24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    kokkie44

[Opgelost] Ik wil terug naar El Capitan

Hoi,
    Zoals de titel aangeeft wil ik terug naar El Capitan, omdat HS niet lekker draait op mijn iMac uit 2010.
    Het probleem is echter dat wanneer ik de aankoop via de App store opnieuw wil downloaden zegt ie dat dat niet kan omdat die versie te oud is om op deze imac te installeren.

weet iemand waar ik een versie van EC kan vinden om die vervolgens te installeren.
    Ik denk nl dat wanneer ik via herstart/cmd+r dat ie dan weer HS er op gaat zetten.

Iemand?

Bijdrager
    GoeieDag

macOS installeren

En anders vanaf je backup?

Bijdrager
    TheBigZ

Je Mac backuppen, schijf wissen en de Installer draaien (vanaf USB bijvoorbeeld). Daarna backup data terugzetten.

Bijdrager
    Le Big Mac

In de App Store > Aankopen zou je EC toch moeten zien & opnieuw kunnen downloaden..

Bijdrager
    penseel

Hier kan ik nog steeds El Capitan downloaden in de App Store, op een MacBook Air 2013 met High Sierra.

Bijdrager
    kokkie44

@thebigz
    Op die iMac staat nu High Sierra, en die wil ik er af hebben dus heeft een backup teruzetten geen zin.

@goeiedag
    Als ik voor cmd + R zou kiezen ben ik bang dat ie dan weer High sierra zal installeren.

Bijdrager
    penseel

Dat klopt probeer El Capitan nog eens te downloaden, bij mij lukt het wel op een iMac 2009 met High Sierra.

Bijdrager
    Shmoo

Is het niet een kwestie van El Capitan downloaden uit de Mac App Store > deze dan activeren in de Programma’s folder (meestal start deze al automatisch na downloaden) en zodra deze geactiveerd is (mounted disk op het bureaublad) en het pop-up venstertje staat in beeld …. dan herstart je de Mac met CMD + R ingedrukt.

Op die manier zal de Mac de mounted disk kunnen vinden en kun je de huidige HD wissen en El Capitan opnieuw installeren.

Bijdrager
    TheBigZ
    kokkie44 op 25 november 2017

@TheBigZ
    Op die iMac staat nu High Sierra, en die wil ik er af hebben dus heeft een backup teruzetten geen zin.

Schijf wissen = géén OS X versie.
    Opnieuw installeren = de OS X versie die je wilt (El Capitan)
    Je DATA terugzetten = muziek, films, emails, contacten e.d.

Bijdrager
    penseel

En hiermee El Capitan op een usb stick zetten; https://www.cleverfiles.com/lion-disk-maker-x.html

Bijdrager
    GoeieDag

@GoeieDag
    Als ik voor cmd + R zou kiezen ben ik bang dat ie dan weer High sierra zal installeren.

Daarom kies je voor Shift-Option-Command-R:
    Installeer het macOS dat bij de Mac werd geleverd, of de versie die er het dichtste bij zit en die nog beschikbaar is.
    En dan alsnog naar EC, indien nodig.

Bijdrager
    mowat

Als je El Capitan volgens de legale kanalen geïnstalleerd hebt ( app store) , dan staat El Capitan nog steeds bij je aankopen in de Appstore en kan je die dus op een lege schijf of partitie of USB stick zetten.
    Ik zet , maar daar ben je nu niet mee geholpen , altijd een bootable superduperkopie (met daarin begrepen alle accounts, instellingen , data , het systeem zelf) van het systeem dat ik ga upgraden op een externe schijf of partitie. Wil je nadien dat oudere systeem terugzetten of naast het nieuwe gebruiken , dan kan dat zonder enig probleem met 2 muisklikken.

Bijdrager
    Brombeer
    TheBigZ op 25 november 2017

Je Mac backuppen, schijf wissen en de Installer draaien (vanaf USB bijvoorbeeld). Daarna backup data terugzetten.

Dan mag die back-up niet met een nieuwer OS zijn gemaakt, want dan vertikt OSX het teruzetten. In elk geval de migratieassistent.

Bijdrager
    TheBigZ

Ook nog maar een keer voor brombeer dan.

TheBigZ op 25 november 2017

Je DATA terugzetten = muziek, films, emails, contacten e.d.

Bijdrager
    kokkie44

Bedankt allen voor de hulp.
    Na 3x proberen is het install programma van EC nu wel op mijn HD verschijnen.

Moderator
    Night

Vertikt MA het ook als je een TM backup van vóór de update wil terugzetten? Ik dacht nl. dat dat wél werkte. Maar…correct me if I’m wrong.

Bijdrager
    Dick de Roos

Hoi,
    Zoals de titel aangeeft wil ik terug naar El Capitan, omdat HS niet lekker draait op mijn iMac uit 2010.

Niet lekker betekent: langzamer?
    Dan moet ik mijn iMac (iMac11,3) dus ook niet naar HS brengen. ?
    En deed Sierra het wel goed?

Bijdrager
    TheBigZ

@dick: Heb je de i3-iMac (dual-core) of een van de quad-cores?
    https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/?search_keywords=iMac11,3

Bijdrager
    Dick de Roos

En verder:

Modelnaam: iMac
    Modelaanduiding: iMac11,3
    Processornaam: Intel Core i5
    Processorsnelheid: 2,8 GHz
    Aantal processors: 1
    Totale aantal cores: 4
    L2-cache (per core): 256 KB
    L3-cache: 8 MB
    Geheugen: 12 GB
    Interconnectsnelheid processor: 4,8 GT/s
    Opstart-ROM-versie: IM112.005B.B00
    SMC-versie (systeem): 1.59f2
    Serienummer (systeem): CK1010RADNR
    Hardware-UUID: E3DB49B2-9E19-5183-9AE0-98CF6EECF1

Bijdrager
    kokkie44

Ik heb alleen nog iets meer geheugen op de videokaart, 1GB
    Toch loopt het niet lekker.

Bijdrager
    Shmoo

Werkt wel maar je moet die url ook tussen de IMG tags plakken/wrappen.

*dat gaat niet altijd goed op OMT wanneer je een tweede plaatje toevoegt.

Bijdrager
    kokkie44

@shmoo Bedankt.

Bijdrager
    kokkie44

Morgen heb ik eindelijk gelegenheid om terug te gaan naar EC.
    Kan ik een EC reservekopie van mijn MBP terugzetten op de iMac?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik denk het wel. Ik heb een reservekopie (via Carbon Copy Cloner) van mijn MacBook van OSX 10.7.5 ook succesvol kunnen zetten op mijn MacPro.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.