10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    lenaaa

Illustrator bestand naar de drukker

Ik ben mezelf illustrator aan het leren. Nu gaat het werken in illustrator al aardig en ik heb een postertje ontworpen. Nu moet hij alleen naar de drukker. En oh jee.. hij moet een bepaalde grootte hebben (a0) en netjes bij de drukker komen.
    Maar hoe. Ik zit nu al een paar uur te kloten en te googlen, maar daar kom ik alleen maar termen tegen die ik niet ken.
    Kan iemand me verder helpen?

(Ik lijk echt een meid, en tja dat ben ik ook..)

Bijdrager
    Sven93

Ik studeer Grafische Media. Het formaat heeft geen belang, omdat een Illustrator bestand bestaat uit vectors. Ja kan gewoon het Illustrator bestandje afleveren aan de drukker en die maakt er dan wel het juiste PDF’je van. Kan je nog wat meer gegevens geven die de drukker uitdrukkelijk vraagt?

Bijdrager
    semt-x

Heb je alleen vector tekeningen gebruikt of ook afbeeldingen?
    En op wat voor grootte heb je alles opgemaakt?
    Als je namelijk afbeeldingen gebruikt hebt, en je heb de poster bijv. op A3 opgemaakt, dan moet je rekening houden dat de afbeelding genoeg DPI heeft om de vergroting in te gaan. Bij vector maakt dit niet uit.
    Probeer je poster op te slaan als PDF. Kies bijv. de optie “Drukwerkkwaliteit” (Dit als je poster op A0 is opgemaakt). Zorg er ook voor dat je poster afloop heeft en dat de pdf snijtekens heeft.

Nog een optie is om de drukker naar de aanleverspecificaties te vragen. Kan je precies zien in welk formaat en welke specs je poster moet hebben.

Komt je hier wat verder mee?

Bijdrager
    Monster

In illustrator kan je gewoon een A0 aanmaken (met wat afsnede…) en jouw beeld plaatsen
    en “bewaar als” als pdf
    maar je hebt waarschijnlijk ook inDesign in jouw pakket zitten…
    A0 formaat aanmaken en jouw .ai bestand plaatsen, mooi positioneren, al dan niet met overfill op
    de uitsnede en als PDF bewaren….