20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    404

Illustrator: circle stroke met deel eruit (scissor tool) draait niet zuiver rond

Met Illustrator heb ik een stroke gemaakt met daaruit een stuk gehaald met behulp van de scissor tool. Vervolgens heb ik de stroke een gradient gegeven en heb ik de cap van de stroke rond gemaakt (afgeronde hoeken en deze circle in een andere volle circle (het zwarte vlak) geplaatst en daarin gecentreerd dmv alignment.

Nu zou de stroke zuiver moeten ronddraaien, maar als ik de image roteer (zie bijgevoegde png) dan wijkt deze af van het midden. Tijdens het draaien zie je duidelijk de afwijking. Wat doe ik verkeerd en/of wat is de manier om wel het juiste resultaat te verkrijgen?

Anoniem

Ik denk dat het met alignement niet helemaal goed gaat, omdat het op het oog lijkt alsof de cirkel niet zuiver op de 90 graden geknipt is, en er dus een verschil kan zijn tussen de hoogte en de breedte in relatie tot de diameter.

Als je op 2 lagen zou werken, en de basis cirkel voor het knippen dupliceert naar de 2e laag, dan kan het niet mis gaan.

Bijdrager
    404

Ok, ik heb inderdaad niet precies op de 90 geknipt, wist niet dat dat van invloed was. Dat ga ik nog eens proberen. Evt met je andere tip, thanks!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een cirkel in Illustrator bestaat uit vier punten waartussen Bézier-curven de ronding van de cirkel vormen. Als je daar precies een kwart uit wilt verwijderen hoef je niet te knippen maar kun je dat makkelijker doen door met het witte pijltje één van die kwarten aan te klikken en dan op de Delete-toets te drukken.

Verder: als je meer dan 90 graden uit een cirkel haalt, dan verschuift het middelpunt en zal hij dus bij roteren niet meer netjes uitkomen.

Bijdrager
    404

ok, ook goed om te weten! ik had het nu al volgens de methode van pannekoek gedaan, dat was ook gelukt.

Bijdrager
    snipper

Soms wil je iets roteren om een punt wat niet toevallig niet precies het midden van de breedte / hoogte is. Dan kun je dat punt ook handmatig aanpassen zodra je het object geselecteerd hebt en het roteren-gereedschap actief hebt.

Andere truc is bijvoorbeeld: het object groeperen met bijvoorbeeld een groot vierkant wat transparant is en achter je echte object staat, met het centrum waar je het wil hebben, of met een willekeurig transparant blokje groeperen wat zodanig is geplaatst, dat het middelpunt verschuift naar de juiste positie.

In Flash en andere programma’s kun je het middelpunt gewoon (permanent) verplaatsen, mocht je daarin de animatie doen.

Bijdrager
    404

Nu heb ik wel het effect dat ik wilde, maar ik wilde nog iets anders proberen, maar ook hierbij loop ik vast. Ik wil in plaats van een gradient, de (gedeeltelijke) circle opknippen in vlakjes, maar die een spacing geven die weergegeven wordt alsof er dus snelheid/beweging in de circle zit. De dichtheid wordt dus steeds sterker tussen de vlakjes. Hoe krijg ik dat effect? En hoe krijg ik het daarna rond?

Met de blend tool kan ik wel een aantal vaste stappen opgeven tussen het begin en eind van een circle stroke, maar het moet net zo worden als deze streepjes, maar dan dus in de circle:

http://graphicdesign.stackexchange.com/questions/15162/how-to-space-objects-logarithmically-exponentially-in-illustrator

Bijdrager
    snipper

Cool, dat wist ik niet eens, dat Illustrator ook scripting ondersteunde :)

edit: Ik bedoel: als je die link volgt kom je o.a. de suggestie tegen om javascript te gebruiken. Nu geen tijd voor maar ga ik zeker uitproberen.

Als ik haast zou hebben zou ik dit in Flash met actionscript doen (en dan exporteren als .svg bijvoorbeeld) omdat ik dat toevallig ken maar javascript lijkt hier heel sterk op dus dat moet ook lukken.

Bijdrager
    404

Ik gebruik geen Flash en wil het ook zonder code doen, maar dit is inderdaad wel het effect dat ik wil bereiken:

Hier staat de voorbeeldcode: https://forums.adobe.com/message/3605735#3605735

Bijdrager
    404

Met als toevoeging op bovenstaande dat de vorm van het object ook breder wordt bij het toenemen van de dichtheid. Dus waar de spacing het grootst is, is het object het ‘dunst’ en waar de spacing kleiner wordt > wordt het object ook steeds ‘dikker’. maar misschien komt het ook omdat het voorbeeld object hierboven al een blokje is (niet heel verfijnd) en in het eerdere, verticale voorbeeld een lijntje waardoor de perceptie heel anders lijkt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Is het een optie om een patroon te maken en dat dan aan de lijn toe te wijzen?

