30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 71)
  • Q:
    Bijdrager
    chippie

Ik wil nu een iMac maar is nu verstandig?

Ik ben eruit en wil een iMac.
    Maar is dat verstandig om dit nu te doen?
    Op macrumours staat wachten omdat dit model binnenkort wordt geupgrade.
    Wat zal ik doen, ik werk nu met vista en in tegenstelling tot vele werkt dat nog prima, maar ik ben toe aan een andere ervaring.
    Is wachten een optie? (uiteraard is dat een optie maar wat bereik ik daar mee)

Bijdrager
    Gastje01

Heb je m nu nodig? Nu kopen.

Heb je m niet nodig? Dan kun je wachten, eindeloos, er blijven altijd nieuwe modellen uitkomen en op het moment dat je iets nieuws koop is het eigenlijk al verouderd.

Bijdrager
    dsthijs

Gastje01 1 minuut geleden #
    Heb je m nu nodig? Nu kopen.

Heb je m niet nodig? Dan kun je wachten, eindeloos, er blijven altijd nieuwe modellen uitkomen en op het moment dat je iets nieuws koop is het eigenlijk al verouderd.

Ja, dat is misschien wel waar, maar ik begrijp heel goed (wat ik zelf ook doe) dat je liever als er een nieuwe versie is dan gelijk kopen, heb je het langst de nieuwste versie.
    Ik ga voor mijn verjaardag een MBP kopen/krijgen (11 november, ja duurt nog ff) en op macrumors.com staat dat het in de lijn der verwachting is dat er een nieuwe zal komen in december of zo, en dan wacht ik liever nog een maandje extra en krijg een totaal vernieuwde MBP (waarschijnlijk met nieuw design, dat verwacht ik). Anders loop ik een maand met mijn MBP rond en dan is die verouderd.

De moraal van dit verhaal is, ik zou gewoon kijken wat je belangrijker vindt, een net nieuw uitgekomen model en nog even wachten of nu gelijk een nieuwe.

Succes met je besluit!!! (haha, het lijkt wel een opstel:P)

Bijdrager
    apple1499

Ja, zo wacht ik ook al sinds december tot september voor de iPod Touch, volgens mij moet die veel veranderen zoals met de iPhone is gebeurd

Bijdrager
    mvdenberg
    apple1499 op 08 juni 2010

Ja, zo wacht ik ook al sinds december tot september voor de iPod Touch, volgens mij moet die veel veranderen zoals met de iPhone is gebeurd

Jeetje. Dat is lang: normaal gesproken worden de iPods na de zomervakantie geupdate. Dus september? Dan heb je er 10 maanden op gewacht?

Bijdrager
    mvdenberg
    chippie op 08 juni 2010

Ik ben eruit en wil een iMac.
    Maar is dat verstandig om dit nu te doen?
    Op macrumours staat wachten omdat dit model binnenkort wordt geupgrade.
    Wat zal ik doen, ik werk nu met vista en in tegenstelling tot vele werkt dat nog prima, maar ik ben toe aan een andere ervaring.

Tja, wachten… Ik denk dat er of binnen 1 maand of anders na de zomervakantie een update zal komen. de update zal het wel waard zijn: wellicht meer videogeheugen, iets snellere cpu.
    Als je kan wachten, zou ik het doen. Als je niet meer vooruit kunt met Vista dan zou ik er gewoon een kopen. Het is toch iets dat je zelf moet beslissen.

Bijdrager
    Pieterr
    chippie

Eén keer trek je de conclusie. Wachten is een illusie. Wachten is een droom. Een pakketje schroot…

Bijdrager
    KarelWillem

…met een dun laagje chroom.
    Hahahaha. Ik doe er niet meer aan mee, aan die waanzin.
    Als je het een mooie machine vindt koop je hem, zo niet dan niet.
    Dat gepiep de hele tijd. Ik heb in mei een iPhone 3Gs gekocht. En een commentaar dat je dan krijgt!
    Wat mis ik nu precies omdat ik de nieuwe niet heb gekocht? Kan ik niet meer bellen? Gaat het surfen opeens slechter? Klinkt mijn muziek rotter? Brengt TomTom me niet meer waar ik wezen moet?
    Ik bedoel maar te zeggen. Tot op een zeker punt doet iets wat het doet. En vindt je dat goed genoeg, dan IS het goed genoeg.
    Ongeacht wat voor fantastische koffiezetter Apple nu weer uitvindt, smaakt je koffie waarschijnlijk gewoon hetzelfde. Het wordt alleen anders gezet.

