25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    pt

ik wil een digitale camera kopen, advies gevraagd

Ik overweeg een digitale camera te kopen. Fotografeer sinds 1984 met veel plezier met een Olympus OM10 met een 28mm 2.8 / 50mm 1.2 / 80-200 3.5-5.6. Voor snapshots heb ik een Olympus mju zonder zoom. Maar wil nu toch met de tijd mee…
    Nu twijfel ik een beetje tussen een grote en een kleine camera. Bijvoorbeeld een digitale Mju-mini of Canon Ixus enerzijds en een Olympus E300 (http://www.olympus-pro.co.uk/index.eu.nl.html) anderzijds (want daar passen mijn oude lenzen nog op). Ik neig naar het tweede want ik wil vooral mooie foto’s maken. Voor snapshots op feestjes en zo stop ik de oude mju wel in mijn broekzak en scan ik de afdruk wel.

Vragen:

– klopt het dat je op die kleinere/goedkopere toestellen geen diafragma kan instellen. M.a.w. scherpte/diepte-controle zit alleen op spiegelreflexen?
    – klopt het dat de spiegelreflexen lichtsterker zijn (ik heb een hekel aan flitsen)?
    – zijn de oude Zuiko-objectieven echt goed bruikbaar op een moderne body? Of wil ik over een paar maanden nieuwe objectieven?
    – kent iemand die Olympus E300? Fijn? Of liever ceen Canon 350d?
    – Ik ben zonder problemen vrij ruw met die OM10 (heeft al veel overleefd: Sahara, zeezeilen, bergtoppen, offroadmotorgeweld, etc). Kunnen die nieuwe toestellen daar ook tegen? Mijn ervaring is dat modern spul steeds sneller stuk is.
    – Een 512Mb-kaart lijkt me wel voldoende (voor een vakantie van 2 weken) of schiet je zo 1Gb vol?
    – is Olympus een beetje Apple-minded?
    – nog meer dingen waar ik op moet letten?

Iemand hier iets zinnigs over te zeggen? Bij voorbaat dank.

PS: Ik heb een Powerbook 17″ met Photoshop 7.0 voor de nabewerking

Bijdrager
    MacThijn

tjeck de consumenten gids… daar stond laatst een test over digitale camera’s

Bijdrager
    DoppieDoppie

Ik zelf gebruik een Canon EOS 300D. Dit is een superapparaat, tegenwoordig ook in een special edition te verkrijgen.

Even over die 512 MB… Als je een beetje op degelijke resolutie gaat schieten, wat elke fotograaf doet, dan zit dat zo vol. Vooral op RAW formaat. Dus ik zou gaan kijken naar kaarten vanaf 1 gig zelfs. Daarnaast heb ik de Sony P120. Special edition met Carl Zeiss Vario Tessar Lens.

Goed contrast, prima foto’s. Het is maar net hoe gek je het wil maken natuurlijk.
    Diepte instelling heb ik ook wel op de Sony zitten, maar is niet zo geavanceerd als de Canon.

Succes met de keuze!

Bijdrager
    Robbes

ik zit zelf met dezelfde vragen…. check eens http://dpreview.com/ voor meer info! Een bron van info over digitale fotografie…. (en met name camera’s)

mocht je vallen voor een digitale spiegelreflex, vergeet dan maar dat je een ‘oud beestje’ in je broekzak houdt om plaatjes mee te schieten. Je raakt zo verknocht aan dat toestel dat je niets anders meer wilt…… nee echt niet.

Ik zie net je opmerking over het geheugekaartje staan! betaal die 25 euro extra voor 1gig, daar krijg je geen spijt van! Als je dan toch fors aan het investeren bent zou ik daar niet op bezuinigen… Je kunt dan ook echt het maximale uit je foto’s halen.

succes.

Bijdrager
    E. Sonneveld

Goedemorgen,

Even een aantal tips:

Met een kleine camera kun je meestal geen diafragma instellen
    De lichtsterkte is afhankelijk van de lens en begint doorgaans bij 3.5
    De nieuwe digitale camera’s zijn ook stevig, al is de OM10 natuurlijk een oude “Tank”. Belangrijk is wel dat de camera goed tegen stof kan. Dit is belangrijker dan bij analoge camera’s. De nieuwe Olympus E300 die ik zelf kortgeleden heb aangeschaft heeft een nieuw ingebouwd systeem om de chip stofvrij te houden
    Zoals gezegd heb ik sinds kort de E300. Een dijk van een camera en zeer Mac-vriendelijk. Aansluiten en foto’s downloaden. Werkt perfect.
    Tip : vergelijk goed de prijzen per aanbieder en koop bij een gerenommeerd bedrijf. Er wordt veel buitenlands spul aangeboden (zonder dat je dat weet) met aller garantie-problemen vandien. Zelf heb ik gebruik gemaakt van een Combi-foto aanbieding. 999 euro voor de body + 2 lenzen.
    Als je nog hulp nodig hebt, reageer dan even naar mijn persoonlijke mailbox, dan geef ik je mijn telefoonnummer door

