30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    error

Ik wil een inktjet printer kopen!

Ik wil een inktjet printer kopen. Maar na het bezoeken van sites van canon, hp, epson e.v.a. zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik heb wel wat draadjes op dit forum gevonden… maar die zijn ouder en er zijn inmiddels weer hele nieuwe series printers op de markt gekomen.

Ik wil voornamelijk grafisch ontwerpwerk op te printen voor presentaties, dus met regelmaat kleurvlakken en fijne tekstjes. Kleurproef-niveau is niet noodzakelijk. Foto’s printen is ook leuk… maar niet mijn primaire doel.

De printer moet…
    – A3 kunnen bevlekken
    – goed kunnen samenwerken met Mac OS X
    – aan te sluiten zijn binnen een netwerk
    – losse cartridges hebben voor C, M, Y en K
    – compact zijn (niet het hele bureau vullen)
    – zeker niet meer dan 500 euro kosten

Heeft iemand een tip?

Welk merk absoluut niet?

Link naar een site die me kan helpen bij m’n keuze?

Bijdrager
    mgmheck

Kieskeurig heeft een grote database met printers en de mogelijkheid deze op gewenste eigenschappen te selecteren.

Bijdrager
    bommels

..en als je een model op het oog hebt, kun je misschien een kijkje nemen op http://www.fixyourownprinter.com om te zien of hij structurele gebreken heeft :x

Bijdrager
    Slecht

HP Officejet Pro K850 kleurenprinter serie

Zuinig met inkt, snel en goede kwaliteit prints.
    http://h10010.www1.hp.com/wwpc/nl/nl/sm/WF25a/10709-10713-10953-10953-12224176-12240470.html

Bijdrager
    Geedee

Ik zou alleszins kijken naar de Canon-modellen. Canon is al altijd een van de betere printers geweest en werkt prima samen met Mac OS X.

Bijdrager
    error

Dank voor tips – ik ploeg nog eens verder door de printerberg.

Bijdrager
    tiny

Ik heb het woord ‘Help!’ uit je titel weggehaald. Sowieso vind ik dit storend (waarom aandacht vestigen op je eigen thread terwijl iedereen hulp zoekt?) maar als je gewoon advies over een printer wilt hebben, is het niet eens dringend. Beetje overdreven, vind je ook niet?

Bijdrager
    error

Ha! Dat ‘Help!’ sloeg op de staat van mijn hersens na het bezoeken van tal van websites en de inktjetprinter-hoek in de MediaMarkt (voor de derde keer). Zoveel keuzes, zoveel mogelijkheden. Pure paniek en wanhoop.

Tiny, bedankt je correctie en het verdiende lesje. Bij deze mijn welgemeende excuses voor de storende titel.

Bijdrager
    tiny

No problem error. Leuk dat je ff reageert en fijn dat je het snapt en het hier meldt :)
    Ik hoop dat je wat wijzer geworden bent uit de antwoorden.

Bijdrager
    Chasnam

M’n HP werkt zeer proper samen met Mac OS X, wel een USB printer, geen netwerkprinter, dus ik durf me niet uit te spreken over de samenwerking tussen mac os x en de netwerkprinters van hp… Maar als het idem is als bij de usb deskjets, dan kan ik je zeggen dat het zeer proper samenwerkt..

Bijdrager
    error

Wel… dit weekeinde als semi-impulsaankoop een Canon iP4200 gekocht voor 99 euro inclusief wat papier. Geen A3 (komt nog wel een keer – eerst maar eens zien hoe vaak ik deze gebruik) en geen ‘netwerkprinter’ (maar via ‘sharing’ gewoon aan te sturen vanaf m’n iBook via AirPort).

Printjes zijn ok – nog even testen met de juiste instellingen (zeker vanuit InDesign), foto’s printen is toch wel leuk… en met de mogelijkheid om op cd/dvd te printen ga ik ook nog lol hebben.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Verbruiken de inktjet printers niet teveel inkt?
    Vroeger had ik ook een inktjet, maar ik moest om de maanden de cassettes vervangen omdat ze uitdroogden.
    Misschien is dat bij de nieuwe printers een stuk verbeterd?

Moderator
    unSOUND

Hoe snel cartridges uitdrogen hangt heel erg van de vochtcondities van je huis af… dat heeft bijster weinig met het merk en/of de inkt te maken… hoe droger de lucht in je huis, hoe sneller je inkt op droogt.

Wat betreft de printer: Ik zou kijken voor een Epson of een Canon. HP heeft te veel moeite met dikkere papiersoorten, en hun inkt is stervensduur vergeleken met die van Canon en Epson.