Bijdrager
    apple1499

Toen ik mijn eerste mac bestelde (die witte iMac) en ik noch niets wist van wat er zich bij apple afspeelde kwam er twee weken later, toen ik mijn mac kwam ophalen, een nieuwe (de eerste aluminium iMac) uit. Dat is niet de eerste keer dat er zoiets gebeurt. Sindsdien wil ik altijd op safe spelen.

Bijdrager
    chippie

De reactie tot nu toe zijn een beetje wat ik verwacht had.
    Dat is ook logisch want ik zal toch zelf moeten beslissen.
    Wachten op de nieuwe (ergens rond sept) zou slim zijn, maar waarom?
    Omdat er een snellere processor in zit?
    Omdat het een mooier scherm krijgt?
    Omdat het huidige model dan goedkoper wordt?

Als ik hem nu zou kopen zou ik in september het meest balen als het huidige model flink afgeprijsd zou worden.
    Voor betere schermen en processors hoef ik niet te wachten, want mijn computer bezigheden beperken zich tot: surfen, mailen, beetje tekstverwerken en wat rondsnuffelen in newsgroups.

Maar zoals gezegd mijn huidige windows Vista pc doet het ook nog prima dus het is geen must.

Het is net als met het stemmen vandaag, ik twijfel nog steeds.

Bijdrager
    Pieterr

Niemand weet wanneer er precies nieuwe iMacs zullen komen en wat de wijzigingen zullen zijn ten opzichte van het huidige model. Je kunt er dus alleen over speculeren. Ik denk dat het allemaal niet zo spectaculair anders zal zijn. Waarschijnlijk een andere videokaart (NVidia ipv ATI), een speedbumpje van de CPUs, wat giegjes meer schijf enzovoort. Als je van het ontberen daarvan wakker ligt moet je vooral blijven wachten.

Bijdrager
    mowat

Soms is het bij het uitkomen van een nieuw model of een nieuw besturingssysteem zelfs veiliger de “oudere” versies te hebben.
    bv. de alu-mac 24 ” met Tiger 10.4.11 was een degelijke computer met een heel stabiel systeem.
    Sommige mensen die onmiddelijk bij het uitkomen van de 27″ met snowleopard overschakelden hadden daar meer problemen mee dan met die “oude” spullen. Nieuwe spullen vertonen immers dikwijls wat kinderziekten , zowel hard- als software. Bovendien kon men een tijdje voor een prikje de oudere versies kopen.
    Kon men met de nieuwe producten meer dan met die vorige versies ? Op wat onbelangrijke toeters en bellen na helemaal niet denk ik…

Maar iedereen moet gelukkig zijn met de keuze die hij zelf maakt natuurlijk.:wink:

Bijdrager
    MacBeer2

Als op Macrumors staat dat je niet moet kopen dan moet je dat niet doen. Immers, deze mensen zijn exact op de hoogte van Apple’s product roadmap en hebben op iedere afdeling spionnen zitten die weten wanneer welk product zijn intrede doet.

En nu serieus: MacRumors doet zijn uitspraken op basis van voorgaande lanceringen en verwacht dat daar een patroon in zit zodat ze kunnen voorspellen wanneer welk product vernieuwd wordt. Nu is dit voor een gedeelte waar. De iPhone bijvoorbeeld is tot op heden ieder jaar op de WWDC vernieuwd geworden.
    Veel mensen varen blind op wat die site zegt. Ik ken minstens zoveel gevallen waarin MacRumors het aan het verkeerde eind had. Sterker nog, ik denk dat verreweg de meeste ‘voorspellingen’ die zij doen gewoon mis geschoten zijn. Kijk maar naar de Cinema Display’s, die staan al jaren op ‘don’t buy, updates soon’.

Apple werkt niet met dit soort vaste stramienen. Dat kan ook niet want ze zijn afhankelijk van externe bedrijven en ontwikkelingen. Apple is ook een bedrijf die zeer kritisch kijken naar de huidige standaarden en ontwikkelingen en niet (zoals menig andere fabrikant) ieder nieuw ding omarmt en implementeert.
    Als jij nu een iMac wil dan zou ik doe gewoon halen. Die dingen zijn asociaal snel op dit moment. Ik kan mij niet indenken dat jij werk doet waarin jij gebaat bent bij het snelste van het snelste. Als je dan toch persé als hobby in een glazen bol wil kijken dan zou je Intel in de gaten moeten houden en kijken met wat voor nieuws zij komen. Datzelfde geldt voor ATI en NVIDIA voor de gpu’s. Maar zelfs dan nog wil het niet zeggen dat Apple meteen hun producten van die technieken gaat voorzien. Apple is zeer streng en precies en kijkt bijvoorbeeld naar het verbruik van stroom van componenten. Is dat niet goed dan slaan ze dat product gewoon over. Hun producten verkopen toch wel, ook al heeft HP wél die techniek aan boord.

