19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Carretje26

Illustrator CS6 – simpel bestand, grote bestandgrootte

Omdat ik er zelf echt niet uit kom en geen idee heb waar het fout gaat, hoop ik dat jullie me kunnen helpen.

Ik heb een simpel Illustrator bestand gemaakt, maar als ik deze opsla als .ai is het bestand 11,1 MB.
    Geen idee waarom hij zo groot wordt. Het lijkt me dat het bestand maximaal een paar honderd KB hoort te zijn.

Het bestand ziet er zo uit:

– 1 laag
    – 100% zwart

Hopelijk is het een of andere simpele instelling die mijn voorganger verkeerd heeft ingesteld (ik heb net een nieuwe baan en heb haar mac overgenomen).
    Alle tips zijn welkom!

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is wel heel groot ja.

Ik heb hetzelfde ding gemaakt (Trace in Illustrator).
    Bewaard op ongeveer A4 formaat.

Het resultaat is 82 KB.

Bijdrager
    Carretje26

Allereerst bedankt voor je snelle reactie.

Mijn vermoeden was dus goed dat het bestand veel te groot is als ik het op sla.
    Toevallig tips waar het aan zou kunnen liggen?

Moderator
    Mac Daddy

2 dingen waar ik snel aan denk.
    1: Zou er wellicht een bitmap onderdeel in kunnen zitten? Een grote pixellaag (of element) kan voor wat extra MB’s zorgen.
    2: Wat gebeurt er als je ‘opslaan als…’ doet? En staat er in het keuze menu dan het compressie en pdf vinkje aan?

Ik heb net even een reeks illustrator bestanden van een recent project bekeken. Een heleboel zijn een aantal KB, maar een enkele (waar bitmap in zit) zijn een paar MB. Eentje is 17MB, maar ik geloof ik dat ik die zonder compressie had opgeslagen, omdat Illustrator traag werkte en dat wellicht een oplossing kon zijn.

Bijdrager
    Shmoo

Dit heeft te maken met uit hoeveel vector punten het object bestaat.

Veel van dit soort punten betekent ook dat je een zwaarder bestand krijgt.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb de afbeelding laten tracen door Illustrator.
    Waarvan je dus weet dat je sowieso te veel ankerpunten krijgt; resultaat het al eerder genoemde bestand van 82 KB.

Bijdrager
    Shmoo

Ja maar jij trace vanuit dit voorbeeld en waarschijnlijk met CC.

TS maakt waarschijnlijk een trace met Illy CS6 en vanaf een 300dpi veel grotere afbeelding waar eigenlijk veel meer gereedschap rondom het item staat. Dat zijn twee totaal verschillende dingen.

Bijdrager
    Carretje26

Bedankt voor het snel meedenken!
    Er zit geen bitmap in het bestand en ook mijn ‘Opslaan als…’ ziet er hetzelfde uit als bij jou.

Kreeg hier op het werk nog de tip dat het wellicht aan de kleurinstellingen zou kunnen liggen.
    Geen idee waarom ze die handmatig aangepast zou hebben, maar ik heb hem gezet op ‘Adobe Illustrator 6.0 emuleren’ en dat werkt deels.

Als ik nu via ‘Handelingen’ kies voor ‘Opschonen stijl/penseel/staal’, dan is het bestand ineens nog maar 79 KB.

Ik weet niet of dat de beste kleurinstelling is en het lijkt me dat het makkelijker moet kunnen, maar voor nu ben ik in ieder geval even geholpen.

Bijdrager
    Carretje26

Het bestand bestaat overigens uit een minimaal aantal ankerpunten:

Moderator
    Night

Dan de makkelijkste optie:
    Selecteer het object en kopieer het. Open een nieuw Illustrator document en plak het complete object hierin. Opslaan en kijken hoe groot het nu is. Goede kans dat je weer op die gewenste paar KB’s uitkomt.
    Dan heb je weer gewoon een ‘standaard’ pagina zonder overbodige toeters en bellen die het bestand kunnen verzwaren.

Bijdrager
    fozzy

En als je het als een pdf bewaart?