Groet

Evert

Bijdrager
    Deckard

Voor het betere werk zou ik een digitale reflex nemen.
    Kijk eens op http://www.mennoboermans.nl, die fotografeert geloof ik ook met een E300

Bijdrager
    MacEagle

Heb zelf de E-10 en mijn vrouw de Mu 300, zijn alle twee mooie apparaten als je echt met diafragma en sluiter tijden wilt werken dan moet zeker een spiegelreflex nemen, en inderdaad die E300 is een mooie camera jammer dat die van mij nog zo goed is anders………..:mrgreen: maar goed laat je wel goed voorlichten wat je precies nodig hebt.
    Succes met je keuze ene laat het ons weten.

Bijdrager
    mekker

Ik had (heb nog steeds) een OM10, en ben een tijdje geleden naar digitaal overgestapt ik heb lang getwijfeld tussen de D300 van canon en de D70 van Nikon uit eindelijk voor de nikon gekozen omdat deze iets beter uit testen kwam dan de canon, hoewel ik me afvraag of ik het verschil zal zien tussen twee foto’s van de verschillende apparaten.
    Sinds canon de D350 enige tijd geleden heeft uitgebracht zakt de prijs van de D70 supersnel dus dit kan nu superintressand zijn.

Bijdrager
    diotav

Ik ga denk ik dit weekend de Ixus 40 halen. Heb veel positieve reacties hierover gelezen.
    De Nikon D70 is een schitterende camera … maar voor een 17 jarige jongen die net zijn eerste camera koopt!?:P

Diotav

Bijdrager
    bieker

Ik wil je best wat tips geven maar het is het beste om dit even via je mail te doen (als je dat wilt). Ik ben eigenaar van de Nikon D70 en mijn zoon van de Canon 300D. Ik ben begonnen met een Canon Powershot G1. Stuur me maar even een mailtje als je verdere tips / adviezen witl.

Bijdrager
    hansenonline

met een boel kleine digitale kleine cameras kan je van alles zelf instellen. kijk maar eens bij de canon powershot s serie(40,50,60,70). verder heb je met analoge lenzen op een digitale zoom camera volgens mij steeds een brandpunt verschil waar je rekening mee moet houden en moet je ook nagaan of de analoge lenzen wel passen. verder zal een zwaardere body je denk ik beter bevallen als je een om10 hebt gehad dan een plastic body. ik vond de analog nikon f60 ook een stuk lichter en plasticer aanvoelen dan de om10 die ik van mijn moeder mocht gebruiken.

daan.

Bijdrager
    MvE

Heb zelf een poosje de Canon van mijn ouders gebruikt (sorry, ik weet geen typenummer) en dat was een fantastisch toestel. Gewoon een rechttoe-rechtaan compactcamera, niet eens spiegelreflex, maar het ding maakt mooie foto’s waar zelfs scherptediepte in zit.

Ik heb zelf een Sony Cybershot maar die is beduidend minder. Wel beduidend goedkoper.

Bijdrager
    pt

Wow, wat een hoop reacties. Dankjulliewel. Zit nu op mijn werk, ga er vanavond mee aan de slag.

Bijdrager
    Bjos
    ”bieker”

Ik wil je best wat tips geven maar het is het beste om dit even via je mail te doen (als je dat wilt). Ik ben eigenaar van de Nikon D70 en mijn zoon van de Canon 300D. Ik ben begonnen met een Canon Powershot G1. Stuur me maar even een mailtje als je verdere tips / adviezen witl.

He bieker wat is er zo geheim aan, dat wij dit niet mogen weten?

de vraag is wat wil je er mee doen en wat voor afdrukken wil je er mee maken ( grootte)

Ik heb zelf nog een oud s30 toestel van canon, kan daar alles mee regelen en werkt prima 3,2 miljoen pixels.

dus wat er hier word beschreven over kleine compact toestellen, dat je er meestel geen diafragma of sluitersnelheid mee in kan stellen is flauwekul.

