8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Feja

Ik wil mijn foto's sorteren!

In de app Foto’s wil ik mijn foto’s in gedeelde albums handmatig sorteren, maar tot nu toe zie ik daartoe geen mogelijkheid. Ook de optie ‘sorteer’, onder ‘weergave’ biedt geen uitkomst, het vakje daarnaast is grijs. Waarom?
    Kan iemand mij helpen??

Bijdrager
    Gert Snijders

Lang gekoesterde wens hier ook;-)
    Nu wordt er (automatisch/alleen?) gesorteerd op moment van toevoegen aan het gedeelde album, onafhankelijk van het moment van werkelijke opname uit de EXIf- of andere gegevens

Moderator
    Night

Foto’s sorteert wel degelijk op EXIF date, alleen niet in het overzichtvenster; daar wordt inderdaad gesorteerd op ‘date added’.
    Op de tijdlijn echter, worden ze gesorteerd op ‘date taken’.

Je kan echter ook een slim album aanmaken en deze laten sorteren op de datum waarop de foto genomen is.

Een andere truc is een applescript dat de exif datum naar de titel schrijft.

Maar ook hier blijft een album aanmaken waarin je op naam sorteert een vereiste.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 4 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Gert Snijders

Dankjewel Night, maar waar kan ik de tijdlijn vinden in een “gedeeld” album?

Het werkt inderdaad wel voor niet-gedeelde slimme albums, maar waarom niet voor gedeelde albums?
    Ik voeg regelmatig “kris-kras” door de tijd foto’s toe aan gedeelde albums, die me door anderen worden toegezonden.
    Daarbij wordt helaas dan niet de tijds-volgorde aangehouden van het “maken” van de foto.

Sorry Feja, dat ik je item “kaapte”, maar ik denk, dat dit ook is waar je oorspronkelijke vraag over ging – toch>

Bijdrager
    Appeltje86

Klopt het dat we 1,5 jaar later en met High Sierra en Foto’s 3.0 nog steeds met hetzelfde probleem zitten?
    Het zou mijn “foto leven” zoveel makkelijker maken.

Bijdrager
    Gert Snijders

Dank Appletje86, voor het weer tot leven brengen van dit topic “in ruste”.

Ook ik hoop nog steeds op verbetering in de sortering-slagoritmes, maar ben nog niet van Sierra naar High Sierra over gegaan – ik wacht eerst even de versie .1 of .2 af.

Iemand anders, die ons verder kan helpen?

Bijdrager
    McPim

In het Apple discussie-forum lees ik:

‘No, shared albums cannot be sorted. The name “Shared Album” is misleading. The Shared Albums are not albums, they are streams of photos to share selected photos with friends and family by dropping occasionally photos into this stream. New photos are added at the end of the stream for easy access.’

Vrij vertaald: een gedeeld album is een ‘photostream’ voor je vrienden/familie waarin de foto’s altijd op volgorde van toevoegen verschijnen. Nieuwe foto’s komen aan het einde van de ‘stream’, en zijn zo makkelijker te benaderen. De naam album is in dit opzicht dus verwarrend, en ik vrees dan ook dat we het hier mee moeten doen.

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 3 weken geleden door  McPim.

Bijdrager
    Gert Snijders

Bedankt voor de verheldering McPim!

Ik begrijp de redenering (laatse bijdrage aan een foto-serie beter te identificeren), maar blijf het vreemd vinden, dat de sortering op basis van wel degelijk aanwezige EXIF-gegevens niet als andere/tweede optie toegevoegd is in de lijst van criteria.

Ik blijf vol goede moed hopen op voortschrijdend inzicht …;-)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.