14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Beccie

Ik wil een nieuwe plaatjescamera kopen…..

Het is tijd voor een nieuwe digitale camera, mijn canon powershot s50 heb ik nooit helemaal begrepen. Ik ben eigenlijk meer een tiepje voor ‘point and shoot’ , al die dingen die je manueel kunt instellen is heel erg mooi voor de amateur of prof natuurlijk :lol: maar niks voor mij.

Ik wil gewoon normaal foto;s kunnen maken met niet teveel toeters en bellen alleen mooie foto’s en dan wel met een toestel die ik kan aansluiten op mijn mac.

Ik heb er nu drie op het oog:

De Canon ixus 900 ti
    De Sony dsc T100
    de Nikon coolpix s50

En ik weet dat dit een macforum is, maar ik weet ook dat er hier medemaccers zitten die graag foto’s maken en er meer verstand van hebben als ik. Vandaar mijn vraag, ik neig zelf naar de Sony, maar ik dat wat en dan bedoel ik vooral met mac?
    Ik ken voor foto’s eigenlijk alleen Canon en Nikon, maar met mag ik Sony niet uitvlakken. Cnet.com geeft die Sony een goede beoordeling en ook op kieskeurig wordt het toestel goed beroordeeld. Maar ze hebben alledrie een goede beoordeling. :wink:

Als jij mocht kiezen uit die drie, welke nam je dan?

(Turb. heeft de titel verduidelijkt voordat er dalijk weer een paar snuggeren zijn die hier allerlei zelfgeschotemn plaatjes gaan posten…..):wink:

Bijdrager
    trabant

Hey Beccie, hoe is het met het Peugeotje?;)

Alle macfora hebben minimaal twee fotodraadjes, en bij sommigen wordt er heel wat afgediscussieerd en afgekwijld bij allerlei (imho veel te) duur jongensspeelgoed…

Ik heb een nu alweer vrij bedaagde Sony P72 met 3,2 megapixels (en die staat ingesteld op ± 1 MP) Toen ik die Sony voor de eerste keer inprikte (OSX 10.3) werd hij meteen volledig herkend. Voor ons huis-, tuin- en keukenwerk (documentatiefoto’s tijdens de verbouwing en als de katten o zo schattig ergens op of onder liggen) is dat nog steeds een prima dingetje. Al vind ik de vertraging tussen de knop indrukken en daadwerkelijk ontspannen nèt iets te langzaam en als ik een filmpje ermee maak, dan kraakt het als ik dat later afspeel. Maar dat kan ook aan een overleefde val liggen…

De nerds (op wat voor gebied dan ook) geven graag af op de Media Markt, maar dit kan voor jou nou nèt de geschikte winkel zijn om eens rond te kijken. Ze hebben veel meer dan dat kleine winkeltje op de hoek en je kunt alles in je handen nemen (neem een laptopje mee om de afdrukken te vergelijken) en probeer de senior verkoper van de afdeling te pakken te krijgen. Bij de MM in Heerlen is dat een voormalig bruidsfotograaf met heel veel technische bagage en een goed gevoel voor wat de juiste camera voor deze of gene klant is. De juniorverkopers hebben aan hem een goede leermeester. Met een beetje geluk heb jij deze situatie bij jou in de buurt ook, het is immers de formule van de MM.

Voordat je gaat, zet je de ervaringen en wensen met je huidige camera eerst op papier en kijk je even in je fotocollectie wat je zoal fotografeert. Kinderen op school, vriendinnen op het strand, bloemen in de tuin, tantes op visite, concerten, landschappen, gebouwen: de beroepsfotograaf zal daar zo zeven verschillende camera/lens/flitser/statief-configuraties voor kunnen bedenken terwijl jij gewoon iets plats dat het meteen doet uit je tas wilt kunnen halen.
    En neem de oude camera mee: dat legt vaak wat makkelijker uit.

Bijdrager
    tommy666

de eerste pagina waar ik ga kijken voor digitale camera’s: http://www.dpreview.com

ikzelf ben nikon-man dusja…zegt genoeg zeker?:P

Bijdrager
    Beccie

Ja met het peugeotje is alles goed, nu weer wel want mijn band verloor alsmaar lucht. Een nieuw ventiel heeft wonderen gedaan :D
    Ik kijk ook altijd bij dpreview, maar deze nieuwe toestellen staan er nog niet op. En maccers staan bekend als mensen die niet zomaar onzin kopen, dus ik dacht ik kom hier voor wat advies.

Bij de fotograaf is mijn keuze beperkt en uitgekomen op de canon ixus 75 of de sony dsc w85.

Inactief
    Anoniem

De canon modellen zijn goed, zeker de Canon ixus 900 ti, ik heb de iXus 70 en die is enorm goed.
    canon vind ik gewoon goed.

