12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    addyboy

Illstrator background color instellen?

Hallo allemaal,

ik ontwerp nu een poster en daarvoor wilde ik illustrator gebruiken. Nu moet ik echter ook een background color aangeven voor de poster, maar kan dit wel in illustrator? Verwachten drukkers dat je dan eigenlijk indesign gebruikt of wat? Ik weet dat ik ook wel photoshop kan gebruiken (gewoon 300/400 dpi en juiste grootte) maar ik wil dit nu ook met illustrator kunnen. Moet toch wel kunnen een background kleur zoals in photoshop instellen?

Alvast bedankt, Ad

Bijdrager
    MacBeer

In Illustrator maak je gewoon een vlak op de achtergrond. Zoals je weet is Illustrator door zijn vectoren ‘resolutie-onafhankelijk’. Die resolutie krijgt het pas als het bestand naar de RIP gaat.

Bijdrager
    addyboy
    ”MacBeer”

In Illustrator maak je gewoon een vlak op de achtergrond. Zoals je weet is Illustrator door zijn vectoren ‘resolutie-onafhankelijk’. Die resolutie krijgt het pas als het bestand naar de RIP gaat.

okay, ik deed het inderdaad met een vlak op de laagste layer, maar ik vroeg me af of er dus een “officiele” manier was. bedankt:)

Bijdrager
    n8n

dat is de officiele manier :P

Bijdrager
    computer space

Het is maar goed dat je standaard geen achtergrond hebt in dit soort programma’s. Anders kun je nooit gekke vrijstaande vormen uit een vectortekenaar in een opmaakpakket importeren.

Bijdrager
    addyboy

owja, nu ik toch bezig ben.. kun je niet een kleur “replacen” zoals je bijvoorbeeld in flash mx zo mooi kan doen met de find and replace functie? Volgens mij kan illustrator dit niet (erg jammer, het is een handige functie en kost volgens mij niet veel moeite om in te bouwen?).

bedankt voor de reacties:)

Bijdrager
    computer space

1 van de redenen (andere zijn paste inside, join, en handle-attributen: die hebben ook geen waardig alternatief) waarom ik 9 van de 10 keer Freehand gebruik. Illustrator slechts voor het importeren van AutoCAD omdat Illustrator dat nu net verdomde goed doet, maar daarna ga ik alle lijndiktes en kleuren vervangen in FH. Misschien plukken ze FH kaal voor de volgende update Illustrator CS 3?

Bijdrager
    RoBotje

In illustrator is elk vormpje dat je tekent dus gebaseerd op vectoren
    zoals MacBeer al opmerkte. Kleur replacen doe je gewoon door het
    vector vormpje aan te klikken en het een kleur te geven.
    In Flash moet je losse objecten ook eerst activeren om de kleur te kunnen
    veranderen. (Alleen de achtergrond kan je replacen)
    Tekenen in illustrator is sowieso veel logischer dan in Flash.

Oh ja! Let op dat je kleuren op CMYK staan als je die poster gaat laten drukken.
    (tenminste als het full color is..)

Bijdrager
    addyboy

ik weet hoe illustrator werkt, maar soms heb je meerdere vormen met dezelfde kleur die je in een keer wil veranderen. Je kunt die dan “groupen” maar soms is dat niet helemaal handig. Daarom lijkt mij een find & replace functie voor kleur handig:)
    (hij staat btw uiteraard op CMYK :), is namelijk full color druk)

Bijdrager
    Willem1

Wat ik zelf altijd doe is vooraf kleuren aanmaken met “New Swatch”. Als deze kleuren in het swatches palet staan kun je zo iedere keer de goede kleuren toepassen op je objecten.
    Als je bv. 10 objecten met deze kleur hebt aangemaakt hoef je alleen de kleur uit het swatches palet te veranderen en alle 10 objecten veranderen ook van kleur.

Wel even Global aanvinken in swatches.

Bijdrager
    computer space
    ”Willem1″

Wel even Global aanvinken in swatches.

Waarom zijn er uberhaupt ‘niet globale swatches’? Is er geen instelling in Illustrator dat alles standaard global wordt net als in Freehand? Ik zie totaal het nut niet in van niet globale swatches :? Ook raar dat je heel vaak geen nieuwe swatch mag maken en deze optie grijs blijft (bijvoorbeeld als je geen vulkleur hebt geselecteerd). Maak dan gewoon een swatch aan en doe er niks mee :x
    Ach ja, Illustrator blijft het kneusje van CS.

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”addyboy”

owja, nu ik toch bezig ben.. kun je niet een kleur “replacen” zoals je bijvoorbeeld in flash mx zo mooi kan doen met de find and replace functie? Volgens mij kan illustrator dit niet (erg jammer, het is een handige functie en kost volgens mij niet veel moeite om in te bouwen?).

Bedoel je dit?

• 1 Object met de kleur die je wilt vervangen selecteren
    • Select > Same > Fill Color (of een andere optie)
    •  Andere kleur geven

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.