10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    lenaaa

Illustrator bestand naar de drukker

Ik ben mezelf illustrator aan het leren. Nu gaat het werken in illustrator al aardig en ik heb een postertje ontworpen. Nu moet hij alleen naar de drukker. En oh jee.. hij moet een bepaalde grootte hebben (a0) en netjes bij de drukker komen.
    Maar hoe. Ik zit nu al een paar uur te kloten en te googlen, maar daar kom ik alleen maar termen tegen die ik niet ken.
    Kan iemand me verder helpen?

(Ik lijk echt een meid, en tja dat ben ik ook..)

Bijdrager
    Sven93

Ik studeer Grafische Media. Het formaat heeft geen belang, omdat een Illustrator bestand bestaat uit vectors. Ja kan gewoon het Illustrator bestandje afleveren aan de drukker en die maakt er dan wel het juiste PDF’je van. Kan je nog wat meer gegevens geven die de drukker uitdrukkelijk vraagt?

Bijdrager
    semt-x

Heb je alleen vector tekeningen gebruikt of ook afbeeldingen?
    En op wat voor grootte heb je alles opgemaakt?
    Als je namelijk afbeeldingen gebruikt hebt, en je heb de poster bijv. op A3 opgemaakt, dan moet je rekening houden dat de afbeelding genoeg DPI heeft om de vergroting in te gaan. Bij vector maakt dit niet uit.
    Probeer je poster op te slaan als PDF. Kies bijv. de optie “Drukwerkkwaliteit” (Dit als je poster op A0 is opgemaakt). Zorg er ook voor dat je poster afloop heeft en dat de pdf snijtekens heeft.

Nog een optie is om de drukker naar de aanleverspecificaties te vragen. Kan je precies zien in welk formaat en welke specs je poster moet hebben.

Komt je hier wat verder mee?

Bijdrager
    Monster

In illustrator kan je gewoon een A0 aanmaken (met wat afsnede…) en jouw beeld plaatsen
    en “bewaar als” als pdf
    maar je hebt waarschijnlijk ook inDesign in jouw pakket zitten…
    A0 formaat aanmaken en jouw .ai bestand plaatsen, mooi positioneren, al dan niet met overfill op
    de uitsnede en als PDF bewaren….
    je kan ook het .ai aanleveren bij de drukker en vragen of hij er een pdf van kan maken en jou
    nog even een pdf-je mailt voor akkoord…
    zal niet de hele wereld kosten
    ik zal geen reclame maken, maar waar ik werk doen we dat even zo voor iemand…

Bijdrager
    Ir.Bob

Begin eerst eens met je drukker te praten over HOE hij de bestanden aangeleverd wil hebben. De een accepteert ook RGB, de ander alleen CMYK. De een alleen PDF-X de ander ook Illustrator. Geloof mij dit is het aller belangrijkste. Wat de bobo’s hierboven of onder ook gaan roepen. ALTIJD praten met de drukker!! Dat verschilt zeer sterk van drukker tot drukker.

Zet dan hier neer wat de drukker van je verlangt dan kunnen we helpen. Verder is het onzin wat hierboven genoemd wordt dat je een Illustrator bestand niet op maat moet maken. Ten eerste, als je A4 aanlevert, dan zal de drukker hem waarschijnlijk ook op A4 afdrukken ondanks dat jij A0 bedoelde. Verder, ook al heb je hem helemaal als vector-bestand opgemaakt (dus geen foto’s o.i.d.) Dan nog kan er door Illustrator gerasterd worden. Dit gebeurt vooral als je schaduwen gebruikt, maar ook als je overlappende transparante gedeelten hebt die naar PDF uitgevoerd worden. (afhankelijk van het ‘type’ PDF). Altijd opmaken op het formaat dat je ‘m hebben wilt dus!! (A0 = 1189 x 841 mm)

Sleutelbeheerder
    Night

Ik werk aan beide zijden, dus aanleveren aan drukkers en op een drukkerij zelf. In jouw geval, mits je geen bitmap-illustraties van te lage resolutie hebt gebruikt, zou ik gewoon de .AI aan de drukker geven en erbij zeggen hoe je het wil hebben, evt. met een printje erbij, waarop je met pen de lijnen zet waar je de randen van de poster wil hebben.

PS vergeet niet om “aparte” gebruikte lettertypen mee te leveren!

Moderator
    Poezenbeest

Het lastige is dat je zonder grafische kennis je wel in de grafische wereld begeeft. Drukkers willen dat kleuren niet te koud zijn opgemaakt )overloop), ze willen afloop, ze willen geen steunkleuren, ze willen snijtekens en ze willen weten wat de aanloop is.

Mijn advies is om met de DTP’er van de drukkerij te gaan praten en vragen of die jou kan helpen. Samen even naar het bestand kijken en vooral kennis opdoen.

Zoals gezegd zitten er haken en ogen aan wat je in Illustrator stopt. Als je met afbeeldingen werkt, dan moet je goed opletten wat voor een afbeeldingen zijn gebruikt en op welk formaat. Illustrator zelf maakt gebruik van vectoren (die aangeven hoe een lijn moet lopen) en daarvoor maakt het niet uit hoe erg die vergroot worden. Met afbeeldingen is dat een ander verhaal. Die zijn opgebouwd uit pixels en die kan je niet onbestraft vergroten.

De tip van Night kan je trouwens omzeilen door van alle tekst lijntekeningen te maken (omzetten naar contouren).

Bijdrager
    fozzy

Maak het jezelf inderdaad niet te moeilijk…alles omzetten naar contouren, vergeet je ook geen lettertype aan te leveren bij opsturen.
    En verder heeft night de goede tips gegeven mbt het aanleveren. ai + printje en evt. de pdf.

Sleutelbeheerder
    Night

Alleen valt er dan achteraf niets meer te wijzigen.

En… de tijd van “de drukker wil…” ligt vèr achter ons. 99,9% van alle drukkers zijn je graag ter dienst en hebben allemaal mensen in dienst die de bestanden prima drukklaar kunnen maken. Deze hebben ook verstand van hun eigen apparatuur en weten precies waar ze dan rekening mee moeten houden. Soms gratis en soms tegen een kleine vergoeding. Maar dan weet je wel dat alles 100% in orde is voordat het gedrukt wordt.

Moderator
    Poezenbeest

Dream on Night… dat mag bij de grote drukkerijen nog wel zo zijn, maar bij de kleine drukkerijen is de kennis nog niet aanwezig. Ik heb daar jaren mijn geld mee verdiend en word nog steeds te hulp geroepen. Waar drukkerijen jonge DTP’ers hebben aangenomen is de kennis er wel, maar er werken nog steeds een hoop fossielen in de voorbereiding hetzelfde geldt overigens voor de apparatuur.

Maar om terug te komen op het onderwerp: praten met de drukker, daar zijn we het allemaal over eens!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.