Bijdrager
    vogel

@Bjos, joe hebt helemaal gelijk. Ikzelf ben een behoorlijke beginner in dit wereldje, maar ik heb al wat techniekjes geleerd en ben in bezit van een Fuji E550, een compact met lekker veel uitbreidingen. Kostte iets meer dan 300 euro, maar het diafragma is van F2,8 tot F8 in te stellen (bij de volle 4x zoom F5,6-F8 ). Het fijne aan deze camera is dat ie 800 ASA kan simuleren, een 32,5-130 mm zoomlens heeft (vind ik lekkerder dan de standaard 38-114 mm) en bloedsnel is, in tegenstelling tot Canon’s A-serie. Focussen in het donker vindt ie echter lastig, maar dan zijn de foto’s nog meer dan redelijk. Je kan er, net als de A-serie van Canon, nog veel meer aan instellen, maar als je veel in het donker en absoluut zonder flits wil fotograferen, dan raad ik je eerder een SLR aan.

Bijdrager
    Joffry

:apple: Nikon Coolpix 5200 behoorlijk in prijs gedaald bij introductie van de nieuwe camera’s.
    Supersnel en als bonus erg leuke QT filmpjes 30fps (filmlengte aleen afhankelijk van kaart) . Neem wel een snel kaartje erbij van minstens 256MB, 512MB is nog mooier.

Bijdrager
    pt

Het is de Olympus E300 geworden: body + 2 lenzen + 1 Gbkaartje voor 999 euro. Heb hem nu een week. Zeer tevreden behalve over de iso1600-resultaten. Canon scoort in het donker veel beter maar ik ben a) wel gecharmeerd van Olympus’ stoffilter en b) het prijsverschil van 350 euro weegt behoorlijk mee.
    Jammer dat Olympus de actie heeft beeindigd waarbij ze gratis adapters voor OM-lenzen uitdeelde. Die dingen kosten nu 99 euro.
    Allen bedankt voor de adviezen.

Bijdrager
    MacEagle

Gefeliciteerd, en ik weet het zeker dat je er heel tevreden met deze camera zal worden.:mrgreen:

Bijdrager
    pt

Ik heb de Olympus uiteindelijk toch geruild voor de Canon eos350d. Kostte me enige moeite omdat ik hem al bijna 4 weken in huis had maar de welwillende winkel was coulant.
    Na een stevige fotosessie bij een concert (weinig licht, geen flits) werd ik toch behoorlijk ongelukkig van de ruis in bij gevoeligheden hoger dan 400 iso. Heb gisteren de Canon in ontvangst genomen (levertijd is lang) en er een avond mee gespeeld.

Grote voordelen wat mij betreft t.o.v. de Olympus:
    – erg goede resultaten tot en met iso1600
    – snelle, meer resolute autofocus
    – scherpere (crispy) opnames
    – goede bijgeleverde Mac-software (je kan de camera bijv. 100% via de mac bedienen)

Nadelen t.o.v. Olympus:
    – plastic feel, ligt minder lekker in de hand, voelt minder solide
    – knopjes en wieletjes zijn minder fijn (‘goedkoper’, ‘drukken minder lekker’)
    – duurder
    – geen stoffilter, maar of dat nu zo’n probleem is weet ik nog niet

Ziezo, ik neem aan dat ik nu uitgepraat ben op dit draadje

Bijdrager
    Freek.

Wederom proficiat!
    En eerlijk is eerlijk, Canon is idd met name in de hogere lichtgevoeligheden koploper.

Bijdrager
    vogel

Bij de spiegelreflexen wel ja. :wink:

Bijdrager
    Chris Meijburg

Ik zit zelf aan een andere Olympus te denken, weliswaar geen SLR, maar toch.
    De Olympus C-8080 WideZoom:

Iemand hier ervaring mee?

Bijdrager
    TypeWriter

goede bijgeleverde Mac-software (je kan de camera bijv. 100% via de mac bedienen)

Bedoel je dat je de 350D vanuit de Mac via USB ook foto’s kunt laten maken, bijv. tijd-gestuurd? Of alleen foto’s downloaden en bekijken?

Wat betreft de ‘plastic look and feel’: daar worden hele weblogs over volgeschreven. Als dat belangrijk is had je beter een D70 kunnen kopen.

Bijdrager
    Freek.
    ”digidivi”

Bedoel je dat je de 350D vanuit de Mac via USB ook foto’s kunt laten maken

Met de meegeleverde software kan dat in ieder geval met de EOS 20D.

Bijdrager
    pt

inderdaad kun je ook met de eos350d je mac foto’s laten maken met timerfuncties. D70 is inderdaad stuk meer solide, maar evenaart de canon niet op gebied van chip-gevoeligheid.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.