Bijdrager
    404

Ik probeer nu dit, om er vervolgens een compound path van te maken en dat voeg ik dan toe aan het circle path (al moet ik nog even uitvinden hoe):

bron: https://forums.adobe.com/thread/770713

Bijdrager
    snipper

Je kan ook eerst bovenstaande transform effect toepassen en dan gewoon met de hand de lijnen volgens dezelfde formule dikker maken en roteren. Je rekent het met de hand uit, met behulp van een Excel/Numbers/Google Sheets formuliertje of je meet de afstanden op tussen bovenstaande lijnen.

Je kan roteren en lijndikte aanpassen combineren door eerst alles te selecteren, dan
    1) lijndikte aanpassen
    2) meest linkse lijn deselecteren
    3) R van rotatie intoetsen, klikken waar jet het rotatiepunt wil hebben, enter, [zoveel] graden invoeren (of plakken van je klembord), enter

en nog 49x herhalen van stap 1 t/m 3. Dat is maar tien minuten hersenloos werk en als je dit maar één keer hoeft te doen waarschijnlijk verreweg de snelste en eenvoudigste oplossing.

Bijdrager
    404

@snipper, thanks. Dit zal waarschijnlijk de makkelijkste oplossing zijn, maar mezelf kennende wil ik kunnen spelen met de afstanden en diktes om zo de verschillen te zien om zo het definitieve resultaat te bepalen. Met deze oplossing is de uitkomst na verwerking niet meer aanpasbaar (afstand, dikte van objecten).

Bijdrager
    404

Kreeg net deze tip:

1. Maak een smal rechthoekje en een breed rechthoekje ver uit elkaar
    2. Maak alle tussenstappen met de ‘blend tool’
    3. Expand de reeks
    4. Align de tussenruimtes met key object op de zelfde afstanden
    5. Selecteer de hele reeks en maak er een ‘art brush’ van
    6. Pas deze art brush toe op een cirkel

Bijdrager
    snipper

Een elegante oplossing!

Ik denk dat Illustrator (toch) het meest veelzijdige programma is voor dit soort werk. Dit is alleen maar meer bewijs daarvoor. Je moet soms wel experimenteren hoe een bepaald effect te bereiken.

Er zijn trouwens allerlei plugins voor Illustrator. Ik werkte ooit bij Voetbal International waar ik elke week een zelfde soort illustratie moest maken bij een vaste rubriek. Daarin werd steeds een opstelling / speelwijze besproken. De illustratie bestond uit een schematische plattegrond van het voetbalveld met daarop poppetjes met daartussen pijlen. Die moesten eerst geplaatst en daarna in perspectief gezet met de plugin. Het eindresultaat deed een ingewikkelde voorbereiding in 3D vermoeden maar was eigenlijk vrij simpel. Je kon er alleen niets meer aan veranderen want je kreeg het dan nooit meer kloppend.

Het zou me niets verbazen als er voor complexe grafieken ook Illustrator plugins zijn. Daarnaast kun je vanuit sommige programma’s ook eps / ai / vector pdf exporteren uiteraard.

Flash komt natuurlijk (ok, op de oorsprong na, 20 jaar geleden) uit dezelfde oorsprong en gebruikt veel dezelfde principes maar kent ook tijd, animatie en actionscript. Er is weinig wat niet kan met Flash, zelfs 3D achtige toestanden, maar je moet dan wel flink de boeken in.

Wie kwam er trouwens met de elegante oplossing, als ik vragen mag?

Bijdrager
    404

Oplossing kwam van buiten deze community:)

Bijdrager
    Roosje

404
    Ter lering en vermaak probeer ik je gekregen tip na te maken. Ben gekomen tot stap 4. Hoe kan ik stap 5 maken? Waar kan ik ‘art brush’ vinden in Illustrator? Werk in CS 6 Nederlandse versie.

Wil je me a.u.b. verder helpen?

Bijdrager
    404

Hoi,

Ik weet niet of het wordt ondersteund in jouw versie, maar dit is hoe het werkt:

1. Open je brushes paneel vanuit de toolbar

2. Sleep/Drag de hele reeks in je brushes. Nu opent als het goed is een popup die vraagt wat voor type brush je wilt toevoegen. Selecteer Art brush en klik op OK

3. Nu is de nieuwe brush toegevoegd aan je brushes

Bijdrager
    Roosje

404

Dank voor de uitleg. Is gelukt. Weer iets bijgeleerd.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.