Doe jezelf een groot plezier en ga die iMac halen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik sluit me aan bij wat anderen hierboven zeggen: als je nu gebrek hebt aan een nieuwe computer, koop hem dan zonder te wachten of er over een paar maanden een nieuw model uit gaat komen of niet. Kijk, als er nu volgende week zo’n Apple-evenement zou zijn kun je beter even wachten, maar september is veel verder weg — en dan blijkt dat er toch geen nieuw model komt, waardoor je een “oude” koopt, en dan jezelf betrapt op denken: “Had ik dat maar in juni al gedaan”;)

Bijdrager
    chippie

Tjonge, jonge, wordt wel lastig zo. Keuzes, keuzes, het is eigenlijk een luxe probleem.
    Ik weet waarschijnlijk wel welke het wordt.
    21,5″ omdat ik 27″ te groot vind voor de plaats in huis waar hij (of is het een zij) moet komen.
    Alleen twijfel ik nog over welke van de twee uitvoeringen ik moet nemen. Ik heb een lichte voorkeur voor de 1Tb met gescheiden videokaart.

Bijdrager
    MacBeer2

En waarom heb je die voorkeur? Waarom denk je dat die configuratie het beste is voor jou?

Bijdrager
    hansiedejong

Wat ga je voor programma’s draaien op je mac?

Bijdrager
    chippie

Waarom die voorkeur? Zoals ik al aangaf vind ik de 27″ inch te groot voor mijn interieur en ik zit er ook erg dicht op. Vandaar de keuze voor de 21,5″.
    Dus blijven er twee modellen
    over: met of zonder geintegreerde video kaart.

Wat voor progs ga ik gebruiken:
    een mail en browser programma. Foto beheer programma en dan nog kiezen voor iwork of Office voor de mac.
    Waarschijnlijk zal er door de test van de familie zo nu en dan een spelletje worden gespeelt maar dat kan ook op een spel console of op de af gedankte Windows pc’s.

Bijdrager
    MacBeer2

Afgaande van het gebruiksdoel denk ik dat je veel beter kan gaan voor de instap 21″ zonder de dedicated GPU. Die gaat jou geen boost in performance brengen hoor. Het geld dat je met die keuze bespaart steek je liever in AppleCare, dan heb je een veel beter totaalpakket.

Bijdrager
    chippie

Apple care, daarvan had ik juist besloten het niet te nemen.
    Mocht ik een “zaak” krijgen dan is deze voor m’n rechtsbijstandverzekering.

Bijdrager
    MacBeer2

Die uitspraak heb ik vaker gehoord. Doe het nou toch maar;) Voor de iMac kost dat geen drol.

Bijdrager
    chippie

Dat is dus het enige wat mij nog tegen houdt om een apple te kopen.
    Apple vindt zichzelf geweldig maar de garantie is slechts 1 jaar, dat dit tegen de Europese regels is maakt niet uit. Enfin waarschijnlijk kom je er met de winkelier wel uit en wordt het twee jaar maar om nu geld uit te geven voor iets wat je al behoort te krijgen?

Ik weet dat hier al veel over is gezegd en geschreven maar ik vind het een sigaar uit eigen doos. Maar ik besef ook heel goed dat het wel een heel prettig iets is om achter de hand te hebben voor het geval dat.

Ik denk persoonlijk dat apple nog meer producten zou verkopen als apple care een vast onderdeel is van het product. Dan laat je als bedrijf zien dat je staat voor je product.

Bijdrager
    MacBeer2

Nogmaals: Apple houdt zich keurig netjes aan de Nederlandse/Europese regels. Het probleem is dat men elkaar napraat en helemaal niet goed leest hoe dit alles nou in elkaar zit. Je hebt geen 2 jaar garantie, je kan het in bepaalde gevallen wel krijgen. Maar daarvoor moet je als consument nogal aan wat voorwaarden voldoen. En dat is heel lastig, vandaar dat ik over dat ‘duivelse’ AppleCare begin. Want als je dat hebt heb je met zaken als ‘bewijsplicht’ niks te maken.
    Neem het nou van mij aan, ik heb 3 jaar lang bij een APR gewerkt. Nee ik ben geen Apple Fanboy (integendeel) en hou hier geen verkooppraatjes. Ik heb wel tig-keer meegemaakt dat mensen zich op deze wet beriepen en bot vingen omdat ze simpelweg niet konden voldoen aan de eisen voor een CLC (Consumer Law Claim).
    Als Apple of hun verkooppunten zich niet zouden houden aan de wet dan zou er goed stront aan de knikker zijn, geloof dat maar.

