6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Hessel89

Ik wil een snellere harddisk in mijn Macbook Pro 17'' core i5

kunnen jullie mijn er misschien 1 aanraden?

Ik gebruik mijn Macbook Pro voor audio, en heb veel relatief kleine wav bestandjes (samples) op mijn HD staan die ik SNEL wil kunnen accessen.
    Ook voor de Library van Logic Pro vind ik eigenlijk dat het laden van files te langzaam gaat.

Ik weet dat SSD het snelste is maar is toch wel duur.
    En als ik nou bijvoorbeeld een 10.000 rpm schijf neem, zijn die er ook voor macbook pro’s? dus in 9.5mm? en is het verschil merkbaar?
    dan zijn er ook nog die hybrid drives.. is dat het waard?

kortom.. ik heb er eigenlijk geen snars verstand van en daarom zou ik graag jullie raad willen:)

Bijdrager
    milann

Kun je niet beter je ram geheugen uitbreiden?

Bijdrager
    rdesign

Heb je nu 5400 of 7200? Dat verschil is namelijk ook echt goed te merken. 7200 is volgens mij ook de max wat in een MBP past. Een naast deze twee opties is het alleen mogelijk om zo’n SSD te nemen.

@milann Nee, dat zou met dit niet veel uitmaken voor ‘em. Het gaat in dit geval echt om de snelheid van de schijf, lees- en schrijfsnelheid.

Bijdrager
    xionix

Heb zelf ooit verschil getest tussen de 5400 en 7200 maar vond het amper merkbaar toen. Ga nu zelf voor een SSD bij de nieuwe mcb pro die ik ga bestellen.

Bijdrager
    Artell

Ik heb al een tijdje een 160GB Intel SSD in mijn MCB Pro en dat is echt de beste upgrade die je kunt doen. Ik heb er elk moment plezier van. Een gewone laptopschijf heeft 70 tot 100 I/O’s per seconde. Dat betekend dat bij het lezen van veel kleine bestanden de doorvoer terug kan zakken tot zelfs maar 1 a 2 MB per seconde.

Een SSD doet duizenden I/O’s per seconde (tot wel 15.000 afhankelijk van de blockgrote). Vooral als je veel met kleine bestanden werkt ga je dat echt merken.:yum:

Daarbij valt het verschil tussen een 5400rpm en een 7200rpm schijf echt in het niet. In het verleden duurde het opstarten van Photoshop CS4 ca 14 seconden (veel kleine bestanden), nu duurt het amper 3 seconden. Opstarten van OSX in ca 12 seconden (na EFI/BIOS werkzaamheden).

Een 10000rpm harddisk is er (nog) niet voor in de laptop. De WD Velociraptor is er niet geschikt voor (en komt wat prijs betreft al weer een stuk in de richting van een SSD).

Die Hybrid drives zijn overigens vooral bedoeld voor een lager energieverbruik, het SSD gedeelte wordt als een soort grote cache gebruikt zodat de platters kunnen stoppen tot ze weer nodig zijn. Het feit dat ze niet echt (echt niet..) zijn doorgebroken geeft al aan dat het niet echt een optie is.

Moderator
    unSOUND

Als kleine bestanden al langzaam gaan moet het haast wel ergens anders aan liggen zou je zeggen… Bij kleine bestanden merk je geen verschil tussen 4200, 5400 of 7200 rpm schijven… Die verschillen zijn te klein voor het blote oog.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.