5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Psmiles

ik wil archiveren, maar Superdisk tikt

Ik zou graag mijn oudste mac-bestanden archiveren. Ik heb ooit eens een superdisk gekregen, nooit gebruikt, maar nu leek die eindelijk van pas te komen. Echter, hij maakt een tikkend geluid en leest de floppy’s niet. Is er een remedie? Of moet er een techneut bij komen?

Ik heb hem aangesloten op een G4, met Tiger (en Classic). Maar dus geen connectie.

Bij voorbaat dank.

Bijdrager
    Bas_H_Design

Floppy’s… wat zijn dat?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat tikkende geluid kan de leeskop zijn die zich steeds reset. Probeer eerst (als je die ook nog hebt want ze zijn niet meer te krijgen denk ik) een reinigings disk er in te stoppen.
    Dat “tikken” is/was overigens ook een bekend probleem bij de Iomega zip drive. Het betekende meestal dat de drive aan het eind van zijn latijn was…

@basje07:
    de “floppy” disk is de voorloper van de hard disk.

Bijdrager
    johnkeates

De Floppy disk is de voorloper van de diskette. Beide zijn magnetische opslag mediums die uiteindelijk nooit meer dan 2.44 MB konden opslaan. De meeste bekende is de DOS Formatted diskette van 1.44MB.

Superdisks konden veel meer, meer dan een paar honderd MB dacht ik.
    De superdisk is van Iomega, en daar bestaat een lezer voor die superdisks en floppy disks allebei kan lezen. Nu was, zoals hendrik al postte, er een bekend probleem met superdisk drives; op een moment kreeg je de ‘click of death’ en dan kon je je drive weggooien.

Google iomega en click of death en je weet meer.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    hendrik op 21 april 2011

de “floppy” disk is de voorloper van de hard disk.

Harde schijven waren er eerder:) In 1956 introduceerde IBM de eerste harde schijf, en in 1971 pas de diskette — waarvoor de naam “floppy disk” in zwang kwam omdat hij van flexibel materiaal was gemaakt terwijl harde schijven dat niet bepaald zijn.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.