Bijdrager
    Carretje26

Dat waren mijn 2 eerste opties, maar daar was het helaas niet mee verholpen…

Opslaan als eps, pdf, het maakt niet uit, bestand bleef rond de 11 MB.
    Ook kopiëren naar een ander Illustrator document was niet de oplossing (hij werd wel iets kleiner, van 14 naar 11 MB).

Vandaar dat ik denk dat het aan een instelling in Illustrator moest liggen….

Bijdrager
    janvanes

Met de hoeveelheid punten heeft het hier weinig te maken, denk ik. Natuurlijk, elk punt kost wat bytes, maar in 11 MB kun je wel een ongelofelijke hoeveelheid punten kwijt.

Kan het zijn dat je (onlangs) een nogal ingewikkeld element als bijv. symbol hebt gedefinieerd? (ik gebruik de Engelstalige versie, in de NL versie heet dat waarschijnlijk een Symbool).
    Kijk eens in de paneeltjes “Graphic styles”, “Symbols”, “Swatches” en “Brushes”; kies daar telkens “Select all unused” en kieper dan telkens die ongebruikte styles, symbols, swatches en brushes in het prullebakje. En bewaar het document dan nog maar eens.

Al die zaken worden met je document meebewaard, of je ze nou gebruikt of niet (meestal niet, trouwens). Met de “standaard” stijlen, brushes en symbolen voegt dat snel 500 kb aan elk bewaard document toe. Maar als je zelf stijlen, brushes of symbolen toegevoegd hebt kan het wel veel meer worden. Adobe heeft met elke nieuwe versie van Illustrator telkens meer “fluff” in het documentformat gestopt.

Bestand met zwart vierkantje in Illustrator CS6: 866.120 bytes
    Hetzelfde bestand zonder symbols: 749.113 bytes
    Zonder symbols en brushes: 708.459 bytes
    Zonder symbols, brushes en swatches: 669.787 bytes
    Zonder symbols, brushes, swatches en graphic styles: 273.685 bytes
    Bewaard als Illustrator 8 document: 75.644 bytes
    Bewaard als Illustrator 3 document: 4.676 bytes
    Kortom, bij zo’n eenvoudige tekening is 99,5% van het bestand gevuld met zaken die de printer niet nodig heeft om je vierkantje af te drukken.

Overigens is 4.676 bytes ook al best veel – want het gaat eigenlijk om niet veel meer dan vier hoekpunten definiëren en een vulling. Maar goed…

Als je dus in je tekening geen “ingewikkelde” functies (die pas in latere versies van Illustrator erbij kwamen) gebruikt hebt, kun je je tekening best bewaren als een Illustrator 3 of 8 document. Bij jouw “travaux de chauffe” document lijkt me dat het geval.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Het kleurprofiel kan ook nogal wat uitmaken. Goed, op 11 MB waarschijnlijk niet, maar bij eenvoudige plaatjes kan het kleurprofiel groter zijn dan de eigenlijke afbeelding.

Bijdrager
    feek

Deel het bestand eens, dat ‘zoekt’ wat makkelijker!

Bijdrager
    janvanes

Ik heb het even geprobeerd – het kleurprofiel voegt toch zo’n 3.7 MB toe aan een bestand..!

Bijdrager
    Leander

Ik vermoed dat er foto(s) en/of bimap(s) te vinden is/zijn in een of meerdere lagen waardoor het bestand zo groot is

Bijdrager
    KarelWillem

…Er zit geen bitmap in het bestand…

Bijdrager
    janvanes

Dat het opgelost is door via ‘Handelingen’ voor ‘Opschonen stijl/penseel/staal’ te kiezen (zoals Carretje26 aangeeft), geeft al aan dat het probleem zat in de standaard ingestelde stijlen/penselen/stalen.

“Iemand” heeft blijkbaar, expres of per ongeluk, een behoorlijk gecompliceerde tekening (of een bitmap) gedefinieerd als symbool o.i.d.
    In de tekening zelf zit dan niets ingewikkelds (en ook geen bitmap) maar dat symbool, die staal, stijl of penseel wordt dan wel telkens mee bewaard in het bestand. “Delete unused panel items” heet die “action” (handeling) in mijn Engelstalige versie van Illustrator.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.