Op consuwijzer staat het uitgelegd. Maar vergeet vooral het gedeelte over’ extra garantie’ goed te lezen en dan vooral het stukje over ‘bewijslast’. Daar loopt het op stuk. Keer op keer.

Bijdrager
    chippie

@macbeer2. Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar ik blijf er bij dat het een duur product is van een fabrikant die beweert iets goedschiks te maken.
    Maar goed eBay is een handig iets om goedkoper aan een Apple care productbte komen indien gewenst.

Bijdrager
    chippie

Ik heb (voorlopig) besloten de aanschaf uit te stellen. Ondanks dat ik het een prachtig apparaat vind ga ik toch proberen te wachten tot sept/okt 2010.
    Het mooie weer komt er aan, en ook de vakantie tijd. Het zou toch zonde zijn als ik dan zo’n mooi apparaat heb staan en hem/haar minder gebruik van wegen het prachtige weer (hoop ik) en dat er dan in sept/okt een nieuwe imac wordt aangekondigd.
    Ik weet het is allemaal koffie dik kijken en ik weet van mijzelf ook dat ik zo maar ineens toch tot aanschaf zou kunnen overgaan maar ik ga proberen of ik geduldig dan blijven.
    Moet wel zeggen dat de irritatie met mijn huidige vista pc steeds groter wordt. Tot voor kort had ik nooit problemen, maar de laatste tijd is het een vreselijk gedoe. Er gebeurt van alles op de achter grond waardoor de pc hartstikke traag wordt (op onregelmatige tijden). Of komt dit omdat ik nu apple minded aan het worden ben en gewoon problemen wil zien in windows?:grin:

Bijdrager
    MacBeer2

Je weet waarschijnlijk wel dat er na het volgende model wéér een nieuwe model komt dat nog sneller is, nog mooier en nog goedkoper is?
    Jij bent een lichte gebruiker die héél weinig tot geen profijt heeft van snellere CPU’s meer RAM en nog grotere HD’s. Da’s echt Windows-denken wat je doet. Maar goed, je moet het zelf weten.

Bijdrager
    chippie

Verdorie je maakt me nu al aan twijfelen.
    Het enige wat ik wil voorkomen is dat het
    model dat ik nu wil kopen niet in sept/okt ineens een stuk goedkoper wordt.

Bijdrager
    Vinhelper

Dit al eens doorgelezen?
    En mocht dit je eerste Mac worden kan dit ook nog wel van pas komen.:wink:

Bijdrager
    chippie

Ja ik heb beide topics gelezen en eerlijk is eerlijk het maakt het er allemaal niet makkelijker op (voor mij).

Bijdrager
    MacBeer2

Stel nou dat je nu een model koopt dat over een paar maanden goedkoper wordt, doet dat afbreuk aan het product of het plezier dat jij beleeft van je machine? Nee. Dit fenomeen heb je nou eenmaal met computers. Normaliter wordt hardware goedkoper en beter. De laatste updates van Apple gaan tegen de stroom in qua prijs: de modellen zijn in prijs verhoogd. Dat is waarschijnlijk tijdelijk en heeft alles te maken met hogere kosten in onderdelen waar Apple mee wordt geconfronteerd. Die berekenen ze natuurlijk door aan de eindgebruiker.
    Een tijd geleden wist Apple binnen een paar maanden een update uit te brengen van de MacBook Air die bovendien 600 euro goedkoper was dan het model dat het ging vervangen. Geloof mij nou maar dat ze dat niet nog een keer doen. Daar hebben ze enorm veel klachten over gekregen en Apple heeft aardig wat geld uitgekeerd aan klanten die hun beklag deden (prijsprotectie noemen ze dat) omdat ze net een MacBook Air hadden gekocht. Heb dit zelf met een klant meegemaakt destijds. Die was not amused en heeft gelukkig een paar honderd euro vergoeding van Apple gekregen nadat wij Apple hierover aanspraken. Dat was gewoon een naaistreek van Steve.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 71)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.