Ik zou de Epson Stylus Photo R1800 adviseren, deze kan alles wat jij vraagt, en meer. Hij kan zelfs op Super A3, CD’s en DVD’s printen.

Bijdrager
    snipper

Ik kan het toch niet laten, op het gevaar af een welles/nietus verhaal te veroorzaken; Ik ben sinds 1997 zelfstandig grafisch vormgever en ik heb een paar keer een Epson inkjet gekocht. Ik print maar heel weinig, maar die Epsons, daar was altijd wel wat mee.

Dus ik heb me voorgenomen nooit meer een Epson te kopen en dat bevalt tot nu toe goed :)

Verder heb ik een Apple LaserWriter gehad (toen best duur, maar altijd netjes printen, weggedaan omdat hij niet meer op een G4 powerbook aan te sluiten was) en een paar HP’s.

Moderator
    unSOUND

Dat blijft inderdaad een welles-nietes verhaal…

Ik heb een 5-tal Epsons onder mijn beheer, en geen van alles doen ze moeilijk. Zelfs al print ik 2 of 3 weken lang niks, de koppen zitten nooit verstopt, en de software is prima. Moet ik wel bij vermelden dat ik nooit voor de goedkope modellen ben gegaan, maar altijd voor de professionele.

Ik heb ook een aantal Canons gehad, en ook die deden het prima. De keuze voor Epson heb ik puur gemaakt omdat ik ook al een scanner van Epson had, die me ook heel erg goed bevalt…

Ik denk dat je met geen van beiden een miskoop zult maken.

Bijdrager
    snipper

Wat bommels in feite al zegt zou ik zeker doen: Google voor je iets koopt op de productnaam, kijk op forums bij de fabriekant, vraag het in dit forum, maar check gewoon even of het inderdaad lekker werkt met OS X.

Die techniek kan ik trouwens voor alle aankopen aanraden, niet alleen voor printers… :wink:

Bijdrager
    Slecht
    ”unSOUND”

Hoe snel cartridges uitdrogen hangt heel erg van de vochtcondities van je huis af… dat heeft bijster weinig met het merk en/of de inkt te maken… hoe droger de lucht in je huis, hoe sneller je inkt op droogt.

Wat betreft de printer: Ik zou kijken voor een Epson of een Canon. HP heeft te veel moeite met dikkere papiersoorten, en hun inkt is stervensduur vergeleken met die van Canon en Epson.

Ik zou de Epson Stylus Photo R1800 adviseren, deze kan alles wat jij vraagt, en meer. Hij kan zelfs op Super A3, CD’s en DVD’s printen.

Mijn ervaring is dat Epson inkt verbruikt als geen ander en de kwalitiet van de hardware is stukken minder vergeleken met de HP.

Nooit meer epson voor mij..

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Zo erg als mijn vroegere Color Stylewriter Pro kan het toch niet zijn?
    Maar enfin, de inkt van inktjetprinters blijft veel duurder in vergelijking met laser toner.

Bijdrager
    error

Die Canon iP4200 die ik nu heb gekocht bleek in een recente test van de consumentenbond (februari 2006) de ‘beste koop’ en zeer zuinig met inkt. Ik moet dit zelf nog ervaren maar omdat dit mijn eerste keurenprinter is heb ik weinig referenties. Tot nu toe ziet het er goed uit.

Ze geven dit ding bijna ‘gratis’ weg. In de doos zit voor bijna 60 euro (winkelwaarde) aan inkt… dus die printer kost zo’n 40 euro. Kwaliteit is prima. Meegeleverde software een beetje ‘Windows’ maar functioneerd prima – voor cd’s printen heb ik wel even een InDesign sjabloon gemaakt want die Canon applicatie is mij te beperkt.

Bijdrager
    Slecht
    ”Mac

Zo erg als mijn vroegere Color Stylewriter Pro kan het toch niet zijn?
    Maar enfin, de inkt van inktjetprinters blijft veel duurder in vergelijking met laser toner.

Dat valt erg mee met de HP Business Inkjet modellen!
    Vooral als je kleuren laser printers gebruikt dan denk ik dat HP Business Inkjet printers (of de nieuwe Officejet Pro K550) goedkoper zijn in verbruik.

Als je echt alleen maar zwart wit print dan wel waarschijnlijk.

Moderator
    unSOUND

HP’s zijn qua inkt vreselijk duur. Per geprint vel gemiddeld 5 x zo duur als Canon of Epson. En de meeste HP modellen gebruiken de methode waarbij het papier in de printer wordt omgedraaid, waarmee het gebruik van dik/stug papier gelijk een ramp wordt.

