14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    stavos

[opgelost] Illustrator CS4 (her)installeren lukt niet

Bij mijn vorige werkgever heb ik een image bestand gekregen van de complete Adobe CS4 installatie. Deze (bedrijfs)versie mochten alle werknemers ook thuis gebruiken en dus legaal installeren.
    Destijds heb ik een deel van het CS4 pakket op mijn MacBook geïnstalleerd (Dw, Ps, Ai). Omdat ik geen gebruik maakte van Illustrator, heb ik deze na enige tijd verwijderd van mijn MB. Nu ik wel met het programma aan de slag wil, lukt het mij niet om het programma opnieuw te installeren vanuit dezelfde installatie image.
    Vermoedelijk staat er ergens nog een bestand wat de herinstallatie tegen houdt. Is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik Illustrator weer opnieuw op mijn MB krijg?

Bijdrager
    Brims

Naar mijn inziens mag een CS pakket slechts 2x geïnstalleerd worden.

Het adobe software pakket heeft heel veel contact met het thuisfront (Adobe zelf via het internet).
    Dus het zal direct even contact gaan maken met het thuisfront.
    En waarschijnlijk zijn er nog sporen van een eerdere installatie die jou installatie bemoeilijken.

Even googlen en je komt snel een stuk verder.

Bijdrager
    stavos

Dat is dus precies mijn vraag. Waar zitten de sporen van die eerdere installatie, waardoor de herinstallatie nu tegen wordt gehouden?
    En het gaat hier dus om een speciale bedrijfsversie, zonder limiet op het aantal installaties. Het is immers exact dezelfde kopie die onder ruim 50 medewerkers is uitgedeeld.

Bijdrager
    Brims

Het is handig even op de melding te googlen.
    Deze discussie zit een beetje in de schemer zone!;-) vandaar.

Bijdrager
    stavos

De discussie haal ik uit de schemer zone door uit te leggen hoe ik aan de installatie kom.
    En er is geen melding die ik kan googlen, de installer geeft aan dat Illustrator al geïnstalleerd is. Ik heb mijn Mac al een aantal keren doorzocht, maar er staat geen Illustrator op. Klopt ook, want die had ik eerder verwijderd. Maar ergens staan er nog sporen die de installer laten denken dat Illustrator wel degelijk nog aanwezig is.

Bijdrager
    Ir.Bob

Adobe programma moet je met een uninstaller verwijderen. Die staat op je Mac nadat je de boel geïnstalleerd hebt. Vermoedelijk staat er ook een uninstaller op de installatie CD. Voor het verwijderen van licentie bestanden staat er een script op de Adobe site (het iets van clean CSx script; even zoeken en je vind hem wel). Als je die gebruikt moet je eerst het hele pakket deinstalleren en nadat je hebt script hè t gedraaid weer installeren.

Bijdrager
    Moriarty

PB gestuurd met instructies.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ter aanvulling op wat Bob al zei: die uninstaller kun je starten als onderdeel van het hele instal proces (je hoeft hem dus niet perse “op te zoeken”, hij staat ergens in het Adobe instal venster…)

Moderator
    unSOUND
    stavos op 10 januari 2011

Dat is dus precies mijn vraag. Waar zitten de sporen van die eerdere installatie, waardoor de herinstallatie nu tegen wordt gehouden?

Meestal zijn dat de volgende 2 mappen:

Macintosh HD > Bibliotheek > Application Support > Adobe > backup
    Macintosh HD > Bibliotheek > Application Support > Adobe > caps

En soms deze 2, maar die zijn niet altijd aanwezig:

Macintosh HD > Bibliotheek > Application Support > FLEXnet Publisher
    Macintosh HD > Bibliotheek > Preferences > FLEXnet Publisher

Bijdrager
    stavos

Dank allen. Ik ga dit (vanavond) even rustig uitzoeken en laat weten of het gelukt is.

Bijdrager
    Bianco

Tja, schemerzone. Je geeft aan dat het je VORIGE werkgever betreft. Ik neem aan dat in de arbeidsvoorwaarden ergens vermeld staat dat het thuis werken met die pakketten alleen geldt voor werknemers, en niet voor ex-werknemers. Of dat je bij einde dienstverband ALLE bedrijfsmiddelen terug moet geven o.i.d.

Mij lijkt het niet dat dat ook voor ex-werknemers geldt, en daarmee heb je dus een illegale versie op je Apple staan, tenzij je ex-werkgever je schriftelijk toestemming heeft gegeven om het pakket te blijven gebruiken.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Even bellen met Adobe en ze kunnen één licentie intrekken waardoor je alsnog op een tweede systeem kan installeren. Zo gepiept!

Bijdrager
    stavos

Middels de PM van Moriarty is het gelukt!:lol:

Hey, ik zag je bericht mbt CS4
    Vreselijk irritant dat hij niet wil deïnstalleren, maar misschien kan ik je helpen…
    Verwijder de volgende mappen uit zowel je system als je user library:
    HDBibliotheekApplication SupportAdobe
    HDBibliotheekPreferences (verwijder hier alles wat com.adobe in zijn naam heeft)
    <user>BibliotheekApplication SupportAdobe
    <user>BibliotheekPreferences (verwijder hier alle mappen met Adobe in de naam (zijn er veel), en verwijder alle .plist bestanden met de naam com.adobe
    Verwijder vervolgens alle CS4 programma’s uit je programma map, reboot en doe een P-RAM zap (CMD+ALT+P+R) totdat je de boing een tweede keer hoort, dan mag je de toetsen loslaten.
    Zo heb ik het voor elkaar gekregen na een testversie het programma 100% schoon te installeren…
    Succes en laat even horen of het gelukt is!
    gr. Moriarty

Na het opnieuw opstarten van mijn MacBook kon ik de installatie weer gewoon draaien, waarbij ook Illustrator meegenomen werd. Hij staat nu rustig te draaien, kan ik straks aan de slag!

Dank alleen voor het meedenken!! :thumbsup: :thumbsup:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Bianco op 11 januari 2011

tenzij je ex-werkgever je schriftelijk toestemming heeft gegeven om het pakket te blijven gebruiken.

Volgens mij mag die werkgever dat dus ook niet doen. Zeker niet als dit bij elke ex-werknemer gebeurt.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.