En zou je hem bij de fotograaf kopen? Op goede online shops kan je vlug 100 euro besparen.

Bijdrager
    trabant

goed, enorm goed, gewoon goed.
    Waarom? Lichtsterke lens? batterijduur? bediening? after-sales? Kunnen ze koffie zetten, ruiken ze naar rozewater?

Ook bij de beste online-shop kun je niet voelen hoe het product in de hand ligt. En van wat je meer betaalt bij een vakhandel, bespaar je soms een veelvoud aan urenlang puzzelen op het web. Niet iedereen voelt die apparaten meteen aan.

Vóór de digitale revolutie had ik een semiprofessionele spiegelreflex met allerlei toeters, bellen, liften en trapleuningen. Op een dag liepen we onze vaste fotowinkel binnen met de mededeling: “Ik heb een Nikon FE2, maar zij wil ook foto’s kunnen maken en het budget is driehonderd gulden.”
    Even later gingen we weer naar buiten met een simpel zoekerdingetje en sindsdien hapt die dure Nikon stof. We maakten ook veel meer foto’s omdat ik niet meer zo lang met die lenzen zat te pielen.:D

Bijdrager
    Turbanus

In Rotterdam is een winkel waar je nieuw en tweedehands kunt bekijken en kopen Beccie. Zou zeker wijs zijn om de raad van Trabi even te volgen om eens te gaan voelen hoe het e.e.a. in de hand ligt.:wink:

Bijdrager
    Barabas2005
    ”Beccie”

Ik kijk ook altijd bij dpreview, maar deze nieuwe toestellen staan er nog niet op. En maccers staan bekend als mensen die niet zomaar onzin kopen, dus ik dacht ik kom hier voor wat advies.

Die Canon Ti 900 bestaat al weer een tijdje hoor. Ik heb hem al weer bijna driekwart jaar (en dat is erg oud in de digitale wereld :barbu: , haha). Ik ben er erg tevreden mee. Ik heb hem in Hong Kong uit mijn handen laten kletteren bij de grote Boeddha. Daarna deed hij het alleen maar in de automaat.

Dat vond ik jammer, want ik doe liever alles in manual mode. Thuis gekomen donderde hij ook nog eens van de tafel (ja ik ben een enorme kluns), et voila: hij doet het weer perfect.

In ieder geval is de 900 Ti een goede camera. Die 10MP is erg leuk, maar niet echt nodig. Wat dat betreft is die Canon Ixus 75 misschien inderdaad een betere keuze. Ziet er ook sexy uit met een grotere LCD.

Bijdrager
    Beccie

Mijn vorige heb ik online gekocht en eigenlijk is het ding te goed voor mij, de manuele instellingen gerbuik ik bijna nooit. Ik wil gewoon een goede point en shoot camera hebben die niet al te lomp groot is zodat ie makkelijk in mijn tas gaat.
    Ik heb de prijzen van de fotograaf en wat online winkels vergeleken en het maakt niet zo gek veel uit hoor. Plus het feit dat als er eentje niet bevalt ik hem altijd binnen 8 dagen kan ruilen.

Mijn toppers blijven in ieder geval de canon ixus 70 en 75 en de sony dsc w85, daar was nu een aktie bij dat je gratis een geheugenkaartje van 512 mb erbij kreeg. Dus dat is ook best fijn.
    Maaaaar, ik wil zo graag voorbeeldfoto’s zien, misschien ga ik idd gewoon terug naar de fotograaf en vraag ik heel lief of ik wat foto’s kan maken en of ze willen printen. Wat zo kun je pas echt vergelijken.

Wat heb ik er aan als ik die sony kies en ik vind het niks, ik ruil maar dan blijkt die canon nog slechter te zijn (ik geef maar een voorbeeld)

Ik hoorde hier iemand die een ixus 70 heeft, wil je een paar foto’s posten?:)

Bijdrager
    Maleise Beer

Bij de camerafinder van Flickr kan je doorklikken naar alle merken en kan je zien welke foto’s met welk foto-apparaat gemaakt zijn. Misschien is het handig.

http://www.flickr.com/cameras/

Bijdrager
    Jpunt
    ”Maleise

Bij de camerafinder van Flickr kan je doorklikken naar alle merken en kan je zien welke foto’s met welk foto-apparaat gemaakt zijn. Misschien is het handig.

http://www.flickr.com/cameras/

wow, dat is vet!
    Mooie ontwikkelingen dit..:)

Bijdrager
    Beccie

Koel, bedankt voor de tip. Even wachten totdat de sony er ook bijstaat. :D `Dan kan ik ze mooi vergelijken.

Bijdrager
    Roberta

Kijk eens verder bij Beeldbewerking, daar zijn ook hele discussie’s gevoerd over digitale kamera’s.

Bijdrager
    DrStrange

Beeldbewerking Robbie, met de b van Roberta :lol:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.