf alles goed hebt gedaan met transparantie en afvlakking. En uiteraard altijd een printje meegeven, ter referentie.:)

Bijdrager
    zoing

Bedankt FreekMac,
    ik heb een nieuwe file aangemakt in Photoshop en dan de tekening geplaatst en het resultaat is OK.
    Dus probleem opgelost…
    Toch bedankt voor jullie reacties.
    Enne, ik verwacht echt wel problemen bij de drukker, temeer omdat ik niet weet wie het is. Ik doe deze job in onderaanneming en ik wil graag problemen vermijden omdat mijn klant me volledig vertrouwt en zijn lot in mijn handen legt.

Wat het plaatsen van een beeld betreft, ik ga mij daar eens rustig op toe leggen voor een volgende keer.
    Bedankt allen.

Bijdrager
    danielpunt

Ik ben toch wel benieuwd hoe moire er in het beeld uitziet?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.