De kwaliteit van de hardware hangt ook af van de prijsklasse. Koop jij een printer van 50 euro, of van 450 euro, daar zit een wereld van verschil in. De A3 printers vallen per definitie al in het professionele segment, en zijn gewoon betrouwbaar.

Bijdrager
    snipper

Ik print nu weinig meer (alles gaat per email of www) en daarom gebruik ik vooral een cheapo HP deskjet. Ik heb de prijzen van de inkt de laatste tijd niet meer vergeleken, maar ik vind alle merken inkt buitenproportioneel duur.

Ik koop m’n inkt dan ook bij http://www.zomara.nl/ en http://www.mamut.com/zomara/ Prima inkt voor de helft, een derde of minder van de prijs van een ‘originele’ verpakking.

Moderator
    unSOUND

inktprijzen zijn heel lastig.

De prijzen van de cartridges zijn al verwarrend, maar dan moet je voor de fun eens gaan kijken naar het aantal milliliter wat er in zit. Een HP cartridge is vaak ongeveer even duur als eentje van Epson, maar in de HP zit 16 ml, en in de Epson 66 ml.

Dus zelfs als een bepaalde printer meer ml per pagina gebruikt, kan hij toch goedkoper zijn. Een aantal grafische bladen hebben toen wat tests gedaan, waarbij de HP’s gemiddeld 3 tot 5 keer zo duur waren per print…. vergeleken met Canon en Epson.

Bijdrager
    Slecht
    ”unSOUND”

HP’s zijn qua inkt vreselijk duur. Per geprint vel gemiddeld 5 x zo duur als Canon of Epson. En de meeste HP modellen gebruiken de methode waarbij het papier in de printer wordt omgedraaid, waarmee het gebruik van dik/stug papier gelijk een ramp wordt.

De kwaliteit van de hardware hangt ook af van de prijsklasse. Koop jij een printer van 50 euro, of van 450 euro, daar zit een wereld van verschil in. De A3 printers vallen per definitie al in het professionele segment, en zijn gewoon betrouwbaar.

Geloof ik niks van. Waar heb jij deze wijsheid vandaan dat de inkt per geprint vel 5x zo duur dan Canon of Epson is?

Ik heb hier op het werk een hp en een epson. De epson wordt nooit gebruikt omdat ie veel meer inkt verbruikt (en kleine catridges) dan de hp en ook slechtere kwaliteit prints afleverd.

De hp cartridges zijn minstens 3x zo groot als die van de epson en ik doe er ook minstens 5x langer mee. Dus mijn ervaring is het tegenovergestelde.

Het enige grote voordeel van de epson is dat ie randloos op a4 print maar de kwaliteit is gewoon slecht en foto’s kan ie mooier printen (op fotopapier).

Bijdrager
    jensw

misschien handig als je er dan ook bij vermeldt wat voor type epson en hp je hebt staan.

Moderator
    unSOUND
    ”Slecht”

Waar heb jij deze wijsheid vandaan dat de inkt per geprint vel 5x zo duur dan Canon of Epson is?

Koop eens wat vakbladen af en toe… staan wel vaker tests in.

”Slecht”

Het enige grote voordeel van de epson is dat ie randloos op a4 print maar de kwaliteit is gewoon slecht en foto’s kan ie mooier printen (op fotopapier).

Dus de kwaliteit is slecht, maar de foto’s zijn mooier ? :roll:

Tevens kan hij ook randoos op A3 hoor… hij kan zelfs Super A3.

Bijdrager
    hansenonline

doen de epson(r1800 bijv.) printers het weer in adobe photoshop en illustrator, of moet je er ook eerst pdf’s mee maken? mijn hp heeft moeite om uit indesign en photoshop te printen en als ik volgend jaar verder ga met grafisch vormgeven wil ik mij trakteren op een a3 printer!

Moderator
    unSOUND

Ik heb nog nooit problemen gehad met printen vanuit Photoshop in ieder geval…

Bijdrager
    Leander

Mijn Canon S630 heeft ongeveer een jaar werkloos gestaan, met cartridges erin.
    Even een kleuren printje maken: doet ie het? (shit, snel even het stof wegblazen van het papier)…
    Ja, perfecte prints! Niks geen uitdrogen.

Moderator
    unSOUND

Zoals eerder al gezegd, uitdrogen heeft meer met de condities van je omgeving te maken. In een huis met droge lucht heeft inkt gewoon sneller de neiging om op te drogen… dat staat apart van het merk.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.