16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    elwizzy

Illustrator

Hallo,

Ik zou in Illustrator de omtrek van een foto (een hand met een boompje in) willen tekenen.

Ik probeer dit met de pencil tool, maar daarmee kan ik nooit mooi de vormen volgen.

Verder heb ik geprobeerd met de pen tool, maar daarmee lukt het mij enkel om rechte lijnen te maken.
    Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Ter info, dit effect zou ik willen verkrijgen.

Bedankt

Bijdrager
    Buzz

De pen tool kan natuurlijk veel meer dan rechte lijnen trekken. Probeer in plaats van klikken maar eens te klikken en te slepen. Het gaat te ver om hier verder allemaal uit te leggen hoe je er het beste mee werkt, maar je kan natuurlijk beginnen door de help functie van Illustrator te raadplegen, een boek er over open te slaan, of een (video) tutorial op te zoeken op Internet. Daarnaast zal het natuurlijk wel wat oefening vergen om een mooi resultaat te bereiken.

Bijdrager
    Frank Visser

100% een pentool waarmee dat gemaakt is.
    Pentool is enorm veelzijdig, toen ik ermee begon vond ik het ook vreselijk. Nu kan ik niet meer zonder.
    Probeer anders even youtube filmpjes te kijken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt best de Pencil gebruiken, maar daarna zul je het pad aan moeten passen met het witte pijltje zodat het wel goed tegen de omtrekken van de foto aanligt; eventueel nog wat van de extra Pen-dingen erbij pakken (houd je muisknop ingedrukt op het penknopje om hierbij te komen) om aan het getekende pad punten toe te voegen, te verwijderen en/of de bezier-curves ervan aan te passen.

Bijdrager
    Rutger-cg

Met de pen-tool kun je vrijwel elke curve exact tekenen, mits je de juiste techniek onder de knie hebt.
    In ieder geval kun je met de toetsen “alt”, “cmd” en “control”, in combinatie met de muis (klikken/slepen) alle kanten op.

Het is even oefenen maar op den duur kun je niet meer zonder.

Sleutelbeheerder
    Night

Wil je het gemakkelijker doen (en dat kan bij een vrijstaande foto) dan open je de foto in Photoshop, selecteert het wit om de foto, Maakt hier een pad van en exporteert dit pad naar EPS. Dan kan je dat pad in Illustrator openen en voilá:)

Geblokkeerd
    Anoniem

Tis alweer even geleden dat ik Illustrator heb gebruikt, maar is het een idee auto trace te gebruiken?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Auto Trace kan werken, maar niet echt lekker volgens mij. Ik heb er even een beetje mee zitten spelen, en je kunt er best die hand mee overtrekken, maar de hele omtrekken ervan zoals in de voorbeeldfoto gaat niet lukken. Je kunt de grond, het plantje en de onderkant van de hand er wel uitkrijgen, maar mij lukt het zo snel (dus zonder echt moeite te doen) niet om de hele hand ermee over te trekken. Met wat wel lukte moest ik dan ook nog met de hand de vulling wegdoen en er een lijn aan toevoegen.

Bijdrager
    Shmoo

Is er een goede manier om de pen tool beter te leren begrijpen en vooral als je rondingen wilt maken tussen twee of drie punten.

Kijk mijn voorbeeld.

Bovenaan het gedeelte waar je met symmetrie te werk gaat lukt het gewoon prima je tekent eerst één helft ( de beste van je schets ) en daarna dupliceer je het geheel, spiegel je het en plak je het aan elkaar..

Maar onderaan waar ik met vrije vormen te werk wil gaan om de baard te tekenen krijg ik het nooit perfect voor elkaar zodat de rondingen natuurlijk ogen.
    Ik wil daar graag mooie rondingen maken maar er moeten ook weer scherpe punten aan de hoeken zitten. Probleem is dan al snel dat je 2cm veder in de problemen komt. Dan ga je daar weer aan een handle trekken en draaien om het meer ‘smooth’ te krijgen maar dan verspringen de vormen weer op andere plaatsen.

Zo ben je gewoon extreem veel tijd kwijt. Is hier een handige manier voor om dit beter onder de knie te krijgen?

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb het gevonden.

ALT ingedrukt houden, dan kun je zo’n handle enkel aan één kant controleren zonder dat de andere kant meebeweegt.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt ook met dat op-z’n-koppe V-gereedschap:

… de Bezier-curves aanpassen. Verder als tip: wanneer je dit soort dingen doet, zet dan de Alignment Guides (in Illustrator → Preferences → Smart Guides) uit, anders blijf je aan zo’n beetje elk ander punt in de buurt plakken.

Bijdrager
    Shmoo

Dat klopt ja, van die Smart Guides word je zo nu en dan helemaal gestoord.

Bijdrager
    Shmoo

Het gaat al veel beter, de conclusie is dus dat je helemaal niet zoveel ankerpunten nodig hebt. Ik had gewoon te veel punten waar ik mee wilde draaien en corrigeren. Terwijl je als je gewoon aan elke kant 1 ankerpunt hebt dan kun je vaak al de meeste bochten maken.

Bijdrager
    feek

@shmoo, bekijk de video’s van Von Glitschka. Hij heeft een mooie methode die je leert anchor points te plaatsen op een denkbeeldige klok. zie bv deze

Overigens mocht he heel veel van dit soort tekeningen maken zijn de plugins van Astute graphics bijna onmisbaar. Pentool tot de macht oneindig! En met bv MirrorMe heb je een”live” symmetrische tekentool.
    NOg een goede video

edit:
    Video met clock methode, een goede uitleg!

Bijdrager
    Shmoo

Zo professioneel ben ik niet bezig hoor..

Ik was gewoon een logo of embleem aan het maken voor de fun, beetje pielen. Ik heb ook nooit de inzet om het helemaal af te maken, als het hoofd straks klaar is druk ik waarschijnlijk weer op delete terwijl ik vooraf er nog een stick + handschoen en achtergrond bij wilde maken.

Ik werk trouwens met Affinity Designer (betaalbaar alternatief) maar als je de tutorials over Illustrator volgt qua essentials dan kun je alles gewoon nadoen want de meeste standaard tools zijn wel gelijk.
    Maar bedankt, ik ga zeker de video’s bekijken.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Shmoo op 23 juli 2016

de conclusie is dus dat je helemaal niet zoveel ankerpunten nodig hebt. Ik had gewoon te veel punten waar ik mee wilde draaien en corrigeren. Terwijl je als je gewoon aan elke kant 1 ankerpunt hebt dan kun je vaak al de meeste bochten maken.

Klopt, je hebt er vaak alleen extra nodig als je bijvoorbeeld van een flauwe bocht naar een scherpe wilt gaan zonder dat er een knik in de lijn te zien is.

Illustrator heeft ook nog een venster waarmee je het programma zelf de curves kunt laten vereenvoudigen (menu Object → Path → Simplify…). Vaak werkt dit goed, maar het algoritme is niet perfect — soms zet het er punten bij in plaats van ze te verwijderen:)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.